InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Uit de schulden: automatische incasso’s stoppen

Uit de schulden: automatische incasso’s stoppen

Veel problematische schulden ontstaan doordat er geen overzicht is over wat er aan inkomen binnen komt, en wat er maandelijks uit gaat. Teveel geld uitgeven kan geleidelijk zorgen voor steeds grotere schulden. In eerste instantie is het besef er niet dat er grote schulden zijn ontstaan. Men gaat er pas bij stil staan zodra blijkt dat het ene gat met de ander gedicht moet worden. In veel gevallen is het al te laat om maatregelen te treffen om schulden te voorkomen, ze zijn namelijk al ontstaan.

Internetbanieren in plaats van papieren afschriften

Jaren geleden kreeg u van de bank maximaal één keer in de week een afschrift van de bij- en afschrijvingen. Tegenwoordig kunt u binnen een paar minuten uw rekening raadplegen met het internetbankieren. Ondanks het gemak, zullen er veel particulieren zijn die nu helemaal geen overzicht meer hebben over hun bankzaken, terwijl het nog nooit zo eenvoudig is geweest. Dit is gedeeltelijk laksheid, maar het is ook voor een deel het niet willen weten hoeveel geld er nog op de rekening staat. Als het tegenvalt, geeft het een ongelukkig gevoel, dus ontloopt men dit.

Alle vaste lasten worden automatisch afgeschreven

Een deel van het probleem wordt veroorzaakt doordat de lasten automatisch van de rekening worden afgeschreven. Tegenwoordig kunt u ook niet meer terug naar de tijd met acceptgiro’s, want bijvoorbeeld banken en verzekeraars zullen daar nu kosten voor in rekening brengen. Het voordeel van automatische afschrijving is dat het niet meer vergeten kan worden, maar de nadelen kunnen ook groot zijn.

Automatische incasso biedt teveel gemak

Door het verstrekken van automatische incasso’s geeft u bedrijven de kans om bedragen te incasseren, zonder dat u eerst op de hoogte wordt gesteld van het te incasseren bedrag. In de praktijk blijkt dat foutjes van bedrijven vaak niet worden opgemerkt. In het verleden moest u er voor tekenen, dus zag u ook vooraf welk bedrag geïncasseerd ging worden.

Automatische incasso storneren

Een voordeel van automatische incasso’s is wel dat u de betaling binnen 30 dagen na incasso nog terug kunt laten boeken. Via het internetbankieren kunt u deze terugboeking realiseren. Indien u niet bankiert via het internet, kunt u het laten storneren bij uw bank. Na het storneren moet u echter nog wel contact opnemen met het bedrijf dat de incasso heeft verricht. Door de terugboeking houden ze namelijk een vordering op u.

Storneren is niet altijd mogelijk

Niet alle bedragen die geïncasseerd zijn, kunnen worden gestorneerd. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om bedragen die geïncasseerd zijn door de loterijen. Binnen 30 dagen het geïncasseerde bedrag terug laten boeken terwijl de trekking van de prijzen al heeft plaatsgevonden, is onwenselijk. Ook in gevallen dat u telefonisch een machtiging hebt afgegeven, kunt u de betaling niet meer terugdraaien.

Alle automatische incasso’s stoppen

De bedrijven waar u contracten mee hebt afgesloten, zullen niet bereid zijn om deze te herzien. Daarnaast is het praktisch ook niet mogelijk om terug te gaan naar de acceptgiro. Bedrijven zullen hiertoe uitsluitend bereid zijn, in het geval u over gaat stappen naar jaarbetaling vooraf.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Uit de schulden: automatische incasso’s stoppen"

Reactie

Hans, 05-02-2013 23:24 #1
Men kan eenvoudig de bankrekening laten blokkeren voor automatische afschrijvingen, als men vervolgens de vaste lasten zelf als terugkerende betaling in zijn electronic banking zet heb je meer grip op, vooral het tijdstip, over de afschrijvingen. Wees spaarzaam met het afgeven van automatische doorlopende machtigingen!

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 22-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!