Financiën bij overlijden partner

Financiën bij overlijden partner Een overlijden is altijd een trieste periode, zeker als het om iemand gaat die heel dichtbij staat. Het is een periode waar je liever met andere dingen bezig bent dan de financiën. Maar het moet wel gebeuren … en goed. Beter dus om op voorhand zoveel mogelijk duidelijk te hebben en geregeld. Dan nog geldt dat er een aantal zaken zijn die nu eenmaal moeten gebeuren. De voorkeur gaat uit naar een betrouwbaar iemand die je bijstaat met deze zaken.

Akte

Zonder een ‘akte van overlijden’ begint je niets, dus daar begint het proces. Bij de gemeente (de Gemeentelijke Basisadministratie) waar de partner overleden is, moet dit gemeld worden. Vaak zal de begrafenisondernemer dit voor zijn/haar rekening nemen, maar niet altijd. Stem dus even af.

Uitkeringen

Overheidsinstanties krijgen automatisch bericht via de basisadministratie van de gemeente, zodra dit gemeld is. Zo zullen sociale uitkeringen automatisch stoppen, je krijgt hier vervolgens een bevestiging van. Wel bijhouden waar je een bevestiging van moet krijgen en reclameer als het niet komt. Dit kan een hoop gedoe voorkomen als per abuis een uitkering blijft doorlopen en deze teruggehaald moet worden.

Bank/Verzekering

Uiteraard moet de bank ook geïnformeerd worden en de bank wil een ‘Verklaring van erfrecht’ zien, alvorens deze gaat handelen. Deze verklaring wordt door de notaris opgemaakt en deze man/vrouw controleert tevens of er een testament is (voor het geval je het zelf niet weet).
Mogelijk lopen er nog meer producten bij de bank en het is altijd goed een afspraak te maken. De bank kan de tenaamstelling dan aanpassen (De erven van…) en verder met je doornemen of en zo ja wat er nog aan producten lopen. Bijvoorbeeld verzekeringen die via de bank gesloten zijn, waarbij een eventueel lopende uitvaartverzekering direct in werking gesteld moet worden. Let wel goed op wat voor soort uitvaartverzekering er loopt (geld of goederen).
De ziektekosten verzekering (waarbij de bank eventueel de tussenpersoon is) moet ook direct geïnformeerd worden.

Hypotheek

De hypotheek via de bank (of via de tussenpersoon) moet bekeken worden, want er kan een overlijdensrisicoverzekering aan gekoppeld zijn. Het bedrag wat uitgekeerd wordt bij overlijden kan deels of geheel de hypotheek vrijmaken van maandelijkse lasten. Dit moet wel in gang gezet worden.

Testament

Als je niet weet of je partner een testament heeft en je wilt het nakijken dan kan dat via het Centraal Testamentenregister. Je kunt niet lukraak opvragen, maar als je een officieel verzoek indient met een kopie van het uittreksel register van overlijden, dan krijg je kosteloos bericht. (notaris.nl/centraal-testamentenregister).

Pensioen

Een overlijden moet altijd separaat gemeld worden bij de betreffende pensioenverzekeraar/pensioenfonds. Als partner nog in loondienst was, dan kan het soms via een personeelsafdeling lopen, maar normaal geef je het zelf aan. Er volgt dan een overzicht hoe het pensioen er vanaf dat moment uit gaat zien.

Nog niet de pensioengerechtigde leeftijd?

Als je partner in loondienst was, moet de finale opmaak komen van het inkomen. Dat wil zeggen dat bonussen, vakantiegeld, resterende vrije dagen etc. financieel afgewikkeld moeten worden. Een eventuele winstuitkering kan niet in het lopende jaar verwerkt worden, dat volgt uiteraard 1e kwartaal volgend jaar.

Is je partner zelfstandige geweest, dan loopt er wellicht een verzekering om inkomstenderving in geval van overlijden op te vangen. Mogelijk bij de bank of tussenpersoon te regelen of anders zelf de betreffende verzekeraar contacten.

Belastingdienst

Inkomstenbelasting

De belastingdienst wordt automatisch geïnformeerd en zal na verloop van tijd een formulier opsturen, te weten een F-biljet. Dit biljet gebruik je om aangifte voor de inkomstenbelasting te doen (lopende jaar) tot het moment van overlijden.

Erfbelasting

Verder krijg je na verloop van tijd een aangifteformulier Erfbelasting toegestuurd. Binnen 8 maanden moet er namelijk aangifte gedaan worden. De erfbelasting is gekoppeld aan de WOZ waarde van de woning.

Tot slot

Spreekt voor zich dat er naast de financiële zaken ook nog andere zaken geregeld moeten worden. Maar dat is niet in dit overzicht opgenomen.
© 2011 - 2024 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is een partnerpensioen?Naast de voorzieningen die in Nederland voor iedereen gelden, bestaat er de mogelijkheid om bij de werkgever een pensioe…
Is pensioen uitruilen interessant?Het nabestaandenpensioen kunt u uitruilen tegen een hoger ouderdomspensioen. Ook andere pensioenvormen kunt u tegen elka…
Scheiding - levensverzekering op leven ex-partner afsluitenScheiding - levensverzekering op leven ex-partner afsluitenDe meeste mensen hebben een uitvaartverzekering, maar is dat voldoende bij overlijden? In veel gevallen is er de noodzaa…
Veiligstellen van alimentatie door alimentatieverzekeringVeiligstellen van alimentatie door alimentatieverzekeringBij een echtscheiding is het raadzaam om de financiële risico’s rondom de alimentatiebetalingen af te dekken. Want bij o…

Opslag vragen: hoe vraag je om opslag?Opslag vragen: hoe vraag je om opslag?Denken dat je baas opeens naar je toe komt om je opslag te geven, is een illusie. Wie opslag wil, zeker in een tijd van…
Bronnen en referenties
  • Th. van Levenaar - fin. accountmanager
Annastaal (2.955 artikelen)
Gepubliceerd: 11-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.