InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Wat kost een kind gemiddeld?

Wat kost een kind gemiddeld?

Het krijgen van een baby neemt onvermijdelijk veel kosten met zich mee. Houdt daar als (jonge) ouders rekening mee. Het uitgeven van geld begint al voordat de baby er is. Dit artikel is bedoeld om enige bewustwording te creëeren: wat kost nu eigenlijk een kind gemiddeld? Laat geld je er natuurlijk niet van weerhouden te genieten van de komst van je nieuwe telg.
Nog voordat je baby er is, ga je al flink veel geld uitgeven aan de gezinsuitbreiding. Vanzelfsprekend zijn daar de noodzakelijke uitgaven aan een kinderwagen, de kinderkamer, de nodige kleertjes, een knuffel, dat schattige truitje. En voor je het weet heb je al honderden, misschien wel meer dan duizend euro uitgegeven. Wat kost nu eigenlijk een kind gemiddeld?

Er zijn al veelvuldig onderzoeken gedaan naar het uitgiftepatroon van ouders. Het CBS (Centraal Bureau voor Statistiek) heeft berekend dat een eerste kind gemiddeld 19% van je netto inkomen kost. Bij twee kinderen loopt dat op tot 27% en bij drie kinderen zelfs tot 33%. Ook hier geldt, wie breed heeft laat breed hangen: hoe hoger het inkomen, des te hoger de uitgaven aan de kinderen. Waar geef je dit dan allemaal aan uit?

Waar gaat het geld heen?

De meest kostende post is niet zozeer een uitgave, maar een beperking op de inkomsten. Omdat er binnen het gezin minder gewerkt gaat worden (dat is in veel gevallen zo bij de vrouw, maar ook steeds vaker bij de man), komen er minder inkomsten binnen. Logisch, maar wel iets om rekening mee te houden. Daarna komen de kosten voor het meerverbruik van water en energie, de extra boodschappen om de hoek. Je gaat op zoek naar kinderopvang, en dat is ook niet gratis. En tot slot zijn er nog legio kleine en grote eenmalige uitgaves, zoals voor kleertjes, speelgoed, de kinderwagen en kinderkamer, etc.

Uitgaves ter voorbereiding

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) heeft daar inzicht in gecreëerd. Voordat je kind geboren is, geef je een kleine 100,00 uit aan babykleertjes. De kinderkamer kost gemiddeld 314,00. Denk hierbij aan de kosten voor materiaal als verf, behang, gordijnen, etc. Dan heb je de eerste verzorgingsproducten nodig ( 125,00), een box ( 145,00), een kinderwagen ( 400,00), een autostoeltje ( 180,00), meubels (kast, commode) ( 235,00), luiers ( 30,00). Die luiers zijn trouwens een maandelijks terugkerende kostenpost totdat je kind zindelijk is.

Kinderopvang

Een heel grote kostenpost is de opvang van je kind. Natuurlijk is het prettig als je iets met vrienden of familie kunt regelen. Maar je ontkomt er niet aan, eens zul je toch moeten aankloppen bij de kinderopvang. De gemiddelde kostprijs bij het kinderdagverblijf bedraagt circa 5,75 per uur per kind. Als je kind 4 jaar is en naar school gaat, dan zal hij of zij waarschijnlijk naar de Buitenschoolse Opvang (BSO) gaan. De gemiddelde kostprijs per uur per kind bedraagt hier circa 6,00. Er zijn alternatieven als gastouderopvang. Daarvan liggen de tarieven ergens tussen de twee genoemde bedragen. Let wel, deze posten zijn inclusief luiers, eten etc. Van de regering krijg je wel een deel van de opvankosten terug in de vorm van de Kinderopvangtoeslag. Welke voorwaarden hiervoor van kracht zijn, en wat jij in jouw specifieke situatie terugkrijgt kun je navragen bij verschillende instanties. Let ook op de wijzigingen die de regering in 2012 en 2013 op ondermeer dit punt wil gaan doorvoeren.

Wat komt er binnen?

Naast het uitgeven van geld omdat je ouder wordt of bent geworden, ga je ook te maken krijgen met nieuwe inkomsten. Of je in aanmerking komt voor één van onderstaande bedragen en hoeveel euro jij ontvangt hangt af van je thuissituatie (met name inkomen). Dit geldt uiteraard niet voor de Kinderbijslag die krijgt iedereen.
  • Kinderbijslag: 194,99 per kwartaal (bij meerdere kinderen andere bedragen)
  • Kinderopvangtoeslag: zie www.toelagen.nl (een site van de Belastingdienst)
  • Kindgebonden budget: zie internet voor meer informatie

Tips

  • Wil je op de eerste kosten besparen, zoals voor de aanschaf van een kinderwagen, een box, een commode of wat dan ook? Zoek dan eens naar gebruikte spulen op bijvoorbeeld Marktplaats.nl of Speurders.nl. Dat kan je veel geld schelen.
  • Sla niet te veel kinderkleertje in voor de eerste weken. Je kindje groeit daar zo snel uit, dat is zonde. Een paar pakjes is meer dan genoeg. Je zult ook heel veel kleertjes ontvangen van je kraamvisite.
  • Vraag eens om je direct omgeving, bijvoorbeeld direct familie of kennissen, of er nog mensen zijn die babykleertjes hebben liggen en niet meer nodig hebben.
  • Kijk ook eens goed naar je basisverzekering. Je kind is gratis meeverzekerd (wel even aanmelden), maar soms kan een aanvullende verzekering voor het gezin wel heel goed van pas komen voor nieuwe medische kosten die je eerder niet nodig had.
  • Luiers heb je tegenwoordig in milieuvriendelijke, herbruikbare varianten. Dan hebben we het niet over de katoenen doek van vroeger. Je betaalt in de eerste aanschaf misschien wat meer, maar je verdient al snel je kosten terug doordat je niet meer elke maand vele tientallen euros uitgeeft aan wegwerpluiers.
Gerelateerde artikelen
Kindgebonden budget 2012In dit artikel leest u wat de hoogte van het kindgebonden budget is. Wat is het kindgebonden budget, hoe kunt u het aanv…
Kindgebondenbudget 2012: Hoogte, voorwaarden & aanvragenIn dit artikel leest u wat de hoogte van het kindgebonden budget is in 2012. Wat is het kindgebonden budget, hoe kunt u…
Wat is een kindgebonden budget?Wat is een kindgebonden budget?Het kindgebonden budget is sinds 1 januari 2009 in de plaats gekomen van de kindertoeslag. Onder voorwaarden hebben gezi…
Kindgebonden budget en kinderbijslagKindgebonden budget en kinderbijslagOuders hebben recht op een tegemoetkoming in de kosten bij het onderhouden van kinderen tot 18 jaar in de vorm van de ki…
Uitkeringen 2009& Kinderbijslag& Kindertoeslag&KinderopvangUitkeringen 2009& Kinderbijslag& Kindertoeslag&KinderopvangOp 1 januari 2009 zijn de bedragen voor de kinderbijslag opnieuw vastgesteld. De bedragen groeien mee met de ontwikkelin…
Bronnen en referenties
  • Nibud.nl

Reageer op het artikel "Wat kost een kind gemiddeld?"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 06-04-2012
Gepubliceerd: 09-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!