InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Ouderschapsverlof in 2014: rechten en mogelijkheden

Ouderschapsverlof in 2014: rechten en mogelijkheden

Ouderschapsverlof in 2014: rechten en mogelijkheden Niet iedereen maakt gebruik van het bestaande recht op ouderschapsverlof. Een reden hiervoor kan zijn dat het financieel niets oplevert, maar het gebeurt soms ook uit onwetendheid over de details van de regeling. Het kan daarnaast voor sommige werknemers van invloed zijn op hun vrijheid met betrekking tot het opnemen van reguliere vrij dagen. Lees hier alles over het ouderschapsverlof en de ouderschapsverlofkorting.

Wie heeft er recht op ouderschapsverlof?

Het recht op ouderschapsverlof is zowel in Nederland als binnen Europa bij wet vastgelegd. De overheid staat op het standpunt dat ouders de kans geboden moet worden er zo veel mogelijk te zijn voor opgroeiende kinderen, ook wanneer een werkgever hier niet uit zichzelf de mogelijkheid toe biedt. De Nederlandse overheid wordt hierin gesteund door de Europese richtlijnen met betrekking tot ouderschapsverlof. Je hebt hier recht op wanneer je ouder bent van één of meer kinderen in de leeftijd tot 8 jaar.

Volgens de richtlijnen hebben ouders recht op minstens 3 maanden onbetaald verlof tot het moment dat het kind 8 jaar is geworden. Daarnaast zijn er allerlei internationale verdragen die de rechten van de ouders hebben vastgelegd.

Wat is ouderschapsverlofkorting?

De ouderschapsverlofkorting is een belastingvoordeel waar je recht op hebt over een jaar waarin je gebruik maakte van ouderschapsverlof. Het betreft een heffingskorting op de te betalen inkomstenbelasting. De ouderschapsverlofkorting is het aantal uur ouderschapsverlof dat je opneemt in 2014 maal 4,24 (dit bedrag geldt voor 2013, zodra het bedrag voor 2014 bekend is zal dit hier worden toegevoegd). Deze korting zal in 2015 waarschijnlijk worden afgeschaft waardoor ouderschapsverlof dus niet meer tot belastingvoordeel leidt.

Hoe lang duurt ouderschapsverlof?

Met ingang van januari 2009 hebben ouders recht om ouderschapsverlof op te nemen van 26 keer de wekelijkse arbeidsduur. Voor ouders die al voor het ingaan van deze norm ouderschapsverlof hebben gebruikt geldt dat zij het recht hebben om 13 maal hun wekelijkse arbeidsduur voor dit doel op te nemen. Dit valt binnen de Europese richtlijn die stelt dat je recht hebt op drie maanden onbetaald verlof.

Ooit leek het erop dat het ook mogelijk zou worden om een meer persoonlijk plan te maken met betrekking tot deze verlofregeling. Eind 2011 is een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd dat voorziet in een wijziging in de bestaande wet die meer flexibiliteit moet bieden voor werkgever en werknemer zonder aan de door Europa vastgestelde normen te tornen. Het zou dan gaan om het aanpassen van de Wet Aanpassing Arbeidsduur en de Wet Arbeid en Zorg. Nu inmiddels duidelijk is dat de ouderschapsverlofkorting per 2015 wordt afgeschaft, lijkt het onwaarschijnlijk dat aanpassingen gedaan zullen gaan worden aan de duur van het ouderschapsverlof zonder dat dit een besparing oplevert.

De invloed van ouderschapsverlof op het inkomen

Wanneer je ouderschapsverlof opneemt krijg je niet doorbetaald en bouw je tijdens die periode geen vakantiedagen op. Dit is ook een reden dat veel mensen afzien van dit recht. Het is er dus puur om ouders die dat wensen in de gelegenheid te stellen meer tijd met hun kinderen door te brengen, het wordt niet gefaciliteerd. Dit zou onrechtvaardig zijn ten opzichte van mensen die geen kinderen hebben. Sommige mensen maken echter andere afspraken met hun werkgever, dit kan natuurlijk altijd. Ben je éénverdiener en zit je op of maar net boven het sociaal minimumloon dan kan het opnemen van ouderschapsverlof betekenen dat je onder dat minimum zou komen. Omdat dit niet mag gebeuren bestaat er voor deze groep mensen een toeslag. Deze kan worden aangevraagd bij het UWV. Je zou dus zelfs kunnen zeggen dat het voor deze mensen extra voordelig is het verlof op te nemen omdat zij hun uren betaald krijgen zonder ervoor te hoeven werken.

Neem je onbetaald of gedeeltelijk onbetaald ouderschapsverlof op dan is het overigens mogelijk om een levensloopregeling te gebruiken om zo in deze periode niet met een lege bankrekening te zitten. Uiteraard is een bijkomende financiële meevaller dat je ook in 2014 gebruik kunt blijven maken van de eerder genoemde ouderschapsverlofkorting.

Wat gebeurt er wanneer je tijdens je verlof ziek wordt?

Wanneer je tijdens je vakantie ziek wordt kun je je in principe gewoon ziek melden bij je werkgever zodat deze dagen niet tellen als vakantiedagen. Met ziekte tijdens verlof gaat het in feite net zo. Wanneer je tijdens de ouderschapsverlof ziek wordt en je meldt je ziek volgens de daarvoor geldende richtlijnen dan wordt je voor de uren die je in die periode zou werken toch doorbetaald. Het verlof blijft wel gewoon doorlopen dus er is geen mogelijkheid om dit later 'in te halen'. Ouderschapsverlof stopt ook wanneer je tijdens het verlof werkloos wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ouderschapsverlofkorting 2012 en 2013Ouderschapsverlofkorting 2012 en 2013Als u in 2012 ouderschapsverlof hebt opgenomen of in 2013 of 2014 ouderschapsverlof opneemt, hebt u onder bepaalde voorw…
Hoogte ouderschapsverlofkortingHoogte ouderschapsverlofkortingOm ouders tijdens de ouderschapsverlof tegemoet te komen, kunnen ze ouderschapverlofkorting krijgen. Dit is een korting…
Ouderschapsverlof regeling ('09) en ouderschapsverlofkortingDe regeling ouderschapsverlof is in 2009 uitgebreid, toegankelijker en flexibeler geworden. Daarnaast heb je ook recht o…
Wat is ouderschapsverlof?Wat is ouderschapsverlof?U bent een trotse vader of moeder geworden en vraagt uzelf af of recht heeft op een bepaald soort verlof. Dat is inderda…
Ouderschapsverlof, de meest gestelde vragenOuderschapsverlof, de meest gestelde vragenOuders van kinderen tot maximaal acht jaar, hebben het recht om ouderschapsverlof op te nemen. Zodra het kind acht jaar…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Ouderschapsverlof in 2014: rechten en mogelijkheden"

Reacties

W. Dijkstra, 20-03-2013 13:33 #2
Beste meneer/mevrouw

Ik had een vraag: stel ik heb 1 dag per week ouderschapsverlof en het bedrijf gaat failliet. Waar heb ik qua uitkering dan recht op? 70 procent van het loon dat ik verdiende voor de ouderschapsverlof of 70 procent van mijn laatst verdiende salaris?
Groet,
Wytske

Ronald Smit, 18-03-2012 18:13 #1
Geachte heer, mevrouw,
Mijn vrouw heeft in 2009 80 uur ouderschapsverlof opgenomen, in 2010 572 en in 2011 362 uur voor ons eerste kind. Nu hebben we in april 2011 ons tweede kind gekregen. En heeft mijn vrouw aansluitend aan de eerste nu verlof opgenomen voor onze tweede. (de rest van het jaar 2011). Nu vragen we ons af of het mogelijk is om de uren van onze tweede op te geven aan de fiscus(voor 2011) ivm het toe passen van de verlofkorting. Het salaris is bij ons tweede king niet meer naar beneden gegaan omdat mijn vrouw al vrij was. Het ouderschapsverlof is wel verlengd. Wel is het terugval in inkomen van 2011 tov 2008(jaar voorafgaande aan het ouderschapsverlof)nog steeds van toepassing.
Weet iemand hier een antwoord op?
Mvg
Ronald

Infoteur: Dessal
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Belasting 2014
Reacties: 2
Schrijf mee!