InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Betalen met M-Banxafe

Betalen met M-Banxafe

Sinds 2003 is het in België mogelijk om je herlaadkaart te herladen via je gsm. Mobistar ging als eerste met het M-Banxafesysteem in zee, al snel volgden de andere telecomoperatoren. Ondertussen kent het M-Banxafe-systeem al verschillende andere toepassingen. M-Banxafe is snel, eenvoudig en je hebt altijd cash op zak!

M-Banxafe

M-Baxafe is een toepassing, waarbij Banksys en de telecomoperatoren samenwerken, die je toelaat de herlaadkaart van een gsm te herladen, het saldo van je bankrekening te consulteren en betalingen te doen via je gsm.

Activatie

Om je gsm klaar te maken om te betalen met M-Baxafe hoef je slechts drie stappen te doorlopen:

1. SIM-kaart met M-Banxafe-logo
Om gebruik te kunnen maken van de betaalservice moet je beschikken over een SIM-kaart met M-Banxafe-logo. Het betreft een blauw-oranje logo. Indien je het niet terugvindt op je SIM-kaart, kan je deze gaan omruilen in je telefoonwinkel. Daarbij behoudt je natuurlijk je telefoonnummer en kunnen alle telefoonnummers gekopieerd worden naar je nieuwe kaart.

2. M-Banxafe-pincode
Je pincode kiezen doe je op de volgende manier:
  1. Ga naar het M-Banxafe-menu van je gsm. Afhankelijk van je operator ga je als volgt te werk:
    • Base: Kies Menu Base, Service Base en als laatste M-Banxafe.
    • Mobistar: Kies Menu, M-Services en vervolgens M-Banxafe.
    • Proximus: Abonnees kiezen Proxi Menu en vervolgens M-Banxafe, Pay&Go-klanten kiezen in Pay&Go in het menu en vervolgens M-Banxafe.
  2. Selecteer Activering.
  3. Geef een pincode in en herhaal deze ter bevestiging.
  4. Je krijgt onmiddellijk een M-Banxafe-referentiecode toegestuurd.

3. Bevestigen
Je kan de activatie van M-Banxafe bevestigen aan een geldautomaat of in een telefoonwinkel.

Aan de geldautomaat:
  • Breng je kaart in in de geldautomaat.
  • Selecteer op het scherm GSM-diensten, daarna Activering M-Banxsafe.
  • Geef de referentiecode in die je hebt ontvangen, samen met je gsm-nummer en bevestig met de pincode van je bankkaart.

In de telefoonwinkel:
  • Geef je bankkaart die je aan je gsm wil koppelen, samen met de ontvangen referentiecode en je gsm-nummer aan de winkelier.
  • De winkelier steekt je kaart in de terminal en verwerkt je gegevens.
  • Door de pincode van je bankkaart in te geven, bevestig je de gegevens.

Mogelijkheden

Een prepaidkaart herladen
Dankzij M-Banxafe kan je zowel je eigen prepaidkaart als die van je vrienden herladen via je gsm, indien jullie klant zijn bij dezelfde telecomoperator. Hieronder vind je de instructies, die verschillen van operator tot operator.

Base
  • Ga naar het menu van je gsm en kies Menu Base, daarna Service Base.
  • Kies voor Herladen, gevolgd door M-Banxafe.
  • Om je eigen prepaidkaart te herladen, kies je Mijn nummer; om de kaart van een vriend te herladen, kies je Ander nummer.
  • Kies het bedrag dat je wil herladen en bevestig met OK.
  • Je zal een boodschap ontvangen: M-Banxafe met Base. Verder gaan? Bevestig deze met OK.
  • Je moet nogmaals het gekozen bedrag, de gsm-nummer en de naam van de bank bevestigen.
  • Geef je geheime M-Banxafe-pincode in.
  • Je ontvangt een bevestiging dat de kaart herladen is.

Mobistar
  • Ga naar het menu van je gsm en kies voor M-Services, gevolgd door Tempo Herlading.
  • Om je eigen kaart te herladen, kies je voor Mijn Tempo; om de kaart van een vriend te herladen, kies voor Andere Tempo.
  • Geef het bedrag in dat je wilt herladen en bevestig met OK.
  • Je zal een boodschap ontvangen: M-Banxafe met Mobistar. Verder gaan? Bevestig deze met OK.
  • Geef je geheime M-Banxafe-pincode in.

Proximus
  • Ga naar het menu van je gsm en kies voor Proxi Menu of Pay&Go Menu, gevolgd door Herladen.
  • Om je eigen kaart te herladen, kies je voor Mijn kaart; om de kaart van een vriend te herladen, kies voor Andere kaart.
  • Je zal een boodschap ontvangen: M-Banxafe met Proximus. Verder gaan? Bevestig deze met OK.
  • Geef je geheime M-Banxafe-pincode in.

Een aankoop betalen
Je kan je gsm gebruiken om diensten te betalen waarvoor je je bankkaart niet kan gebruiken. De handelaar in kwestie moet dan wel geregistreerd zijn bij M-Banxafe; een lijst van die aangesloten handelaars vind je hier. Zolang er voldoende geld op je rekening staat, kan je alle bedragen tussen 6 en 2.500.

Het kost je niet veel moeite om een aankoop te betalen:

  • Geef de handelaar je gsm-nummer of, als je deze niet wil opgeven, je M-Banxafe-referentie. De handelaar geeft deze in via zijn gsm, samen met het verschuldigde bedrag.
  • Je gegevens worden gecontroleerd en je ontvangt een eerste bericht: M-Banxafe met je telefoonoperator. Doorgaan? Bevestig met OK.
  • Je ontvangt nu een tweede bericht: x EUR betalen aan handelaar met je bank. Druk OK.
  • Je ontvangt het laatste bericht: Voer je M-Banxafe-code in. Geef je M-Banxafe-pincode in en druk OK.
  • Je rekening wordt gecontroleerd en even later krijgen zowel jij als de handelaar een bevestigingssms. De betaling is voltooid.

Rekeningsaldo controleren
Er zijn twee manieren om je rekeningsaldo te controleren.

Via een code op je gsm
  • Vorm #192# op je gsm.
  • Druk op de call-toets of het groene telefoontje.
  • Je rekeningsaldo verschijnt op het scherm van je gsm.

Via het M-Banxafe-menu op je gsm
Afhankelijk van je telefoonoperator moet je volgende instructies volgen:
  • Base: Ga naar het M-Banxafe-menu en kies voor Banksaldo.
  • Mobistar: Ga naar het M-Services-menu, kies M-Banking en vervolgens Banksaldo.
  • Proximus: Ga naar het Proxi Menu of Pay&Go Menu, kies M-Banxafe, gevolgd door Banksaldo.

Je ontvangt een sms met de gevraagde info.

Laatste transacties raadplegen
Je kan steeds je laatste drie transacties raadplegen. Afhankelijk van je operator moet je volgende instructies volgen:
  • Base: Ga naar het M-Banxafe-menu en kies Betalingen bekijken.
  • Mobistar: Ga naar het M-Banxafe-menu en kies Laatste betalingen.
  • Proximus: Ga naar het Proxi Menu of Pay&Go Menu en kies M-Banxafe, gevolgd door Beheer en als laatste Betalingen bekijken.

De laatste transacties die je via je gsm gedaan hebt, verschijnen op het scherm.

Kosten

DienstPrijs
ActivatieGratis
Prepaidkaart herladenGratis
Aankoop betalen0,25/transactie
Rekeningsaldo controleren0,25/keer
Laatste transacties raadplegen0,25/keer
© 2007 - 2014 Lilkim, gepubliceerd in Diversen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Te jong voor creditcard? Betaal online met Wallie CardTe jong voor creditcard? Betaal online met Wallie CardVeel jongeren lopen tegen het probleem dat zij niet in het bezit zijn van een creditcard. Vaak kan er online betaald wor…
Online games steeds populairderOnline games steeds populairderCasual online games zijn een trend. De hoeveelheid internetbezoekers die casual games spelen bestaat uit 200 miljoen spe…
Fashioncheque: online besteden bij webwinkelsFashioncheque: online besteden bij webwinkelsJe kan je Fashioncheque ook online besteden, steeds meer webwinkels en webshops doen namelijk mee aan het concept van Fa…
Online beleggingsbanken: comfortabel beleggen via je pcOnline beleggingsbanken: comfortabel beleggen via je pcBeleggers die aandelen willen verhandelen doen meer en meer een beroep op online beleggingsbanken. Die banken zijn de la…
Geld verdienen met online handelen in aandelenGeld verdienen met online handelen in aandelenGeld verdienen met online handelen in aandelen kan iedereen leren. Online aandelen kopen en aandelen verkopen is leuk en…
Bronnen en referenties
  • M-banxafe.be

Reageer op het artikel "Betalen met M-Banxafe"

Reacties

Martine Smeyers, 10-05-2012 21:13 #2
Ik heb een nieuwe bankkaart ontvangen en wil deze nu koppelen. Daarvoor heb ik blijkbaar mijn m-banxafe-referentie nodig en dat sms-je heb ik niet meer. Waar kan ik die originele referentie terugvinden?

Laurette van Waeyenberghe, 15-03-2012 22:44 #1
Hoe moet ik dit activeren via pc? Reactie infoteur, 23-03-2012
De exacte procedure vind je op deze link: https://start.m-banxafe.be/;jsessionid=88FD0F05962074207FF094DD861D39E6.4D88671910CE

Infoteur: Lilkim
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!