InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Energierekening vastzetten of niet?

Energierekening vastzetten of niet?

De energieprijzen zijn de afgelopen tijd flink gestegen en het ziet ernaar uit dat ze verder zullen stijgen. Om verdere prijsstijgingen voor te zijn, is het soms beter om de energierekening vast te zetten. Is het vastzetten van de energieprijs verstandig of niet? Kies je voor een vaste of variabele energieprijs? Wat zijn de voordelen en nadelen van het vastzetten van de energierekening?

Variabele of vaste energieprijs

Ongeveer 70% van de Nederlanders heeft een variabel tarief. De rest heeft een vast tarief (contracten van 1 tot 5 jaar vast) afgesloten. Momenteel zijn vaste energiecontracten met een looptijd van twaalf maanden populair. Bedrijven bieden forse kortingen aan. Soms overstijgen deze kortingen zelfs de overstapboete.

Variabele energieprijs

Als je kiest voor een variabele energieprijs, kies je voor flexibiliteit. Het tarief wijzigt normaal gesproken ieder half jaar, in het voordeel of in het nadeel van de klant.

Totstandkoming variabele energieprijs

Hoe komt de variabele energieprijs tot stand? De energieprijs die de klant betaalt, is direct gebaseerd op de variabele inkoopprijs. Een energieleverancier koopt energie in, bij bijvoorbeeld GasTerra, die exploitatie van de gasvelden van Groningen in het beheer heeft. GasTerra speelt een belangrijke rol in de totstandkoming van energieprijzen op de Nederlandse energiemarkt. Dit wordt mede beïnvloed door de ontwikkeling van de olieprijs.

Vaste energieprijs

Door een contract af te sluiten voor een vaste energieprijs, ben je als klant verzekerd van een vaste prijs voor een langere periode. Hiermee voorkom je onverwachte prijsstijgingen. Als je zekerheid belangrijk vindt, is het vastzetten van de energieprijs wellicht een goede keuze. Achteraf is pas te zien of en hoeveel je daadwerkelijk bespaard heeft ten opzichte van de variabele energieprijs. Het bepalen van het juiste instapmoment is niet eenvoudig.

Totstandkoming vaste energieprijs

De vaste energieprijzen zijn gebaseerd op lange termijn prijzen in de energiemarkt. De vaste tarieven hebben overigens alleen betrekking op de leveringstarieven. De overige tarieven, zoals netwerkkosten, kun je niet vastzetten.

Energieprijs vastzetten of niet?

Wat is verstandig: de energieprijs vastzetten of niet? Het is mogelijk dat in de algemene voorwaarden is opgenomen dat in bepaalde gevallen het tarief voor de vaste energieprijs tussentijds verhoogd mag worden. Het is verstandig om hier op te letten in de keuze om de energieprijs al dan niet vast te zetten.

Verder bieden sommige aanbieders alleen de zekerheid van een vaste elektriciteitsprijs, terwijl de gasprijs variabel is. De gasprijs telt veel zwaarder mee op de energierekening. Je moet dus goed naar het contract kijken.

Overstappen energiemaatschappij

Een energiecontract met een energiemaatschappij kan worden opgezegd met inachtneming van de opzegtermijn van dertig dagen. Maar als je een vast energiecontract hebt afgesloten, ben je mogelijk een opzegvergoeding verschuldigd aan de leverancier. Dit staat in de overeenkomst of de algemene voorwaarden vermeld. Voor meer informatie over dit onderwerp, zie Overstappen energiemaatschappij.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Nuon
  • Vara

Reageer op het artikel "Energierekening vastzetten of niet?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 14-05-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!