InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Wat is een modaal inkomen en verdienen de buren dat ook?

Wat is een modaal inkomen en verdienen de buren dat ook?

Wat is een modaal inkomen en verdienen de buren dat ook? In 2011 verdient iemand met een modaal inkomen ongeveer 33.000 euro bruto per jaar. Netto blijft daar zo’n 22.000 euro van over. Veel mensen zijn wel benieuwd of hun buren dat bedrag ook jaarlijks kunnen uitgeven. Met naam en toenaam is dat niet te controleren, maar per buurt is wel uit te vinden wat er gemiddeld wordt verdiend. Kijken wat de buren verdienen kan op www.cbsinuwbuurt.nl.

Kijken wat mensen in de buurt verdienen, maar ook wat hun huis kost

Op www.cbsinuwbuurt.nl is te zien wat het gemiddelde inkomen in een bepaalde buurt is. Die buurt kan overigens wel redelijk groot van omvang zijn. Zien wat de buurman verdient is dus niet mogelijk, maar er wordt wel een indicatie gegeven van een heel gebied. Verder is in te zoomen op een aantal andere onderwerpen. Zo is te vinden hoeveel mensen er wonen, wat de samenstelling is van de huishoudens of mensen werken, wat de gemiddelde waarde is van een huis en zelfs hoeveel auto’s er in die buurt zijn.

Alle onderwerpen op een rijtje op www.cbsinuwbuurt.nl

Bevolking:

  • Aantal inwoners
  • Geboorte
  • Sterfte
  • Leeftijdsopbouw
  • Bevolkingsdichtheid
  • Niet westerse allochtonen

Huishoudens:

  • Samenstelling
  • Gemiddelde grootte
  • Aantal huishoudens

Arbeid:

  • Werkzame personen
  • Mensen met een bijstandsuitkering

Woningen:

  • Aantal woningen
  • Gemiddelde waarde per huis
  • Verdeling van huur en koopwoningen

Motorvoertuigen:

  • Aantal personenauto’s in die buurt
  • Aantal bedrijfsmotorvoertuigen in de buurt
  • Aantal motoren in de buurt
  • Hoeveel auto’s er zijn per huishouden
  • Het aantal auto’s per oppervlakte

De gegevens over buurten en dorpen op www.cbsinuwbuurt.nl

Op de website www.cbsinuwbuurt.nl dateren wel van 2007. De informatie is dus wel een aantal jaren oud. Lonen en uitkeringen zijn niet meer hetzelfde en ook de waarde van woningen is niet meer gelijk. Bovendien wordt op de website niet gewerkt met bruto inkomens, maar met besteedbare inkomens. Dit betekent dat belastingen al van het bedrag zijn afgehaald, eventuele subsidies zoals huurtoeslag en kinderbijslag zijn er al bij opgeteld. Bruto is 33.000 euro een modaal inkomen, netto blijft daar ongeveer 22.000 euro van over. Alle buurten die dus rond dat inkomen hebben, zijn een buurt waar modaal wordt verdiend.

Wat is een modaal inkomen en waarom heet dat modaal?

Het modale inkomen is zo genoemd omdat het statistisch het gemiddelde inkomen is binnen de klasse waarin de meeste inkomens vallen. In Nederland betekent het tevens de grens waarop vroeger iemand nog kon terugvallen op het ziekenfonds. Nu dit ziekenfonds niet meer bestaat is die scheidslijn wat verdwenen, maar het bedrag is wel gebleven.

Inkomen vergelijken met andere inkomens in stad of dorp: wat verdient iemand anders in een heel ander deel van mijn dorp

Vaak zijn mensen best nieuwsgierig naar wat iemand anders in hetzelfde dorp of stad verdient. Op de website van het cbs is dat gemakkelijk te lezen. Door eenvoudig een ander deel van dorp of stad in te geven is te zien hoe het de mensen daar vergaat. Of een lager of hoger inkomen hebben of dat ze meer auto’s voor hun woningen hebben staan.

Kijken wat de buren verdienen

Zelf kijken wat de buren gemiddeld verdienen kan door op cbs in uw buurt te klikken. Door simpelweg de postcode en de naam van de plaats in de typen kan vervolgens in de rijtjes horizontaal gekozen worden voor de diverse onderwerpen.
© 2011 - 2014 Singalees, gepubliceerd in Diversen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een modaal inkomen?Wat is een modaal inkomen?De meeste mensen denken dat het modaal inkomen het gemiddelde inkomen is in Nederland, maar dat is niet het geval. Het i…
Modaal inkomen tussen wal en schip?Modaal inkomen tussen wal en schip?Het modaal inkomen is bij benadering het gemiddelde inkomen van Nederland. De gezinnen die rond moeten komen van een der…
Koopkracht 2012 – Hoeveel ga ik erop achteruit?Koopkracht 2012 – Hoeveel ga ik erop achteruit?De bezuinigingen zijn door het kabinet vastgesteld. Deze bezuinigingen worden doorberekend in de koopkrachtontwikkeling…
Hoogte kinderopvangtoeslag 2012Hoogte kinderopvangtoeslag 2012Werkende ouders met kinderen in een naschoolse opvang of crèche, zullen in 2012 daar meer voor moeten betalen dan de voo…
Bezuinigingen kinderopvang 2012Bezuinigingen kinderopvang 2012De overheid zet het mes in de kinderopvang. Al in 2011 zijn de kosten die ouders betalen voor kinderopvang, behoorlijk g…
Bronnen en referenties
  • VBS Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Wat is een modaal inkomen en verdienen de buren dat ook?"

Reactie

Ruti S., 23-11-2011 16:26 #1
Ik begrijp dat als je een modaal inkomen hebt je ongeveer 31 % aan belasting moet betalen. Maar wat houd b.v. een stel, zonder kinderen, beiden 50 jaar oud, ongeveer over na betaling verplichte ziekenverzekering, pensioen en aow?

Infoteur: Singalees
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!