InfoNu.nl > Financieel > Diversen > ABN AMRO Stamrechtdesk

ABN AMRO Stamrechtdesk

Voor de mensen die een ontslagvergoeding krijgen van hun ex-werkgever en die er voor kiezen om daarmee een stamrecht BV op te richten heeft de ABN AMRO een speciale afdeling opgericht: De Stamrechtdesk. Deze afdeling verricht het hele administratieve traject vanaf de aanvraag voor het openen van een rekening tot dat de B.V. helemaal is opgericht. Daar dit een specialistisch traject is heeft dat als voordeel dat deze afdeling het werk snel kan doen, het is namelijk hun specialisme.

Startkapitaal 18.000 euro voor het oprichten van een stamrecht B.V.

Om een B.V. te kunnen oprichten is het nodig om als startkapitaal 18.000 euro te storten. Daar niet iedereen dit direct beschikbaar heeft, bijvoorbeeld omdat het geld er helemaal niet is of misschien vast zit in beleggingen heeft de Stamrechtdesk van ABN AMRO een speciale regeling. Voor degenen die de 18.000 euro niet zelf kunnen storten kan de Stamrechtdesk dit doen. Dit werkt met een kortlopend krediet en is geheel kosteloos. Zij zorgen voor de storting naar de B.V. en een dag later storten ze het bedrag weer terug van de B.V. naar de rekening courant. Beide saldi staan dan weer op 0. U moet er dan alleen wel rekening mee houden dat u een lening heeft van 18.000 euro van de B.V., het startkapitaal moet immers wel op de balans van de B.V. blijven staan. Om te voorkomen dat U rente moet gaan betalen aan de B.V. kunt u 501 euro storten op de rekening van de B.V., de schuld is dan kleiner dan 17.500 euro waardoor rentebetaling niet nodig is.

Bankverklaring Stamrecht B.V.

Zoals hierboven vermeld is er een startkapitaal nodig om een B.V. op te kunnen richten. Om een B.V. op te kunnen richten heeft de notaris een bankverklaring nodig. Hierin wordt door een bank verklaard dat er op enig moment 18.000 euro op de rekening van de B.V. heeft gestaan. Vervolgens kan de notaris de B.V. gaan oprichten. Normaal gesproken worden er voor een bankverklaring kosten in rekening gebracht, tussen de 50 en 75 euro. Bij de Stamrechtdesk van ABN AMRO is dit gratis.

Kosten zakelijke rekening stamrecht B.V.

Een Stamrecht B.V. maakt gebruik van een zakelijke rekening. Hier worden kosten voor in rekening gebracht. Kosten voor het aanhouden van de rekening, eventueel internetbankieren en een zakelijke rekening betaalt ook transactiekosten voor in- en uitgaande overboekingen. Dit komt per jaar al snel neer op een kostenpost van een euro of 300 op jaarbasis. ABN AMRO heeft hiervoor een speciaal stamrecht arrangement, de kosten voor het aanhouden van de rekening en het internetbankieren hoeft u bijvoorbeeld niet te betalen. Ook de transactiekosten voor een overboeking die binnen uw B.V. blijft hoeft u niet te betalen. Als u een zakelijke pas wilt betaald u hier wel voor.

Fiscaal Advies

Er komt erg veel kijken bij een stamrecht B.V., zeker gezien de mensen die een stamrecht B.V. gaan oprichten in een moeilijke periode in hun leven zitten, ze hebben immers net hun baan verloren. De stamrechtdesk van ABN AMRO biedt hier een mooie oplossing, over de administratie hoeft u zich geen zorgen te maken. Ook komt er fiscaal gezien een hoop kijken bij het oprichten en aanhouden van een stamrecht B.V., ook hier zijn er gespecialiseerde bedrijven die u kunnen bijstaan. Een aantal van hen begeleiden u met het fiscale traject en werken bijvoorbeeld ook samen met een notariskantoor. ABN AMRO heeft een aantal partijen waar zij mee samenwerken en waar ze een goede samenwerking mee hebben, deze tussenpersonen zorgen er uiteindelijk ook voor dat als u via hen een stamrecht B.V. gaat oprichten dat de aanvraag voor het openen van de zakelijke rekening via de ABN AMRO stamrechtdesk gedaan wordt.

Na oprichting Stamrecht B.V.?

Nadat de B.V. helemaal opgericht is zorgt de stamrecht B.V. er voor dat er een accountmanager van ABN AMRO aan uw B.V. gekoppeld wordt, deze kan u weer bijstaan in het advies wat u met de gestorte ontslagvergoeding kunt gaan doen, zoals bijvoorbeeld een hypotheekaflossing vanuit de stamrecht B.V., sparen of beleggen. Met een stamrecht B.V. rekening bij ABN AMRO kunt u ook gebruik maken van bepaalde particuliere spaarrekening, deze geven in de regel een hogere rentevergoeding dan een zakelijke spaarrekening.
© 2010 - 2017 Obama, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.abnamro.nl

Reageer op het artikel "ABN AMRO Stamrechtdesk"

Infoteur: Obama
Gepubliceerd: 24-12-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!