InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Ziektekostenpremie voor gepensioneerden in het buitenland

Ziektekostenpremie voor gepensioneerden in het buitenland

Gepensioneerde Nederlanders die naar het buitenland gaan emigreren krijgen te maken met een verandering in de bedragen die ze aan premie voor ziektekosten moeten gaan betalen. Sedert de nieuwe wetgeving van 2006 zijn er grote veranderingen opgetreden.

Hoe was de oude situatie

Voor 2006 betaalde men in Nederland ziektekostenpremie aan de ziektekostenverzekering. Had men in Spanje bijv. medische hulp nodig dan kon men zich wenden tot bijv. een Nederlandse huisarts en/ of een particuliere kliniek. Dit werd vergoed door de ziektekostenverzekering in Nederland. Vanaf 1 jan. 2006 dient men zich te melden bij de seguridad social met een uit nederland verkregen formulier en men wordt ingeschreven in het zgn. Spaanse ziekenfonds. Veel Nederlandse gepensioneerden in Spanje hebben nu een extra ziektekostenverzekering ter plekke afgesloten om toch particuliere zorg te verkrijgen. Voor Duitsland ging dit op dezelfde wijze. Vanaf 1 jan. 2006 krijgt men een formulier waarmee men zich moet gaan aanmelden bij de Deutsche Krankenkassse.

Hoe ziet de ziektekostenpremie eruit

Er zijn voor iedereen drie componenten, te weten:
  • Nominale premie
  • Inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet
  • Inkomensafhankelijke bijdrage voor AWBZ

Nominale premie

De Nominale premie wordt ingehouden op de AOW en hierbij wordt uitgegaan van een woonlandfactor. In het ene land zijn n.l. meer en betere voorzieningen voorhanden als in het andere land.
  • Zo is de woonlandfactor voor Spanje bijv. 0,3557%
  • De woonlandfactor voor Duitsland is 73,1 %

Hieruit valt af te leiden dat de voorzieningen in Duitsland op een hoger niveau staan als in Spanje. Er is meer opgenomen in het voorzieningenpakket. De woonlandfactor voor ieder verdragsland wordt elk jaar opnieuw vastgesteld.

De inkomensafhankelijke premie

De inkomensafhankelijke premie wordt ingehouden op het Nederlandse pensioen alsmede op de AOW die men vanuit Nederland ontvangt en bedraagt 4,4% . Hiervoor gelden wel maximale inkomensbedragen die per jaar verschillen. Voor alle overige inkomsten bedraagt deze bijdrage 6,5%. Ook hier wordt de woonlandfactor op toegepast.

Inkomensafhankelijke bijdrage voor AWBZ

De inhoudingen voor AWBZ zijn 8,8% van het inkomen en ook hier wordt de woonlandfactor toegepast. Echter men heeft geen recht meer op AWBZ zorg in Nederland.

De premies worden betaald aan het CVZ (College voor zorgverzekeraars).Deze organisatie kreeg per januari 2006 veel extra taken hieromtrent en tot op heden kan worden gesteld dat de achterstand bij de verwerking van de administratie rondom de nieuwe zorgverzekeringswet enorm is. Op dit moment is men de definitieve aanslagen over 2006 en 2007 pas aan het verwerken en er lopen teveel zaken verkeerd.

Situatie vanaf 1 mei 2010

Sedert 1 mei van dit jaar is de wet gewijzigd in die zin dat men weer recht heeft op vergoeding van medische zorg in Nederland. De uitvoering hiervan is in handen gegeven van Agis zorgverzekeringen. Iedere Nederlandse gepensioneerde in het buitenland, mits het een verdragsland betreft heeft een Europese verzekeringskaart ontvangen. de ( European Health Insurance Card -EHIC). Nu zal het voor mensen in Spanje niet zo vaak voorkomen dat ze in Nederland zorg gaan ontvangen maar voor bijv. mensen die in Duitsland wonen in de grensstreek is het een verbetering; men kan weer kiezen.

Update per 1 nov. 2012

Op 29 oktober 2012 werd het nieuwe regeerakkoord gepresenteerd door VVD en PvdA. In dit regeerakkoord zijn voorstellen opgenomen om te komen tot een inkomensafhankelijke zorgpremie. De zorgtoeslag komt geheel te vervallen. Deze voorstellen voor inkomensafhankelijke premie hebben in Nederland voor veel onrust gezorgd. Hoe de situatie zal worden voor gepensioneerden die in het buitenland wonen is nog niet bekend. Zodra hier meer over bekend zal worden zal dit artikel worden aangepast.

Lees verder

© 2010 - 2014 Celientje1, gepubliceerd in Diversen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoogte eigen bijdrage AWBZVerblijf in een verpleegtehuis of psychiatrische inrichting, penatrale zorg en de kosten van ziekenvervoer: het zijn kos…
Loonheffing: Wat is loonheffing?Loonheffing: Wat is loonheffing?Wat is loonheffing? Over welke beloningen moet loonheffing worden betaald? Hoe wordt de loonheffing berekend? Wat is loo…
De beste zorgverzekering vinden valt niet mee.Het blijft altijd maar lastig om de beste zorgverzekering te vinden. Veel zoek en speurwerk dus. Wij zetten echter al wa…
Zorgpremie in 2015 weer omhoogZorgpremie in 2015 weer omhoogNadat de zorgpremie voor 2014 is gedaald, gaat deze in 2015 weer omhoog aldus de schatting van minister Edith Schippers…
Alles over de beste ziektekostenverzekering selecterenIedereen is natuurlijk op zoek naar de beste ziektekostenverzekering. Welke verzekering dit is verschilt vervolgens per…
Bronnen en referenties
  • Verhuis.DE
  • Gegevens CVZ

Reageer op het artikel "Ziektekostenpremie voor gepensioneerden in het buitenland"

Reacties

Gerard, 21-10-2014 14:48 #8
Goedemiddag,

Mijn vrouw en ik wonen in Duitsland. Ik ben verzekerd voor de AWBZ omdat ik in Nederland werkzaam ben. Mijn vrouw heeft een klein pensioentje uit Nederland, werkt niet en is niet verzekerd voor de AWBZ. Mijn vrouw heeft een lijfrenteuitkering ontvangen vanuit Nederland en moet nu ineens bijna 3000 euro's aan AWBZ premie aan het Zorginstituut Nederland gaan betalen. Kan dit eigenlijk wel? Want ze is niet verzekerd en heeft in de afgelopen 12 jaar ook nooit premie voor de AWBZ betaald. Ik zou het erg pretig vinden om zsm iets van u te horen Reactie infoteur, 21-10-2014
Beste Gerard,

Dank voor je reactie. Je schrijft dat je vrouw een lijfrente uitkering uit Nederland ontvangt. Hierover zal ze zeker premie aan het zorginstituut moeten betalen. Hoogstwaarschijnlijk ook over het kleine pensioentje. Heb je geen opgave wereldinkomen moeten invullen? Aan de hand van de opgave wereldinkomen wordt de bijdrage aan het zorginstituut vastgesteld. Wie in het buitenland woont is en pensioen of lijfrente uit Nederland ontvangt betaalt wel een bijdrage aan het zorginstituut maar we zijn niet verzekerd voor de AWBZ. Het is een kromme situatie maar het wordt gezien als een solidariteitsbijdrage. (Premie is wel veel lager dan wat men in Nederland zou moeten betalen). Ik hoop dat je in overleg met het Zorginstituut wel tot een goede regeling kunt komen.
Met vr. groet, Celientje1

Erik Wilken, 16-01-2014 22:14 #7
Ik woon in Duitsland direct over de Nl grens. Als ik over 2 tot 3 jaar vanuit NL AOW krijg (Ca 26%, vanwege woonachtig in NL van mijn 15 tot 28 levensjaar), wil ik evtl. weer in een Nl ziekenfonds verzekerd zijn, om dat ik in Duitsland in een vrij dure part. verzekering heb, en niet meer in het Duitse ziekenfonds opgenomen kan worden.
Vraag: Is dat mogelijk, als ik in duitsland blijf wonen, en dan direkt over de grens bij Enschede naar een NL arts ga?
Zo ja, hoe hoog is dan naar huidige maatstaven de premie als ik ook nog ca 30.000 euro pensioen per jaar v.u. duitsland krijg?
Graag uw antwoord.
Groeten. E Wilken Reactie infoteur, 18-01-2014
Geachte Heer,
Dank voor Uw reactie. Ook wij wonen in Duitsland en ontvangen AOW en pensioen vanuit Nederland. We zijn verzekerd bij de Barmer maar de premie wordt betaald aan het CVZ in Nederland. Met een EHIC kaart die u bij het cvz kunt aanvragen kan men in Nederland wel naar een arts maar dat betekent dan wel 350 euro eigen risico. Het is niet vanzelfsprekend dat er toestemming gegeven wordt door het cvz dus altijd vooraf overleggen. De premie wordt berekend met een woonlandfactor en die is voor Duitsland ongeveer 70%.
Ik hoop dat u hiermee verder kunt.
vr. groet, celientje1

Stephen Platt, 26-09-2013 12:01 #6
Ik heb de Britse Nationaliteit en geniet van, naast mijn 64% Nederlandse AOW ook van een Engelse pension. Het laatste geeft mij automatisch volledig recht op gratis medische zorg met EU kaart van de NHS.
In het geval dat ik terugkeer naar de UK (emigreer vanuit NL), houdt de CVZ premies in op mijn NL AOW deel hoewel de medische zorg niet aan hun wordt doorberekend zonder aan het NHS. Ook kies ik in een ander verdragsland te gaan wonen bekom ik vanuit Engeland de nodige dekking en overdracht formulieren.
Hoezo moet ik de homeland faktor betalen in NL?
Graag een reactie,
M.v.g. Stephen Platt Reactie infoteur, 26-09-2013
Geachte Heer,
Het is mij in uw reactie niet geheel duidelijk waar u op dit moment woonachtig bent. Iedere Nederlander die in een verdragsland woont binnen de EU betaalt premie aan het CVZ. Men heeft dan de beschikking over een EHIC kaart en hiermee hebt u recht op medische zorg volgens de regels van het land waar u zich op dat moment bevindt. Hoe dit geregeld is voor mensen met een Britse nationaliteit is mij niet bekend. Informeert u zich hierover bij het CVZ. Zij kunnen u verder helpen.
Met vr. groet,
Celientje1

Maria Schmitz, 16-01-2013 05:33 #5
Mijne heren, ik ben naar Australia geëmigreerd in 1967 en woon in Perth West Australia. Ontvang gedeeltelijk AOW ouderdomspensioen uit Nederland en aanvullend pensioen van Australia. Ik ben al verschillende keren naar Nederland geweest voor familie bezoek en vakantie over de jaren. Bij mijn vorige reizen ben ik bij ziekenfonds geregistreerd geweest en kon daardoor in Nederland gewoon naar de dokter en zo. Er is nogal veel veranderd in Nederland intussen en zou U nu willen vragen hoe ik moet handelen als ik weer naar Nederland reis in maart en april van dit jaar.
Met vriendelijke groet.
Maria Schmitz. Reactie infoteur, 23-01-2013
Geachte Maria,

Mijn excuses dat ik pas zo laat reageer, maar ik was op vakantie. Als U uit Nederland AOW ontvangt dan kunt U zien of er premie ziektekosten wordt ingehouden. In ieder geval is het verstandig om contact op te nemen met:
He College voor Zorgverzekeraars te Diemen. Dit kan per mail. Info@cvz.nl Zij kunnen U vertellen hoe U het best kunt handelen want er is inderdaad veel veranderd in Nederland. Veel succes en een prettig verblijf in Nederland. Met vr. groet, Celientje1

F. W. Viola, 15-10-2012 13:18 #4
Mijne heren, ik ben gepensioneerd, woon in Frankrijk en betaal 12, 15% voor AWBZ minus heffingskorting, u geeft op het is 8, 8% met woonland factor. Wat is nu op dit moment geldend? Reactie infoteur, 15-10-2012
Geachte Heer,
Dank voor Uw reactie.
Het door u opgegeven bedrag van 12,15% voor premie AWBZ is juist. Dit bedrag geldt voor 2012. De woonlandfactor wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld. Er is nog steeds veel weerstand tegen deze inhouding. Vooral de Spaanse pensionado's zijn nog niet uitgeprocedeerd. Daarom is het goed de publicaties in de gaten te houden.
Met vriendelijke groet,
celientje1

F. J. H. Habets, 26-08-2011 21:00 #3
Allereerst heb ik moeite met het lezen van de teksten. In vergelijkingen 'als' gebruiken in plaats van 'dan' stuit me so wie so tegen de borst. "Een hoger niveau als in Spanje" is fout. Dit zou "dan in Spanje" moeten zijn. Het woordje "op" behoort vóór het woord woonlandfactor te staan en niet er na.

En dan nu mijn vraag:
Wanneer ik woonachtig ben in Zwitserland, een AOW- en pensioenuitkering ontvang vanuit Nederland, waarvoor ik via de belastingdienst buitenland vrijstelling van loonheffing heb gekregen, ben ik dan nog premies ZVW of AWBZ verschuldigd? Reactie infoteur, 27-08-2011
Dank U voor de tip inzake de tekst. Ik zal erop letten en even nazoeken of dit juist is. Daarna zal ik het artikel wijzigen.
Voor ieder land geldt een aparte woonlandfactor. Hoe hoog deze voor Zwitserland is kunt U navragen bij het CVZ. De basispremie zal worden ingehouden op uw AOW en de inkomensafhankelijke bijdrage alsmede de premie AWBZ zullen worden ingehouden bij het pensioen. De premies worden afgedragen aan het Centraal Zorgverzekeringskantoor. Zij zenden U ieder jaar een afrekening op basis van het jaarinkomen wat U hebt opgegeven.
Jaarlijks ontvangt U van de belastingdienst in Nederland een opgave wereldinkomen.

Harro Willebrand, 06-07-2011 20:35 #2
In hoeverre is het nog mogelijk om, wonende in het grensgebied Duitsland, een aanvullende verzekering af te sluiten, zoals vroeger op de basisverzekering mogelijk was. Reactie infoteur, 07-07-2011
Het maakt verschil of U werkzaam bent of gepensioneerd. Als men gepensioneerd is dan is mij niet bekend dat je een aanvullende verzekering kunt afsluiten, maar dat zou U kunnen navragen bij de krankenkasse zoals bijv. de Barmer. Wel is het zo dat in het Duitse basispakket méér voorzieningen zijn opgenomen dan in de Nederlandse basisverzekering. Het blijft echter lastig dat men niet verzekerd is voor de AWBZ in Nederland en dat is een reden waarom mensen op oudere leeftijd soms toch weer terugkeren naar Nederland uit angst voor opname in een verzorgings- of verpleeghuis.

Martin Roos, 25-04-2011 16:29 #1
Ik ben gepensioneerd (gehuwd) en woon in Duitsland (Bacharach). Sinds 2006 wordt de AWBZ premie (ook weel AWBZ-bijdrage) genoemd), op mijn pensioen ingehouden. Echter niet door de SVZ (AOW). Als ik gebruik wil maken van de door de AWBZ gedekte risiko's (bijvoorbeeld thuiszorg), tot welke instantie moet ik mij dan wenden.
Ik ben voor de ziektekosten verzekerd bij de Techniker Krankenkasse. Reactie infoteur, 26-04-2011
U dient zich te wenden tot de Deutsche krankenkasse. Het is echter niet zo dat de AWBZ voorzieningen zoals die in Nederland gelden ook voor ons in Duitsland van toepassing zijn. We betalen echter wel de bijdrage AWBZ. Er wordt rekening gehouden met de woonlandfactor. Door de pensionado's in spanje wordt hierover nog steeds geprocedeerd tegen deze onredelijkheid.
Ik hoop dat U zo voldoende bent geinformeerd.

Infoteur: Celientje1
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 8
Schrijf mee!