InfoNu.nl > Financieel > Diversen > De hoogte van het minimumjeugdloon per 1 Juli 2010

De hoogte van het minimumjeugdloon per 1 Juli 2010

De hoogte van het minimumjeugdloon per 1 Juli 2010 Hier vind je de hoogte van het minimum jeugdloon vanaf 1 juli 2010 en de procentuele verandering ten opzichte van het minimumjeugdloon van voor 1 juli.

Het minimumjeugdloon

Vanaf 1 juli 2010 zijn de minimumlonen gestegen. Dit is natuurlijk positief nieuws voor veel mensen. Het minimumloon is het bedrag waar iedereen die in Nederland werkt minimaal recht op heeft. De ondertaande bedragen zijn bruto uurlonen. Hierover bouw je dus nog extra vakantiegeld en vakantietijd op.

Vakantiewerk

Met name in de schoolvakanties werken er jaarlijks weer duizenden jongeren voor het minimumloon. Vaak vinden zij het normaal dat zij dit minimumloon krijgen. Zodoende zijn deze lonen dan ook de vast gehanteerde lonen door werkgevers. Voor jongeren is het aan te raden om te onderhandelen over het loon dat zij gaan verdienen. Dit kan bij bijna alle bedrijven.

MinimumjeugdlonenBruto uurloon 1-1-2010Brutouurloon 1-7-10 o.b.v. 40-uur Stijging
15 jaar 2,44 2,450,41%
16 jaar 2,80 2,820,71%
17 jaar 3,21 3,230,62%
18 jaar 3,70 3,720,54%
19 jaar 4,26 4,290,70%
20 jaar 4,99 5,020,60%
21 jaar 5,89 5,920,51%
22 jaar 6,90 6,940,58%
23 jaar e.o 8,12 8,170,62%

Het minimumloon via het uitzendbureau

Als je voor een uitzendbureau werkt kun je ook het minimumloon krijgen. Dit hangt van een aantal zaken af. De meeste grote uitzendbureaus werken conform de ABU cao of de inlenersbeloning. De eerste 26 weken dat je voor het uitzendbureau werkt heeft de werkgever de keuze om je salaris te betalen conform de ABU norm of volgens de CAO van de opdrachtgever.
Soms kent de CAO van het bedrijf waar je werkt eigen minimumlonen. Ook de hoogte van het minimumloon via een uitzendbureau is gestegen. Dit was voor iemand van 23 jaar of ouder 8,51 en dat is per 1 Juli 8,60 geworden.

Prestatieloon

Er zijn werkgevers die er voor kiezen om hun personeel niet per uur te betalen, maar bijvoorbeeld naar prestatie. Zo kun je bijvoorbeeld met bollenpellen een vergoeding per kist bloembollen krijgen. Ook zijn er wel schoonmaakbedrijven op vakantieparken die er voor kiezen om de schoonmakers te betalen per schoongemaakt recreatie object. Deze vorm van betaling is toegestaan, maar ook hier geld weer dat deze mensen recht hebben op minimaal het minimumloon. Indien zij dit niet krijgen kunnen ze dit vorderen bij hun werkgever.

De hoogte van het netto minimumloon

De hoogte van het netto minimumloon is niet vast gesteld. Dit komt omdat niet iedereen in hetzelfde belastingtarief valt. Zo kan het zijn dat er grote verschillen in de hoogte van het netto minimumloon ontstaan. Vaak kan je werkgever wel uitleggen waar deze verschillen door ontstaan. Ook kun je bij de belastingdienst vaak een verklaring vinden voor deze verschillen. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met het wel of niet toepassen van de loonheffingskorting. Als je er om wat voor reden dan ook voor keist om deze heffingskorting niet toe te passen zul je in de eerste instantie veel meer belasting over je loon moetn betalen.

Belastingteruggave bij jongeren het minimumjeugdloon

Omdat er veel studenten voor het minimumloon werken is er nauwelijks een verschil tussen het bruto en het netto minimumloon. De belasting die jongeren in de vakantie betalen is meestal weer eenvoudig terug te vragen bij de belastingdienst. Ook voor werkgevers zijn jongeren belastingtechnisch interessant, omdat zij gebruik kunnen maken van de kleine banen regeling.
© 2010 - 2017 Bastiaan271, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Minimumloon 2012 & minimumjeugdloon 2012 (+ uurloon)Minimumloon 2012 & minimumjeugdloon 2012 (+ uurloon)Het minimumloon geldt voor werknemers van 23 tot 65 jaar. Alle werknemers binnen deze leeftijdsgrenzen hebben recht op d…
Minimumloon juli 2012 (+ uurloon)Minimumloon juli 2012 (+ uurloon)Het minimumloon geldt voor werknemers van 23 tot 65 jaar. Alle werknemers hebben recht op dit minimumloon. Het minimumlo…
Minimumloon per 1 januari 2012, juli 2011, januari 2011Minimumloon per 1 januari 2012, juli 2011, januari 2011Het nieuwe bruto minimumloon per 1 januari 2012, 1 juli 2011, 1 januari 2011. Voor vele nieuwkomers op de arbeidsmarkt i…
Hoogte minimumloon en minimumjeugdloon 2011Hoogte minimumloon en minimumjeugdloon 2011Als je een baantje kunt krijgen dan wil je ook zeker weten dat je genoeg betaald krijgt. De hoogte van het minimumloon e…
Minimumloon 2017 & minimumjeugdloon 1 januari 2017Minimumloon 2017 & minimumjeugdloon 1 januari 2017Het wettelijk minimumloon 2017 en minimumjeugdloon januari 2017 zijn bekend. Daarmee weten we ook het uurloon waarop je…

Reageer op het artikel "De hoogte van het minimumjeugdloon per 1 Juli 2010"

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 02-07-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!