InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Financial Planning: hoe je vermogen beheren en vergroten?

Financial Planning: hoe je vermogen beheren en vergroten?

Financial Planning: hoe je vermogen beheren en vergroten? Je vermogen beheren is niet altijd eenvoudig. In de verschillende periodes van je leven kom je voor andere financiële uitdagingen te staan. Als je hypotheek eens is afbetaald, beschik je plots over geld om aan andere zaken te besteden. Om je bij die financiële vraagstukken te adviseren, is er de formule van de financial planning. Banken willen op die manier hun klanten helpen om op een effectieve en winstgevende manier met hun vermogen om te gaan en een aantrekkelijk rendement te halen.

Financial planning of het financieel plannen van je vermogen

Financial Planning is een term die gebruikt wordt als het gaat om het plannen en beheren van je financiële vermogen. Iedere periode in je leven zullen er andere geldkwesties aan de orde komen. Je kan een erfenis verkrijgen of je kan promotie maken, of anderzijds ontslagen worden en financiële problemen krijgen. Het opbouwen van je vermogen hangt dus samen met de verschillende periodes van je leven. In het begin van je carrière zal bijvoorbeeld je vermogen nog klein zijn omdat je het doorgaans met een bescheiden loon moet doen, en bijvoorbeeld nog een hypotheek moet afbetalen.

Je vermogen en je loopbaan

In de loop van je carrière zal normaal gezien je loon stijgen en zal er meer ruimte komen om te sparen en geleidelijk aan een mooi vermogen op te bouwen. Eens je hypotheek is afbetaald, zal er misschien ruimte komen om beleggingen te doen. Omdat elk moment in de levenscyclus andere financiële vragen oproept, is het handig om een beroep te kunnen doen op deskundig advies van financiële deskundigen. Daarom kan financial planning uiterst nuttig en effectief zijn. Tal van banken bieden de financial planning-formule aan om hun klanten te begeleiden bij het beheer en de eventuele vergroting van hun financiële middelen. Deze formule heeft vooral een adviserend karakter en is uiteraard vrijblijvend.

Je vermogen plannen na je pensioen

Als je de pensioenleeftijd nadert, dan dienen er zich weer andere vraagstukken aan. Hoe kan je na je pensioen dezelfde levensstandaard aanhouden als tijdens je professioneel leven? Dat is maar één van de vragen die je dan zou kunnen stellen. Om een zo hoog mogelijke levensstandaard te kunnen behouden, is een goede financial planning van je vermogen absoluut noodzakelijk. Bovendien komen er na de pensioenleeftijd ook andere dingen aan de orde, zoals de successieplanning. De financial planner van je bank kan met jou nagaan op welke manieren jouw successie het voordeligst kan geregeld worden.

De belangrijkste stappen van de financial planning

Analyse van je vermogen
De eerste stap van de financial planning is de analyse van je huidig vermogen. De financial planner van de bank zal met jou nagaan hoe jouw financiële situatie er op het moment uitziet. Er zal een overzicht worden gemaakt van je spaarrekeningen, van eventuele leningen of hypotheken, en van de beleggingen die je hebt lopen. Hierbij worden roerende goederen en onroerende goederen besproken, alsook hun rendement.

Mogelijke ontwikkeling van je vermogen
Hieraan gekoppeld zal de financial planner rekening houden met jouw wensen en doelstellingen in verband met het vermogen. Met deze informatie in het achterhoofd zal de financial planner een overzicht maken van je vermogen en bestuderen hoe je vermogen zich op lange termijn zal kunnen ontwikkelen. Hierbij zal rekening gehouden worden met het rendement en de risico's van je beleggingen.

Voorstel van het financieel plan
In de derde fase zal de financial planner van de bank je enkele voorstellen doen, die de consolidatie en de uitbreiding van je vermogen moeten verzekeren. In samenspraak met de bank kan je dan bekijken of de door jouw gewenste doelstellingen kunnen bereikt worden via het voorgestelde financieel plan.

Follow-up van het financieel plan
Als je samen met de bank tot een besluit bent gekomen, dan kan het financieel plan uitgevoerd worden. De verschillende stappen van het plan zullen nauwkeurig gevolgd worden aan de hand van een tijdsschema. Daarna kunnen er altijd veranderingen gebeuren, zowel op het vlak van jouw doelstellingen en voorkeuren, als op andere vlakken. Zo kan het zijn dat er belangrijke wetswijzigingen zijn op fiscaal gebied of dat de economische situatie een herziening of aanpassing van jouw financieel plan vergt. Er zal dus een degelijke follow-up nodig zijn van de financial planning van je vermogen.

Lees verder

© 2010 - 2014 Verdanov, gepubliceerd in Diversen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Private banking: je geld laten beheren door een specialistPrivate banking: je geld laten beheren door een specialistAls je over een vrij groot financieel vermogen beschikt, dan kan je bij de bank een beroep doen op de formule van privat…
KBC Private Banking: welke diensten biedt KBC aan?KBC Private Banking: welke diensten biedt KBC aan?De Belgische bank KBC biedt verschillende diensten aan in haar KBC Private Bankingformule. KBC Private Banking wordt aan…
Wie als financieel adviseur?Wie als financieel adviseur?De consument wil goed financieel advies en een goed financieel adviseur hebben. Maar wie kiest u als uw financieel advis…
Persoonlijke Financiële PlanningJe persoonlijke financiën en de planning hiervan zijn erg belangrijk voor je toekomst. Je moet financiële doelen stellen…
Financiële planningFinanciële planningIedereen maakt in zijn leven een ontwikkeling door. Na je geboorte verblijf je meestal een aantal jaren bij je ouders. J…

Reageer op het artikel "Financial Planning: hoe je vermogen beheren en vergroten?"

Infoteur: Verdanov
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!