InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Hoe werkt de nieuwe kantonrechtersformule bij ontslag?

Hoe werkt de nieuwe kantonrechtersformule bij ontslag?

Hoe werkt de nieuwe kantonrechtersformule bij ontslag? Met de kantonrechtersformule wordt de ontslagvergoeding bepaald. Deze regeling is per januari 2009 veranderd. Wie ontslagen wordt, heeft in bepaalde gevallen recht op deze ontslagvergoeding. Maar wanneer heb je er recht op? En hoe hoog is de vergoeding die je krijgt? In dit artikel krijg je de antwoorden op de meestgestelde vragen.

Kantonrechtersformule of ABC-formule

De kantonrechtersformule wordt ook wel de ABC-formule genoemd. ABC staat dan voor de drie factoren die bepalen hoe hoog de ontslagvergoeding wordt. Het is eigenlijk heel simpel:

A x B x C = hoogte van de ontslagvergoeding

Factor A: aantal gewogen dienstjaren

Factor A staat voor het aantal gewogen dienstjaren. Gewogen dienstjaren betekent dat niet elk dienstjaar even zwaar telt. De weging van de dienstjaren is als volgt:
  • elk dienstjaar van een werknemer jonger dan 35 jaar telt voor 0,5 jaar
  • elk dienstjaar van een werknemer tussen 35 en 45 jaar telt voor 1,0 jaar
  • elk dienstjaar van een werknemer na het 55e levensjaar telt voor 2,0 jaar

Voorbeeld berekening dienstjaren
Een werknemer is 56 jaar en heeft 26 jaar voor het bedrijf gewerkt als hij wordt ontslagen.
Berekening van de dienstjaren gaat dan als volgt:
  • van 30 tot 35 jaar: 5 x 0,5 jaar = 2,5 jaar
Totaal 2,5 + 10,0 + 15,0 + 2,0 = 29,5 jaar

Factor B: salaris per maand

Factor B staat voor de beloning (ofwel het salaris) per maand. De vaste beloningen worden hier allemaal meegenomen. Hierbij kun je denken aan:
  • maandsalaris
  • 13e maand
  • vakantiegeld
  • structureel overwerk
  • structurele winstdeling
  • vaste ploegentoeslag
Je kunt dus het jaarinkomen met alle vaste vergoedingen delen door 12. Dit is de uitkomst van factor B.

Voorbeeld berekening beloning per maand
Je verdient 2.500 per maand. Daarnaast ontvang je 8% vakantietoeslag, een 13e maand en een vaste winstdeling van 2.000 per jaar.
Je jaarinkomen is dan:
  • basissalaris 12 x 2.500
  • 13e maand 1 x 2.500
  • winstdeling 1 x 2.000
  • vakantiegeld 8% x 34.500 = 2.760
Totaal 37.260,-
Je maandbeloning is dan 37.260 gedeeld door 12 = 3.105

Factor C: correctiefactor

Factor C, de correctiefactor, is vooraf niet altijd te bepalen. De factor is voor kantonrechter bedoeld. Hij of zij kan door het toekennen van een correctiefactor aangeven of er sprake is van bijzondere omstandigheden.
De kantonrechter kan de volgende factoren aangeven:
  • 0 of 0,5: bij verwijtbaar ontslag (schuld van degene die ontslagen is)
  • 1,0: dit zal het geval zijn als er geen bijzondere omstandigheden zijn
  • 1,5 of 2,0: bij verwijtbaar ontslag door de werkgever (schuld van degene die jouw ontslagen heeft)
De gemiddelde correctiefactor ligt tussen de 0,8 en 1,5.

Behalve de eventuele schuld van degene die ontslagen is, houdt de kantonrechter ook rekening met de kansen op de arbeidsmarkt. Als degene die ontslagen is veel cursussen en opleidingen heeft mogen volgen, dan krijg je normaal gesproken een lagere correctiefactor van de kantonrechter.
Bij een collectief ontslag (meer dan 20 werknemers die tegelijkertijd ontslagen worden), wordt er ook gekeken naar de financiële positie van de werkgever.

A x B x C is ontslagvergoeding

Als alle factoren bekend zijn, dan kan de hoogte van de ontslagvergoeding worden berekend. Stel dat in de eerdere voorbeelden de kantonrechter de correctiefactor op 1,0 heeft bepaald. De berekening van de ontslagvergoeding ziet er dan als volgt uit:

A x B x C =

29,5 jaar x 3.105 beloning x 1,0 correctiefactor = 91.597,50

Dit bedrag moet de werkgever betalen aan de werknemer die hij ontslagen heeft.

Wanneer heb je recht op een ontslagvergoeding?

Je hebt recht op een ontslagvergoeding als de werkgever de kantonrechter vraagt om je arbeidsovereenkomst te ontbinden (ongeldig te maken). De kantonrechtersformule is bedoeld voor individueel ontslag. Toch wordt de formule ook vaak toegepast bij collectief ontslag. De afspraken die dan worden gemaakt over een ontslagvergoeding staan in het sociaal plan. Een sociaal plan wordt vaak gemaakt na onderhandelingen met de vakbonden.

Wanneer heb je geen recht op een ontslagvergoeding?

In de volgende gevallen heb je geen recht op een ontslagvergoeding:
  • bij afloop van een tijdelijk contract
  • bij vrijwillig ontslag (je neemt zelf ontslag)
  • bij verwijtbaar ontslag (door de kantonrechter te bepalen)
© 2009 - 2014 Alex1911, gepubliceerd in Diversen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het berekenen van een ontslagvergoedingAls een werknemer in Nederland wordt ontslagen na een vast dienstverband zonder instemming van die persoon, kan deze aan…
De gouden handdruk of de ontslagvergoedingDe gouden handdruk of de ontslagvergoedingDe ontslagvergoeding of gouden handdruk is een soort van afkoopsom welke de werknemer de werkgever geeft bij een ontslag…
De oude en de nieuwe kantonrechtersformule?De oude en de nieuwe kantonrechtersformule?De kantonrechtersformule is een manier om de hoogte van een ontslagvergoeding te bepalen. Per januari 2009 is deze berek…
Ontslagvergoeding berekenenHoe bereken je een ontslagvergoeding? De meest gebruikte formule om een ontslagvergoeding te berekenen is de kantonrecht…
Toepassing van de kantonrechtersformuleToepassing van de kantonrechtersformuleBij ontslagprocedures wordt de kantonrechtersformule vaak gehanteerd om te bepalen hoeveel ontslagvergoeding de ontslage…

Reageer op het artikel "Hoe werkt de nieuwe kantonrechtersformule bij ontslag?"

Reactie

Heldens J., 10-02-2012 17:39 #1
Vandaag heeft mijn werkgever met zijn advocaat mij medegedeeld dat ik per 1 maart 2012 ontslagen zal worden aangezien de economische malese. Ik ben sinds 2000 in dienst. Graag had ik gweten of ik recht heb op een ontslagvergoeding.
B.v.d. Jo Heldens

Infoteur: Alex1911
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!