InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Paypal chargeback (terugboeking) oplossen

Paypal chargeback (terugboeking) oplossen

Iedereen heeft er wel eens van gehoord, Paypal. Een makkelijke manier om on-line te betalen terwijl uw persoonsgegevens beschermd blijven. In het begin bent u een enthousiaste gebruiker. U koopt en verkoopt spullen naar believen. Maar dan doemt het eerste probleem op: de chargeback (terugboeking). Dit betekent dat u een goed heeft verkocht via Paypal, maar de koper vraagt zijn geld terug. U raakt in paniek, want u heeft het goed wél verstuurd! Wat kunt u doen?

Wat is Paypal in het kort?

Paypal is een payment processor, een betalingsmedium, dat houdt in dat zij geen bank is dat uw geld bewaart. Zij zijn niet anders dan de tussenpersoon, die het betalingsverkeer via internet vergemakkelijkt tussen twee mensen. Zij hoeven zich dus niet te houden aan verscheidene bank regels waaraan banken als de Rabobank zich wel moeten houden. Voordat u een Paypal-rekening aanmaakt wordt u dus aangeraden de juridische overeenkomsten goed te lezen. Paypal staat vol in hun recht uw geld op een Paypal-rekening te bevriezen, totdat een dispuut is opgelost.

U kunt aan een Paypal-rekening een bankrekening en/of creditcard (kredietkaart) toevoegen, samen met een bewijs van adres+paspoort, zodat uw rekening geverifieerd wordt. Op die manier worden ontvangst- en verzendlimieten opgeheven. Let er wel op dat er een ongesproken limiet op iedere Paypal-rekening ligt. Plotselinge transfers van duizenden euro's is zeer verdacht in verband met anti-witwaswetgeving, dus begin altijd kleín met kopen en verkopen. Verder bestaat er ook een ontvangstlimiet van $3300 per jaar in Nederland. Verstrekken van extra identificatie is bij het bereiken van deze limiet verplicht. Kopen en verkopen in Paypal gaat via een e-mailadres, waardoor uw creditcardgegevens en bankgegevens geheim blijven. Handig in het geval van risico op identiteitsdiefstal!

Wat is een chargeback?

Een chargeback is een terugboeking die wordt gedaan door een kopende partij op uw Paypal-rekening.
Er zijn twee soorten chargebacks. De basis Paypal chargeback, en de Creditcard chargeback. Als u een chargeback ontvangt, is het zaak eerst te ontdekken wat voor soort chargeback het eigenlijk is. Ook is het mogelijk dat er geen chargeback is gedaan, maar een bevriezing door Paypal i.v.m. verdachte activiteiten. In dat geval wordt er een reversal uitgevoerd, d.w.z. het terugdraaien van de transactie. Deze reversal kan niet worden aangevochten in tegenstelling tot een chargeback. Chargebacks kunnen tot 6 maanden na de aankoop worden uitgevoerd, in zeldzame gevallen zelfs na deze tijdslimiet. Chargebacks behoren tot de kopersbescherming van Paypal.

Paypal chargeback
Deze chargeback is geïnitiëerd via het Paypal dispuut-systeem. Een koper is niet blij met het ontvangen goed. De belangrijkste redenen voor deze chargeback staan hieronder
  • Het goed is niet zoals verwacht
  • Het goed is niet ontvangen
  • Er is onge-autoriseerde toegang tot mijn rekening
Een Paypal chargeback kan maar één keer worden uitgevoerd. Als iemand een dispuut opent en daarna weer sluit, kan er geen dispuut meer worden geopend.

Creditcard chargeback
Deze chargeback is geïnitiëerd via de creditcard-maatschappijen, als Mastercard en Visa. Wanneer een klant zegt dat zijn creditcard is gestolen, of iemand zijn Paypal-rekening heeft gehackt, draait de creditcard-maatschappij snel de transacties terug.

Hoe los ik een chargeback op?

Wanneer u te maken krijgt met een chargeback, is het zaak alle instructies goed op te volgen. Is uw goed een materieel goed of virtueel goed?

Wanneer het een materieel goed is, dient u uw tracking nummer (van bijvoorbeeld Track-and-Trace, TNT Post) van de verzending op te geven. Als de verzending niet is verstuurd naar een geverifieerde Paypal met bevestigd adres, zal het geld van de chargeback worden toegewezen aan de koper. Zorg er dus altijd voor, dat u zélf een geverifieerde Paypal-rekening heeft, en alleen koopt en verkoopt met geverifieerde Paypal-rekeningen. Alleen op deze manier bent u verzekerd voor de Paypals verkopersbescherming. Bewaar uw tracking nummer minstens 6 maanden.

Wanneer het een virtueel goed is ligt de zaak simpeler. Er is zowel geen kopersbescherming als verkopersbescherming. Of de chargeback in het voordeel van de koper of verkoper is, hangt dus af van externe factoren en niet van het goed zelf. Let erop dat uw goed werkelijk verkocht is als virtueel goed. Een spontane betaling kan alleen door de koper worden aangemerkt als virtueel goed. Wanneer deze het goed aanmerkt als materieel goed, verliest de verkoper altijd het dispuut. De verkoper heeft namelijk geen tracking nummer. De enige manier om als koper zelf een goed aan te merken als virtueel goed is door een betaalverzoek in te dienen.

Een creditcard chargeback van zowel een virtueel als materieel goed ligt erg ingewikkeld. De creditcard-maatschappij is een derde partij en stort in veel gevallen het geld terug op de rekening van de klant. Er is namelijk veel fraude met gestolen creditcards op internet. Dit geld komt echter van de bankrekening van Paypal zelf. Paypal zal daarom eerst uw verkopersrekening limiteren en een hold op uw geld instellen. Een gelimiteerde rekening kan geen geld ontvangen en/of versturen. Limitatie en holds instellen is een vorm van bescherming van uw Paypal-rekening. Als uw rekening namelijk is betaald met een nep Paypal-rekening, gemaakt met illegale persoonsgegevens als paspoortkopie, adresgegevens en een gestolen creditcard, krijgt de "koper" zonder meer het geld terug van de creditcard-maatschappij. Dit is ook het geval bij onge-autoriseerde toegang. Op die manier verliest u niet méér spullen aan de gehaaide oplichters. Oplichters kopen vaak veel spullen in korte tijd.
Als de hold niet in uw voordeel wordt beslecht, is het vervolg het debiteren van uw verkopersrekening, waardoor er een negatief saldo wordt ingesteld. Een negatief saldo dient zo snel mogelijk naar een positief saldo teruggebracht te worden. Hoewel in Nederland in tegenstelling tot de VS, Paypal zelf geen geld van bankrekeningen mag halen, kunnen zij wel een incassobureau op u af sturen. Door niet te betalen na opgelicht te worden, licht u zelf Paypal op. Paypal zal geen geldverlies absorberen als gevolg van uw fouten, zoals verkopen aan een oplichter.

Ik heb een goed gestuurd naar een oplichter, en het dispuut is in het voordeel van de koper. Wat kan ik doen?

Als de chargeback zeer snel is na de aankoop, probeert u dan het materieel goed terug te verkrijgen door de verzender als TNT te bellen. Als dit niet lukt, en praten met de koper ook niks oplevert, jammer, het gebeurt. U dient aangifte te doen bij de politie. Paypal zelf kan nooit strafbaar worden gesteld, omdat zij niet de oplichter is, maar alleen de tussenpersoon.

Er zijn een aantal richtlijnen die u in acht moet nemen als u een goed verkoopt via Paypal, om zo min mogelijk chargebacks te krijgen:
  • Bewaar altijd het tracking nummer
  • Handel alleen met geverifieerde Paypal rekeningen
  • Stuur geen goederen naar andere landen
  • Bel altijd de koper en neem het gesprek op, oplichters houden van anonimiteit en op deze manier wordt dat voor een gedeelte weggenomen
  • Haastige spoed is zelden goed, oplichters houden ervan snel goederen te krijgen. Paypal kan namelijk niet binnen één dag ontdekken of een Paypal-rekening verdachte aankopen doet. Ga niet in op aanbiedingen van mensen die zéér snelle leveringen willen

Conclusie

Paypal is een zeer gebruiksvriendelijk betalingsmedium. Echter het nadeel is voor sommige mensen (vooral voor verkopers) dat Paypal gebaseerd is op de creditcard. Deze zorgt ervoor dat er relatief meer kopersfraude is, in verhouding tot verkopersfraude. Fraude zal helaas altijd een onderdeel blijven van online kopen en verkopen, het ligt in de menselijke natuur. Een betalingsmedium dat zonder chargebacks werkt, is Webmoney, omdat deze gebaseerd is op de debitcard. Deze bankiert echter geheel Russisch, en dat vormt een probleem voor mensen zonder Russische bankrekening.

Zijn er alternatieven in Nederland?

Alternatieven voor verkopers zijn er wel, maar deze hebben allemaal hun eigen nadelen. Als u een koper bent zal Paypal zeer goed te pruimen zijn.
  • I-deal (nadeel: alleen voor webshops)
  • Bankoverschrijving binnen Nederland (nadeel: geen bescherming van persoonlijke gegevens)
  • Directe betaling in de echte wereld (nadeel: direct contact)
  • Western Union (nadeel: voor kleine bedragen te hoge kosten)
  • MoneyBookers/AlertPay (nadeel: dit zijn concurrenten van Paypal en beide gebaseerd op hetzelfde systeem, en hebben daarom ook te maken met chargebacks)

Verder wens ik u succes met het oplossen van uw chargebacks! Vragen zijn van harte welkom!
© 2009 - 2017 Evian, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Paypal, de ideale online rekeningPaypal is een online betaalservice waarmee je op een gemakkelijke en veilige manier geld kunt overschrijven. In Amerika…
PayPal, alle antwoorden omtrent het online betalingssysteem!PayPal, alle antwoorden omtrent het online betalingssysteem!Het populaire online betalingssysteem PayPal is al enige jaren wereldwijd actief. Miljoenen gebruikers gebruiken PayPal…
Online betalen met PayPal, de risico'sOnline betalen met PayPal, de risico'sOnline betalen met PayPal, veilig betalen maar het heeft ook enkele risico's. Steeds meer mensen hebben een PayPal accou…
Hoe werkt PayPal?Hoe werkt PayPal?Tegenwoordig kun je bijna alles kopen via internet. Handige sites als marktplaats en Ebay maken het mogelijk om van het…
Kopersbescherming op MarktplaatsIedereen kent wel iemand die het is overkomen, of misschien is het u zelf wel overkomen, opgelicht worden op marktplaats…

Reageer op het artikel "Paypal chargeback (terugboeking) oplossen"

Reacties

Thea, 08-01-2016 13:13 #5
Jarenlang Incredimail gebruikt op de computer. Nooit problemen. Nu heb ik een nieuwe laptop met Windows 10 en heb weer de hele bundel van Incredimail gekocht. Helaas werkt het niet op Windows 10 en dat weten ze heel goed bij Incredimail. Ik wil graag mijn geld terug (21.44) afgeschreven op 23 december 2015. Krijg geen reactie meer op mijn mailtjes naar Incredimail.

Koen, 25-09-2012 19:36 #4
Hey ik weet dat het niet mag, maar stel ik verkoop iets van een online spel. En dan krijgen we beide het product en degen die het van mij koopt, wil een chargeback. Verlies ik dan me geld of niet? ( ik kan wel bewijzen dat het verkocht is, en dat de overkant het ontvangen heeft? ) Reactie infoteur, 26-12-2013
Dan verliest u waarschijnlijk uw geld. Zelden beslist Paypal in het voordeel van een verkoper, ivm een virtueel goed dat u zelf niet eens in bezit zou mogen hebben.

Willy, 27-12-2011 14:06 #3
Hallo, ik wil een gift adres toevoegen wat in het buitenland is.
Ik kan een adres toevoegen, ook als GIFT adres, maar ik kan het " land " niet veranderen waardoor de bestemming steeds Belgie blijft.
M'n Visa kaart adres is in Belgie.
Groeten.
Willy

Marco, 03-05-2010 18:48 #2
Ik heb op Ebay een advertentie geplaatst en er is een koper voor een exclusieve modelbouw auto ("verkocht" voor?1350) echter omdat ik me nu pas realiseer, de koop is nog niet afgehandeld (ik heb deze zeldzame bouwdoos nog niet verstuurd), dat Paypal niet een waterdicht systeem is begin ik nu te twijfelen of ik de verkoop wel door laat gaan.
Stel ik verstuur de bouwdoos naar Zuid Korea (naar de koper) en de koper zegt ik heb het pakket niet ontvangen of is beschadigd (terwijl het in perfecte staat is aangeboden bij TNT Post) loop ik dan het risico dat de creditcard maatschappij het geld weer terugboekt?
Wat is de verhouding Paypal en de creditcard maatschappij? Trekt de creditcardmaatschappij uiteindelijk aan het langste eind?

Kortom wat is verstandig, voor mij is het bedrag waar het omgaat veel geld. ]
Wat zou u adviseren?

Alvast bedankt.
groet
Marco Reactie infoteur, 05-05-2010
Beste Marco,

Over het algemeen trekt de creditcard maatschappij aan het langste eind, mits er goede redenen zijn om aan te nemen dat de transactie onrechtmatig is uitgevoerd. Een voorbeeld kan zijn dat iemands Paypal account is gehackt. Of bijvoorbeeld dat een creditcard en bijbehorende persoonsgegevens zijn gestolen, waarmee een Paypal-account wordt gemaakt. De eigenaar van de creditcard die ziet dat Paypal geld van zijn rekening heeft afgeschreven, terwijl die geen Paypal-account bezit, zal deze dan zeker betwisten.

Realiseer u goed dat u het goed verkoopt aan iemand aan de andere kant van de wereld, niet aan Paypal. Als deze persoon een oplichter is, zal u zeer waarschijnlijk aan het kortste eind trekken. Ongeacht hoeveel bewijs er bestaat, immers het geld waarmee u dan bent betaald heeft nooit daadwerkelijk bestaan.

Klinkt de man als een serieuze koper of als een oplichter? Een verdacht land is uiteraard Nigeria, stuurt u het goed naar een eerste-wereldland? Zijn beide Paypal-accounts geverifieerd? Heeft de koper hoger geboden dan de vraagprijs, zo ja waarom? Waarom koopt deze persoon het goed in het buitenland, immers zijn deze goederen niet meestal duurder en hebben te maken met meer rompslomp zoals douanekosten? Vraagt de koper u het goed te sturen naar een ander adres dan het adres van zijn Paypal-account?

In uw geval heb ik te weinig informatie gekregen om u te adviseren wat u moet doen met uw geld. Zelf zou ik nooit een bedrag groter dan een paar honderden euro's ontvangen via Paypal, tenzij ik zeer zeker ben van mijn zaak. Als dit uw eerste keer is dat uw een groot bedrag via Paypal ontvangt, is de kans ook nog eens groot dat Paypal uw transactie extra zal onderzoeken. U transactie, zelfs legitiem, kan bij voorbaat al verdacht zijn. Immers het is ongebruikelijk dat een nieuwe Paypal-account meer dan duizend euro ontvangt in de eerste maand.

Denk er goed over na en succes met de afhandeling.

Colignon, 28-03-2010 00:46 #1
Kan paypal als er geen geld op mijn paypal rekening staat voor een charge back geld van mijn creditkaart (visakaart) halen? Nu hebben ze mij op mijn paypal rekening -335 dollars gezet. Reactie infoteur, 02-04-2010
Beste Colignon,

Paypal is in Nederland volgens de wet niet bevoegd geld van een creditcard af te halen. Zij kunnen echter wel een incassobureau op u af sturen, als u uw rekening niet terug naar nul opwaardeert. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als uw een goed heeft verkocht aan een oplichter die heeft betaald met een gestolen creditcard. Zoals vermeld in het artikel, Paypal is een middleman die zich nooit laat oplichten. Als u heeft verkocht aan een oplichter moet u de aanslag incasseren, volgens Paypal. Immers u bent opgelicht en niet Paypal.

Succes met de afhandeling van de chargeback, voor zo'n groot bedrag is dat zeker niet fijn.

Infoteur: Evian
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Schrijf mee!