InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Je huis verkopen op lijfrente: hoe werkt dat?

Je huis verkopen op lijfrente: hoe werkt dat?

Je huis verkopen op lijfrente: hoe werkt dat? Voor wie zijn huis wil verkopen en er toch nog in wil blijven wonen, is de verkoop op lijfrente een goede oplossing. Je huis verkopen op lijfrente kan je doen door een overeenkomst te laten opmaken bij de notaris. De verkoper verkoopt dan de zogenaamde naakte eigendom aan de koper, maar behoudt het vruchtgebruik van zijn eigen huis. Meestal betaalt de koper bij de aankoop een deel van de aankoopprijs en betaalt hij vanaf dan een maandelijkse rente. Die rente moet hij betalen zolang de verkoper leeft. Als de verkoper sterft, wordt de koper volledig eigenaar van de woning. Hoe werkt de verkoop op lijfrente precies en wat zijn de voordelen en nadelen ervan?

Wat is de verkoop op lijfrente?

Prijs én rente

Bij de verkoop op lijfrente betaalt de koper van het huis meteen een deel van de aankoopprijs. De rest van de aankoopprijs wordt omgezet in een rente die de koper elke maand zal betalen aan de verkoper.

Levensverwachting

De koper zal deze rente moeten betalen zolang de verkoper leeft. Voor het berekenen van de rente die de koper elke maand zal moeten betalen wordt uitgegaan van de officiële levensverwachting van de bevolking in het land.

Lijfrente: voordelen en nadelen

Levensduur

Doordat de koper verplicht is om de rente te betalen zolang de verkoper leeft, kan een lange levensduur van de verkoper nadelig zijn voor de koper. Als de verkoper langer leeft dan de statistieken van de levensverwachting, dan doet de koper dus een slechte zaak. De rente die hij moet betalen gaat immers uit van de officiële levensverwachting van de mensen in het land.

Overlijden en lijfrente

Bij de verkoop op lijfrente snijdt het mes aan twee kanten: als de verkoper plots overlijdt, of sneller dan verwacht, dan komt dit goed uit voor de koper. Want na het overlijden van de koper hoeft hij geen rente meer te betalen. Een andere mogelijkheid ontstaat wanneer de koper van een woning op lijfrente sterft vóór de verkoper sterft. In dat geval moeten de erfgenamen de overeenkomst overnemen. De erfgenamen zijn dus verplicht om de rente te blijven betalen tot de verkoper overlijdt.

Verkoop op lijfrente met behoud van vruchtgebruik

Vruchtgebruik behouden

Een bijzonder geval van verkoop op lijfrente is wanneer de verkoper het vruchtgebruik van zijn woning behoudt. De verkoper verkoopt alleen de zogenaamde "naakte eigendom" en kan voor de rest van zijn leven in het huis blijven wonen. De prijs die de koper moet betalen, ligt dan wel iets lager vermits de verkoper het gebruik van het huis behoudt.

Blijven wonen in verkocht huis

Als de verkoper sterft, dan wordt de koper volledig eigenaar van de woning, dit wil zeggen dat hij de woning ook mag gebruiken. Hij mag er dus pas in gaan wonen als de verkoper overlijdt. Deze constructie van de verkoop op lijfrente met behoud van vruchtgebruik is om verschillende redenen interessant. Zo kan je in je huis blijven wonen terwijl je het eigenlijk al hebt verkocht. De koper wordt immers pas volledig eigenaar, met het vruchtgebruik, als jij overlijdt.

Pensioen aanvullen

Een andere interessante reden is dat je via de verkoop van lijfrente je bescheiden pensioen een beetje kan aanvullen. Deze vorm van lijfrente is ook een goede optie voor mensen zonder erfgenamen. Want als je erfgenamen hebt, dan houden ze er niets aan over als je sterft: de eigendom gaat dan immers volledig over op de koper. Heb je geen erfgenamen, dan hoef je ook niets na te laten.

Advies notaris

Tussen de verschillende partijen kan overeengekomen worden dat de lijfrente geïndexeerd wordt. De rente ligt in het begin dan lager, maar wordt daarna jaarlijks geïndexeerd aan een bepaald percentage. Om meer details te weten te komen in verband met de verkoop op lijfrente, kan je te rade gaan bij een notaris. De notaris zal jouw specifieke situatie nader onderzoeken en meer informatie geven over wat de precieze mogelijkheden zijn om je huis op lijfrente te verkopen. Ook over wat er allemaal in de akte hoort te staan kan de notaris je gedetailleerd inlichten. Online kan je prijsoffertes van notarissen in je regio aanvragen zodat je een goed beeld krijgt van hoeveel dergelijk advies je kan kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lijfrente: hoe kan je een huis kopen op lijfrente?Lijfrente: hoe kan je een huis kopen op lijfrente?De meeste mensen gaan een hypotheek aan om een huis te kopen. Geld lenen bij de bank is de bekendste vorm om een woning…
Huis als spaarpotHuis als spaarpotU koopt een huis in eerste instantie om in te wonen. Met de overwaarde in uw eigen woning kunt u ook uw pensioen aanvull…
Lijfrente banksparen: Wat is het en wat zijn de voordelen?Lijfrente banksparen: Wat is het en wat zijn de voordelen?Wat is lijfrente banksparen precies? Wat zijn de voordelen, wanneer je kiest voor banksparen in plaats van voor een ande…
Krediethypotheek: voordelen & nadelenKrediethypotheek: voordelen & nadelenEen krediethypotheek is een doorlopend krediet, waarbij de eigen woning als onderpand dient. Naast een lage rente biedt…
Bronnen en referenties
  • www.notaris.be/faq/algemeen/wat-is-een-verkoop-op-lijfrente (geraadpleegd op 14/05/2016).

Reageer op het artikel "Je huis verkopen op lijfrente: hoe werkt dat?"

Reacties

Van Kaem Guido, 23-11-2016 10:35 #6
Beste,
Er hangt mij een mogelijke veroordeling boven het hoofd voor een verbeurdverklaring, die ik onder geen enkel beding zou kunnen betalen. Zou mij dus onvermogend willen maken en mijn huis op lijfrente verkopen, zodanig dat ik er toch in kan blijven wonen. Speelt hier de "actio pauliana" en kan de staat beslag leggen op de rente?
Mvg

Martin, 18-11-2016 10:48 #5
Beste
ik verkoop mijn huus op lijfrente bvb voor 200.000 euro. wat krijg ik als voorschot en maandelijkse rente?
mvg martin

A. Leenders, 01-04-2015 14:15 #4
Bestaat er een instantie of bureau dat bemiddelt in het verkopen op lijfrente?

Johan Lievens, 27-03-2013 10:41 #3
Goedendag,
Ik heb een enige dochter. Kan ik mijn eigendom op lijfrente verkopen aan haar?
Hoogachtend, Reactie infoteur, 27-03-2013
Goedendag,

Het lijkt me geen probleem om uw eigendom op lijfrente te verkopen aan uw dochter. U zou het eventueel ook via een schenking kunnen doen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Edwin, 26-11-2012 14:17 #2
Wat is een redelijke maandelijkse lijfrente voor een appartement van 250.000, 00 van een nog werkende alleenstaande vrouw zonder kinderen van 61 jr?

Robert, 08-11-2012 12:10 #1
Ik heb een vriendin, die geniet van een weduwenpensioen. Kan zij, mijn huis kopen, op lijfrente met vruchtgebruik voor mij, en bij mij komen inwonen, zonder haar weduwenpensioen te verliezen? En verlies ik dan niets van mijn brugpensioen als inkomen?
Mvg Reactie infoteur, 08-11-2012
Hallo Robert,
De constructie die u beschrijft lijkt mij op het eerste zicht niet echt een probleem. U verkoopt uw huis op lijfrente aan een vriendin, terwijl u het vruchtgebruik behoudt op de woning. Uw vriendin wordt dus in feite alleen eigenaar van de naakte eigendom totdat u sterft. Op dat moment verkrijgt zij ook het vruchtgebruik van de woning. Dat is te zeggen: in theorie. Want als u in de praktijk akkoord gaat om al eerder (tijdens uw leven) het vruchtgebruik met haar te delen, lijdt niemand schade en is er in feite geen probleem. Hoe deze verkoop op lijfrente gevolgen zou kunnen hebben voor uw pensioen, is mij niet echt duidelijk. Een pensioen is een uitkering van de overheid aan mensen die gestopt zijn met hun loopbaan en staat mijns inziens los van inkomsten uit het verkopen of verwerven van onroerend goed.
Wat u kan doen is voor alle zekerheid advies te vragen aan een jurist of een vastgoedspecialist.

Vriendelijke groeten,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-05-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Woning verkopen
Reacties: 6
Schrijf mee!