InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Beschikbare premieregeling: flexibel maar ook risicovol

Beschikbare premieregeling: flexibel maar ook risicovol

Beschikbare premieregeling: flexibel maar ook risicovol De laatste jaren hebben steeds meer werknemers een pensioenregeling gekregen die gebaseerd is op het beschikbare premiestelsel. Dat is mooi, zeggen de werkgevers want het is een flexibele regeling waarbij de werknemer zelf kan bepalen waar hij zijn pensioengeld aan besteed. Helemaal waar maar wat minder bekend is dat het stelsel ook veel risico in houdt. Risico’s die in dit geval volledig voor rekening komen van de werknemer. Hoe werkt dat precies en wat zijn de voor- en nadelen?

Drie soorten pensioenregelingen

Je kunt grofweg 3 pensioenregelingen onderscheiden:
  • Eindloonregeling: je pensioenuitkering is gebaseerd op je laatst verdiende loon.
  • Middelloonregeling: je pensioenuitkering is gebaseerd op het gemiddelde salaris gedurende je loopbaan
  • Beschikbare premie regeling: Je werkgever stort per jaar een premie in een spaarpot. Afhankelijk van het rendement van je spaarpot valt je pensioen hoger of lager uit.

Hoe werkt de beschikbare premie regeling?

De werkgever stort jaarlijks een premie in de spaarpot van de werknemer. De premie is gebaseerd op een bepaald percentage van je loon. Als je ouder bent stijgt het percentage volgens een bepaalde staffel. De maximale hoogte van de premies wordt door de fiscus bepaald. De fiscus doet daarbij de volgende aannames:
  • Op je 65e krijg je AOW
  • De ingelegde premies leveren elk jaar een bepaald rendement op. Dat wil zeggen dat de fiscus ervan uit gaat dat als je later 100.000 euro nodig hebt voor je pensioen, je niet dat hele bedrag opzij hoeft te zetten maar bijvoorbeeld maar 75.000 euro. De overige 25.000 euro moet dan uit de beleggingsopbrengsten komen.
]

In die aannames zitten twee addertjes onder het gras: ten eerste is het maar de vraag of de werknemers van nu op hun 65e AOW krijgen. De pensioenleeftijd staat immers ter discussie. Daarnaast gaat men uit van een bepaald rendement op het spaargeld, meestal zo rond de 6%. Dat is te hoog voor een ‘normale’ spaarrekening. Dit houdt dus in dat als je je pensioengeld op een (veilige) spaarrekening zet je te weinig rendement maakt om straks een goed pensioen over te houden. Bij veel regelingen wordt daarom de mogelijkheid aangeboden om in beleggingsfondsen te beleggen. Deze geven vaak een hoger rendement waardoor je pensioen volledig gedekt wordt om misschien zelfs hoger uit pakt.

Risico voor de werknemer

Er bestaat geen enkele zekerheid dat het ingelegde spaargeld op de pensioendatum genoeg rendement heeft opgeleverd. Dit risico ligt volledig bij de werknemer. Je werkgever stort immers alleen de premie en is niet verplicht om bij te storten als het rendement tegen valt. De vraag is hoe groot de kans is dat het rendement tegen valt. Beleggingen laten over een langere periode immers vrijwel altijd een gunstig rendement zien. Tussentijdse dalingen zijn dan niet erg omdat dat in latere jaren vaak meer dan goed wordt gemaakt. De huidige krediet crisis valt echter niet binnen de statistieken van een tussentijdse daling, daarvoor zijn de verliezen simpelweg te groot. Hierdoor ligt er een behoorlijke bom onder het beschikbare premie stelsel.

Gevolgen krediet crisis

Door de krediet crisis zijn veel (beleggings)fondsen minder waard geworden. In sommige gevallen zijn fondsen met meer dan 50% gedaald. Het is redelijk waarschijnlijk dat de beurzen in de komende jaren een deel van dat verlies goed gaan maken. Maar: om een verlies van 50% goed te maken is een stijging van 100% nodig. Ook dat is niet ondenkbaar maar kost waarschijnlijk wel meer tijd en daar zit ‘m de crux. Het rendement op de spaarpot is gebaseerd op zo’n 6% per jaar gedurende een x aantal jaren. Een jaar verlies van 50% of meer betekent dat in de overige jaren meer dan 6% rendement gemaakt moet worden. Hoeveel hoger hangt af van het aantal jaren dat je van je pensioendatum af zit. Naarmate je dichter bij je pensioendatum zit heb je minder tijd om ‘verliesjaren’ goed te maken en moet je dus een hoger rendement halen wat vaak inhoudt dat je een groter risico loopt en dat is niet handig als je dicht tegen je pensioendatum aan zit.

Premie bijstorten

Wat kun je doen om je pensioen veilig te stellen? Een mogelijkheid om het verlies goed te maken is door premie bij te storten. Ook dit komt voor rekening van de werknemer. Hoeveel je moet bijstorten is niet eenvoudig te bepalen maar een beetje financiële adviseur of pensioendeskundige kan een berekening maken die in ieder geval een indicatie geeft van je toekomstige pensioenuitkering en je (eventuele) tekort. Let daarbij wel op dat de berekeningen met verschillende rendementen worden uitgevoerd zodat je een goed beeld krijgt. Niet te positief maar ook niet te negatief. In plaats van een premie bij te storten kun je natuurlijk ook op een andere manier je pensioen aanvullen: bijvoorbeeld door het afsluiten van een lijfrente.

Heeft de beschikbare premie regeling dan helemaal geen voordelen?

Jawel, de beschikbare premie regeling is heel flexibel voor de werknemer. Zo kan je zelf beslissen of je een nabestaanden of arbeidsongeschiktheid pensioen wilt laten meeverzekeren. Ook kun je zelf bepalen in welke fondsen je wilt beleggen al is de keus vaak beperkt tot de eigen beleggingsfondsen van de uitvoerder van de regeling. Vaak bestaat er ook de mogelijkheid om je geld in een spaardeposito te beleggen. Deze hebben een lager rendement maar zijn wel minder risicovol. Het is dan ook zeker aan te raden om naar dit soort fondsen te switchen als je dicht tegen je pensioenleeftijd aan zit.
© 2009 - 2014 Mickey14, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bereken zelf de lijfrenteaftrek over 2007Bereken zelf de lijfrenteaftrek over 2007Met de invoering van het banksparen voor aanvulling op uw pensioen heeft u er weer een extra mogelijkheid bij om uw inko…
De verschillende pensioenregelingenDe verschillende pensioenregelingenIedereen die werkt heeft meestal wel een pensioenregeling. Echter welke regeling heb jij en levert die regeling je later…
Waardeoverdracht wel of niet gunstig bij wisseling van baanWaardeoverdracht wel of niet gunstig bij wisseling van baanVeel mensen denken bij een wisseling van baan niet aan hun pensioen. Toch kan het wisselen van baan gevolgen hebben voor…
MKB Pensioenfonds (Worldwide Pensions)MKB Pensioenfonds (Worldwide Pensions)De pensioenregeling is één van de belangrijkste arbeidsvoorwaarden voor werknemers. Het doel van het MKB Pensioenfonds (…
Geldkwesties: Sparen voor uw oude dag - pensioenenGeldkwesties: Sparen voor uw oude dag - pensioenenDoor de kredietcrisis is er ook een pensioencrisis ontstaan. Velen dachten later onbezorgd te kunnen gaan genieten van h…

Reageer op het artikel "Beschikbare premieregeling: flexibel maar ook risicovol"

Infoteur: Mickey14
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!