InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Hoeveel statiegeld krijg je er eigenlijk voor?

Hoeveel statiegeld krijg je er eigenlijk voor?

Wat is statiegeld eigenlijk? En hoeveel statiegeld krijg je eigenlijk voor een bepaalde verpakking of krat bier? In dit artikel staat alles wat u moet weten over statiegeld. En kunt u er misschien achter komen of u genoeg statiegeld heeft om de ochtend na een feestje een lekker uitgebreid "gratis" ontbijt te eten.

Wat is statiegeld?

Statiegeld wordt ook wel stageld of consigne genoemd. Het is een klein bedrag dat men betaalt wanneer men een product koopt. Wanneer men de verpakking van het product weer inlevert krijgt men het kleine bedrag weer terug. Dit principe is bedacht om de kosten van de verpakkingsmateriaal zo laag mogelijk te houden. Omdat plastic en andere materialen opnieuw gebruikt kunnen worden voor het produceren van bijvoorbeeld nieuwe plastic flessen. Daarnaast zorgt statiegeld er ook voor dat er minder zwerfafval op straat komt. Want men gooit minder snel afval op straat, wanneer je er ook nog geld voor kunt krijgen.

Waar zit statiegeld op?

Niet voor alle verpakkingen betaalt u statiegeld. Zo heeft men het statiegeld voor glas stop gezet. Het hergebruik van glas was niet meer effectief genoeg, doordat de oude flessen eerst goed gereinigd moesten worden voor hergebruik. Dit was te belastend zodat men geen statiegeld meer krijgt voor glas. Inmiddels kunt u uw glas inzamelen via de glasbak. Het glas gaat kapot en wordt gesmolten tot een nieuwe fles. Daarnaast krijgt u voor de meeste petflessen wel statiegeld. Ook krijgt u statiegeld op bierflessen en bierkratten. In Noorwegen, Duitsland en Zweden is er zelfs ook statiegeld op blikjes. In de toekomst zouden er misschien nog meer verpakkingsvormen statiegeld krijgen. Dit omdat dit één van de oplossingen is om zwerfafval op straat tegen te gaan.

Waar kan ik mijn flessen inleveren?

De meeste lokale supermarkten hebben een machine in de winkel staan. Hier kunt u uw flessen in werpen, waarna u een bon krijgt die u moet inleveren bij de kassa. Dit bedrag wordt van uw boodschappen bedrag afgehaald, of wanneer u geen boodschappen heeft, contant aan u gegeven.

Hoeveel statiegeld krijg ik voor een bepaalde verpakking

Verpakking:Statiegeld:
PET-flessen > 0,5 liter 0,25
Krat helemaal gevuld 3,90
Leeg krat 1,50
Glazen retourflessen van 0,5 liter of kleiner (bierflesjes) 0,10
Glazen retourflessen boven 0,5 liter 0,25
Tapvatten 5
Eenmalige glazen flessen (wijnflessen)geen statiegeld
Blikjesgeen statiegeld
PET-flessen < 0,5 liter geen statiegeld
© 2009 - 2014 Maxwell, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoeveel statiegeld krijg je er eigenlijk voor?"

Reacties

Katniss Everdeen, 19-05-2012 13:11 #3
Hoeveel statiegeld ontvang je bij de aldi voor een fles > 0, 5 liter?

A. Sprangemeijer, 13-12-2010 15:51 #2
Zit er statiegeld op Heineken tap vaatjes?

R. E. Holthuysen, 26-06-2010 20:25 #1
Ik heb een aantal veiling kratten hoeveel statiegeld zit er op een veiling krat?

Infoteur: Maxwell
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!