InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Echtscheiding & wat valt in boedel bij een scheiding

Echtscheiding & wat valt in boedel bij een scheiding

Echtscheiding & wat valt in boedel bij een scheiding Een echtscheiding betekent ook in 2013 en 2014 financieel veel. Denk aan boedel, de verdeling van de inboedel, het uitkopen, alimentatie, pensioen, schulden en huisraad. Wat valt wettelijk eigenlijk in de boedel bij een scheiding? Hoe is de boedelverdeling, wie krijgt het huis? Was u in gemeenschap van goederen getrouwd of zijn er huwelijkse voorwaarden opgemaakt? Wat zijn verknochte goederen? Is er een uitsluitingsclausule? Bent u in het buitenland getrouwd? Kloppen de voorwaarden uit de huwelijkse voorwaarden nog? Koude of warme uitsluiting? Schakel bij een scheiding een goede advocaat in.

Wat valt bij echtscheiding in de boedel, de inboedel. Wat gebeurt er met de restschuld en andere schulden?

Om te weten wat er in de boedel valt bij een echtscheiding, is van belang onder welk huwelijksgoederenregime u bent getrouwd. Bent u onder huwelijkse voorwaarden getrouwd of in gemeenschap van goederen getrouwd. De verdeling van de inboedel is dan anders. Ik ga op beide in, want deze voorwaarden bij een huwelijk maken nogal wat uit voor de gevolgen van een echtscheiding. Er kunnen ook schulden zijn of een restschuld ontstaan als het huis moet worden verkocht. Wellicht speelt ook een onderneming een rol bij de verdeling. Er valt veel te regelen bij een aanvraag tot echtscheiding.

Huwelijk is in het buitenland gesloten en dan?

Wie in het buitenland is getrouwd, moet altijd nagaan welk recht op zijn huwelijk van toepassing is. Is het huwelijk ook geldig in Nederland en wat zijn dan de regels? Het trouwen in gemeenschap van goederen zoals we dat in Nederland kennen is vrijwel uniek in de wereld. Voldoende landen maken als er geen huwelijkse voorwaarden zijn opgesteld automatisch een onderscheid tussen bezit dat is opgebouwd voor en tijdens het huwelijk. In Nederland bestaat dat niet. Als het niet anders wordt geregeld, vallen alle bezittingen en schulden automatisch in de gemeenschap van goederen.

In welk land vindt de echtscheiding plaats?

Zoek dus uit in welk land de echtscheidingsprocedure het beste kan worden gestart. Andersom kunnen ook buitenlanders die in Nederland trouwen opgescheept zijn met het Nederlands recht dat op belangrijke punten afwijkt van het familierecht in het land van herkomst.

Samenwonen zonder notarieel samenlevingscontract en dan scheiden

Samenwonen brengt de minste verplichtingen met zich mee, omdat u ook kunt samenwonen zonder samenlevingscontract of samenwoningscontract. Overigens is het bij het gezamenlijk kopen van een huis wel meestal zo dat u minimaal een samenlevingscontract opstelt. Ook om aanspraak te kunnen maken op een partnerpensioen is minimaal een samenlevingscontract noodzakelijk. Zijn er geen afspraken vooraf gemaakt dan kan ieder zijn eigen spullen meenemen.

Ik ben in gemeenschap van goederen getrouwd

Wanneer u in gemeenschap van goederen bent getrouwd, valt bijna alles in de te verdelen boedel. Het huis, de auto, zelfs de hond en de schulden. Uitzondering hierop is wat via een uitsluitingsclausule met erfenis of schenking is verkregen.

Voor de gevolgen van een echtscheiding voor het huis verwijs ik u naar het artikel wat betekent een echtscheiding voor u financieel. Denkt u ook aan de verdeling van een levensverzekering, koopsompolis, een lening en dergelijke. Allemaal complexe zaken.

Wat betekent verknocht zijn aan en wat zijn verknochte goederen in de inboedel?

Maar ook wanneer u in gemeenschap van goederen bent getrouwd, belandt niet automatisch alles in de boedel. Uitzonderingen vormen de zogenaamde verknochte goederen. Dat zijn zaken waaraan zo’n emotionele waarde is verbonden dat u er aan verknocht bent. Dat onderscheid is niet altijd eenvoudig te maken, zeker niet als de scheiding niet harmonieus verloopt, maar in het algemeen zijn dat sieraden, zaken uit uw hobby’s en zo verder. Lukt het niet harmonieus, dan kan een taxateur of bijvoorbeeld een mediator u vaak de helpende hand bieden.

Uitsluitingsclausule bij schenking of erfenis

Bij een schenking of erfenis kan zijn bepaald dat het goed of geld alleen voor u bestemd is en niet voor uw partner. Bij een echtscheiding behoudt u die goederen zelf en hoeft het geld of de waarde van het goed niet te worden verdeeld.

Huwelijkse voorwaarden en echtscheiding

In geval van huwelijkse voorwaarden is van belang hoe stringent de voorwaarden zijn. Er zijn allerlei varianten denkbaar. Zo kan via de huwelijkse voorwaarden alles volledig gescheiden zijn, waarbij ieder zijn goederen, inkomsten en vermogen bewaart. Maar er zijn lichtere varianten, waarbij alleen schenkingen en erfenissen volledig buiten de boedel vallen. Of waarbij alles gescheiden is, behalve de dagelijkse inkomsten uit werk. De strengheid van de huwelijkse voorwaarden bepaalt wat er bij een echtscheiding verdeeld gaat worden:
  • Koude uitsluiting is mogelijk, waarbij er helemaal geen gedeelde financiële band is en geen gemeenschappelijk vermogen;
  • Warme uitsluiting met een verrekenstelsel, waarbij bepaalde inkomsten met elkaar worden verrekend;
  • Beperkte gemeenschap, waarbij de echtgenoten een eigen vermogen hebben alsook een beperkt gezamenlijk vermogen.

Als er huwelijkse voorwaarden zijn opgesteld, moet u de daarin opgenomen voorwaarden en afspraken ook nakomen. Is er een jaarlijks verrekenbeding, kom die dan na. Anders kan de rechter besluiten dat al het vermogen en inkomen toch een gezamenlijk inkomen en vermogen is en er de facto niet van huwelijkse voorwaarden sprake is.

Wijziging huwelijksgoederenregime tijdens het huwelijk

Maar het huwelijksgoederenregime kan tijdens het huwelijk ook gewijzigd worden. Omdat u vele jaren later denkt, dat u het anders had moeten regelen of omdat u, in zicht van een scheiding of een eerder overlijden van de partner, het liever anders geregeld ziet. De huwelijkse voorwaarden kunnen bijvoorbeeld zo zijn, dat bij een echtscheiding een partner er wel erg slecht uit zal springen. Of u ziet liever dat zaken alsnog van de gemeenschap worden uitgesloten.

Schenking en schenkbelasting betalen

Bij de wijziging van het huwelijksgoederenregime speelt onder meer de vraag of er sprake is van een schenking. Nu is er natuurlijk niets tegen fiscaal slim schenken, maar de legitieme mogelijkheden daartoe zijn relatief beperkt. Er bestaan 4 vormen van finale verrekenbedingen:
  • Een verplicht wederkerig finaal verrekenbeding;
  • Een verplicht eenzijdig finaal verrekenbeding;
  • Een facultatief wederkerig finaal verrekenbeding;
  • Een facultatief eenzijdig finaal verrekenbeding.

Het verplicht wederkerig finaal verrekenbeding wordt niet als fictieve erfrechtelijke verkrijging gezien door de belastingdienst. Bij een verplicht wederkerig finaal verrekenbeding moet bij het overlijden van een partner alles worden verrekend alsof gedurende het huwelijk de algehele gemeenschap van goederen had bestaan. Er is dan geen sprake van schenking als een goed van de ene partner naar de ander over gaat.

Van huwelijkse voorwaarden naar in gemeenschap van goederen overgaan

In het geval, waarbij u van huwelijkse voorwaarden overgaan naar een volledige gemeenschap van goederen, zijn enkele arresten van belang. Uit de arresten van 28 januari 1959 (BNB 1959/122) en 17 maart 1971(BNB 1971/95) kan worden geconcludeerd, dat de wijziging van het huwelijksgoederenregime van huwelijkse voorwaarden in een algehele gemeenschap van goederen geen belastbare schenking is. Waarvan akte.

Van algehele gemeenschap van goederen naar huwelijkse voorwaarden overgaan

Een wijziging andersom, van algehele gemeenschap van goederen naar huwelijkse voorwaarden, is natuurlijk ook mogelijk. Algemene regel is dat bij een vermogens verschuiving ook schenkingsrecht is verschuldigd, als daardoor de onderlinge vermogenspositie wijzigt. Meestal is dat het geval. Uitzonderingen hierop zijn in ieder geval twee situaties:
  • U maakt aannemelijk, dat de wijziging verband houdt met het herstellen van aanspraken van kinderen uit een eerder huwelijk op het vermogen van hun ouder. Daarbij maakt u ook aannemelijk dat die aanspraken als gevolg van een huwelijk in algehele gemeenschap van goederen onbedoeld verloren zijn gegaan.
  • U toont aan dat aanvankelijk geen huwelijkse voorwaarden zijn opgesteld doordat sprake is geweest van een misverstand. Wanneer binnen drie jaar na het sluiten van het huwelijk alsnog huwelijkse voorwaarden worden opgemaakt en op dat moment geen sprake is van duurzaam gescheiden leven of echtscheiding, wordt verondersteld dat er van een dergelijk misverstand inderdaad sprake is.

Eis is wel dat zowel de huwelijkse voorwaarden als de verdeling van de huwelijksgoederengemeenschap binnen zes maanden na de dagtekening van de goedkeurende beschikking van de Belastingdienst zijn afgewikkeld.

Finaal verrekenbeding

Ook is er de mogelijkheid van het zogenaamde finaal verreken beding. Daarmee wordt geregeld, dat de huwelijkse voorwaarden bij leven blijven bestaan, maar dat bij overlijden een verdeling plaats vindt alsof er sprake is van een algemene gemeenschap van goederen.

Welke aansprakelijkheid geldt bij een echtscheiding?

Een ander aspect is nog de aansprakelijkheid bij een echtscheiding, wanneer u in algemene gemeenschap van goederen bent getrouwd. In dat geval kunt u, als u geen maatregelen treft, aansprakelijk worden gesteld voor de persoonlijke schulden, die de ex tijdens het huwelijk heeft gemaakt. Om dit zo veel mogelijk te voorkomen, doet u er goed aan, om afstand te doen van de huwelijksgoederengemeenschap bij echtscheiding. Dit afstand doen gebeurt met een akte van afstand, die uiterlijk binnen drie maanden na de ontbinding van de huwelijksgoederengemeenschap moet zijn ingeschreven in het huwelijks goederen register.

Slot verdeling inboedel bij scheiding

De voorwaarden waaronder u bent getrouwd of samenwoont zijn cruciaal voor de gevolgen van een echtscheiding. Laat als u uw huwelijkse voorwaarden wilt wijzigen door een notaris goed nagaan hoe dat voor u financieel zal uitpakken. Van een minder stringent huwelijks goederen regime naar volledige huwelijkse voorwaarden, is vaak een duurdere maatregel dan andersom.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Echtscheidingsverzoek: aanvragen van een echtscheidingHet aanvragen van een echtscheiding begint met het verzoek indienen daartoe bij de rechtbank. In Nederland zijn er jaarl…
Gevolgen echtscheiding kindGevolgen echtscheiding kindEchtscheiding heeft niet alleen financiële en juridische gevolgen, maar ook emotionele gevolgen voor de betrokkenen. Dit…
Echtscheiding: Procedure anno 2008In de huidige echtscheidingswet bestaan er twee mogelijkheden om uit de echt te scheiden: de echtscheiding wegens onhers…
De echtscheiding in BelgieDe echtscheiding in BelgieHelaas beslissen heel wat getrouwde stellen om na verloop van tijd hun eigen weg in te slaan. Ze kiezen voor een echtsch…
Echtscheiding - "buiten rechtelijke procedure in Brazilie"Echtscheiding - "buiten rechtelijke procedure in Brazilie"Sinds 2007 is een nieuwe wet in Brazilië in werking getreden, namelijk wet 11.401/07 , waardoor echtscheiding of scheidi…

Reageer op het artikel "Echtscheiding & wat valt in boedel bij een scheiding"

Reacties

Mine, 10-09-2014 22:16 #10
Beste,
Hoe zit het met de boedelverdeling van personen die in het buitenland zijn getrouwd maar in Nederland de echtscheiding willen laten uitspreken? Nederland is immers uniek met 'trouwen onder gemeenschap van goederen'.
Ik stel het zeer op prijs als u mij kunt helpen.
Mvg, Mine Reactie infoteur, 11-09-2014
Beste Mine,
Als de echtscheiding in Nederland wordt aangevraagd door beide partijen en het huwelijk ook ingeschreven was in het Nederlands huwelijksregister, geldt het Nederlandse recht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

T. Verduijn, 12-04-2013 13:26 #9
Geachte,
Wij zijn in nov, 2013 gescheiden in G.V.G. Er was een oude lening van 14,500 euro, maar die hebben wij verhoogd naar 20,000 euro. Ik heb in maart haar 14,500 vrij gescholden maar dan blijft er toch nog 5,500 euro over. En in de tijd van scheiding hebben wij spullen gekocht bij de Media Markt van 1,150 euro voor haar maar op de bon staat maar een handtekening, n.l die van mij kan ik daar wat mee? We hebben alle bij een auto maar de auto van haar is 7.000 euro waard (dagwaarde) en die van mij 3.000euro (dagwaarde) kan ik hier iets mee? Bij elkaar opgeteld is dit een bedrag van 10.643,00euro gedeeld door twee is dit 5,321.50. Aan gezien zij een uitkering hebt van ongeveer 850,00 euro hoe kom ik dan aan mijn geld. Kan ik aanspraak maken op de dagwaarde van de auto.?
V.gr. T.Verduijn Reactie infoteur, 12-04-2013
Geachte T. Verduijn,
Het is niet helemaal duidelijk want als u haar inderdaad 14.500 euro hebt kwijt gescholden, hebt u eigenlijk nergens meer recht op: 20.000 plus 1.150 euro gedeeld door 2 is 10.575 euro. Als u toch geld van haar krijgt en de auto niet wordt gebruikt voor een baan of als gevolg van een handicap, kunt u (uiteindelijk via de rechter) claimen dat haar auto verkocht moet worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Th, 18-03-2013 09:24 #8
Hallo,

Volgens de verdeling van de boedel hoor ik nog aardig wat centjes van mijn ex-partner te krijgen. Alleen zij is niet in staat om mij te betalen omdat zij een uitkering van de sociale dienst ontvangt. Volgens mijn advocaat kan ik hier ook geen beroep op doen omdat zij simpelweg niet kan betalen. Klopt het wat mijn advocaat mij heeft verteld?

p.s. Ik betaal wel netjes elke maand kinderallimentatie Reactie infoteur, 18-03-2013
Hallo Th,
1. Civielrechtelijk kunt u uw vordering opeisen, maar uw ex-partner heeft een beslagvrije voet, waardoor de aflossing van haar schuld lange tijd kan duren.
2. Overigens kan haar situatie wel veranderen in de toekomst en doet u er goed aan om met de advocaat te bespreken hoe u een verjaring van uw vordering op haar kunt voorkomen.
3. De kinderalimentatie is voor de kinderen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fb, 21-11-2012 13:48 #7
Mijn vrouw en ik zijn vanwege relatie problemen uit elkaar gegaan. Haar vader heeft een schenking gedaan voor het huis (schenking of gift van ongeveer 39.000 euro, koopprijs 225.000 euro, waarna wij een hypotheek hebben genomen voor 186.000, waarvan de helft spaarhypotheek en andere helft 93.000 aflossingsvrij) waar zij voor getekend heeft. Ik was toendertijd niet betrokken omdat het geld niet voor mij bedoeld was. Bij de afhandeling van de scheiding (we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen) krijg ik nu te horen dat ik de helft van de schenking terug moet betalen en dat dat als schuld staat genoteerd en dus 19.500 euro aan mijn ex dien terug te betalen. Klopt deze beredenatie? Reactie infoteur, 21-11-2012
Beste Fb,
1. Haar vader kan de schenking hebben gedaan onder de beperkende voorwaarde dat de schenking bij een echtscheiding niet aan u toevalt, maar moet worden terugbetaald. Of dat de schenking volledig van uw vrouw is. Dat kan zo bij de notaris zijn geregeld.
2. Maar dat is een afspraak van haar vader met haar, niet met u. Dat zij het geld in het huis heeft gestopt, is haar keuze geweest. Dat betekent ook dat zij maar moet zorgen dat het geld terug komt bij de vader.
3. Het is niet juist dat u een schuld hebt bij de vader, als u bij de schenking geen akkoord hebt gegeven.
4. Als de hypotheek volledig op haar naam staat, bent u daarvoor niet automatisch verantwoordelijk als daarbij niet uw handtekening is gevraagd. Het zou zelfs kunnen dat de hypotheek niet rechtsgeldig is, omdat bij een dergelijke schuld uw akkoord nodig is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

El, 13-11-2012 09:56 #6
Op dit moment zijn mijn man( ex) en ik vanaf mei 2011 uit elkaar, ik ben weggegaan met de kinderen. Dit was een moeilijke beslissing. Nu hebben mijn ex en ik toendertijd een lijstje gemaakt met wat spullen te verdelen, maar ook een soort van premie die hij van zijn toenmalige werkgever heeft ontvangen. Onder invloed van emotie heb ik toen gezegd, hou jij dat maar, u snapt dat ik dar nu op terug wil komen aangezien we nog steeds niet zijn gescheiden. Hoe zit het met de rechtsgeldigheid van die overeenkomst? Het is door beide ondertekend.
Alvast bedankt Reactie infoteur, 13-11-2012
Beste El,
1. Door emoties overmand doen mensen regelmatig dingen waar ze spijt van kunnen krijgen. Dat kan ook voor een schriftelijke overeenkomst gelden. De voorwaarden bij de overeenkomst, de mate van nadeel dan wel voordeel voor een partij en het al dan niet in strijd zijn met de wet bepalen dan de rechtsgeldigheid.
2. U bent nog getrouwd. Uw man heeft verplichtingen naar u toe en naar uw kinderen. De mate waarin hij hieraan niet voldoet, kunt u ook als pressiemiddel en wisselgeld gebruiken om van de brief af te komen.
3. Een voorwaarde is ook dat de brief in tweevoud is opgesteld en ondertekend. De datum en plaats moeten zijn vermeld. Er moet duidelijk in staan dat het hier om een overeenkomst gaat en zo verder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ikke, 10-08-2012 11:03 #5
Hoe zit dat dan met inboedel scheiding en 1 persoon sterf dan? het namelijk zo mijn ouders zijn van april 2008 gescheiden ze hadden tot op heden nog niet de boedelscheiding geregeld omdat mijn moeder niet mee werkte nu is onze vader pas overleden juli 2012 en wat nu? waar heeft onze moeder nu wel en niet meer recht op? heel ingewikkeld is het nu en niemand kan ons hier antwoord op geven. gaat het gevecht nu verder wat er tussen onze ouders was met de boedelscheiding maar nu tussen de erfgenamen en onze moeder (ex-vrouw) van onze vader? En dan weer zeker zolang als tussen onze ouders? zijn er geen wetten voor als iemand sterft terwijl de boedelscheiding nog niet rond was van de gene die sterft met zijn ex? Wij dachten dat dan alles kom te vervallen als niks is geregeld op papier? en trouwens ze hebben 4 jaar de tijd gehad en nog niks geregeld hoe kun je nog nakijken en ervan uit gaan wat er 4 jaar terug nog was aan inboedel? en hoe gaat dat als er 2 huizen in het spel zijn want dat is nu bij ons het geval die huizen zijn ook nooit verdeeld geworden in die 4 jaar tijd onze vader heeft 4 jaar lang alleen betaald voor deze huizen terwijl onze moeder nu dan nog recht heeft op 1 huis volgens de notaris? kan dit zomaar? dit zou toch anders moeten zijn met wetten? zeer ingewikkeld allemaal wie kan hier allemaal antwoord op geven? want in onze ogen is dat dan wel heel makkelijk 2 huizen scheiden gaan 1 persoon lekker alles laten betalen over de 2 huizen 4 jaar jang dan sterft die gene en dan krijgt de ander lekker het huis? of hoe moet ik het zien Reactie infoteur, 10-08-2012
Beste Ikke,
1. Als twee personen die in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, scheiden, bezit elk de helft van het totale bezit op het moment van echtscheiding. Als de verdeling nog niet rond is, houden vader en moeder hun openstaande claim tenzij anders wordt overeengekomen.
2. Als er geen testament is opgesteld en de ouders zijn gescheiden, erft moeder niet van vader.
3. De claim en vordering van vader als gevolg van de echtscheiding maakt onderdeel uit van zijn nalatenschap.
4. Een openstaande claim van moeder als gevolg van de echtscheiding komt in mindering op de te verdelen nalatenschap van vader.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Narijn, 22-07-2011 00:26 #4
Het is mooie maar in het werkelijkheid kom soms andere dingen tegen zoals bij het geval ik ben met iemand getrouwd maar bij scheiding bleek meneer bij de notaris een akte heeft laten maken waar in staat dat al haar bezitting na zij dood naar iemand anders toe gaat dan naar mij. Ik kon dus verder niks meer doen ik wist hier totaal niks van af pas bij scheiding bleek dat. ik zelf ben in Suriname getrouwd dus gemeenschap van goederen dus. Maar meneer heeft een huur huis en heeft een uitkeringen van de socialedienst er was wat spullen in huis waar ik belang bij had ik kon naar fluiten. Ja en hoe moet hier nou achter komen toen ik achter kwaam kon ik niks meer doen deze akte is meer dan 25 jaar oud. en als meneer tussen tijd dood was kon ik fluiten naar iets uit de inboedel

Nou als nog een tip heb dan hoor ik het graag. Reactie infoteur, 22-07-2011
Beste Narijn,
In Nederland is het zo dat de onterfde echtgenote aanspraak kan maken op een passend verzorgingsniveau. Daarmee bedoelt men bijvoorbeeld het recht van vruchtgebruik van de echtelijke woning en inboedel gedurende 6 maanden na het overlijden. De inboedel zou ik dus ook nog niet loslaten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. C. Foeken, 29-06-2011 09:21 #3
Ik ben in 2001 met een Jamaicaane in Jamaica getrouwd. Het huwelijk is ook in Nederland (St. Maarten, Nederlandse Antillen) ingeschreven. Vallen volgens Jamaicaaanse gewoonte al mijn voor het huwelijk bestaande eigendommen nu wel of niet in de gemeenschap van goederen. Ik kan daar maar niet achterkomen en ben nu verwikkeld in een zeer moeizame boedelscheiding. Reactie infoteur, 29-06-2011
Beste G. C. Foeken,
Traditioneel heeft Jamaica gevolgd Engels recht. Dat betekent dat met huwelijkse voorwaarden door een rechter niet per se rekening gehouden hoeft te worden en er in feite sprake is van een gemeenschap van goederen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mw Skoole, 18-05-2011 19:00 #2
Getrouwd in Egypte en dit in Nederland wettelijk laten maken. Ik had al een eigen huis en nu een nieuw huis gekocht, waar mijn man ook voor heeft moeten tekenen. Mijn man heeft altijd gezegd, bij scheiding, niks van het huis te willen, want het is allemaal immers met mijn geld aangekocht e.d. Hoe kunnen we dit het makkelijkst regelen? Reactie infoteur, 18-05-2011
Beste Mw Skoole,
U kunt het beste een gezamenlijk ondertekend document opstellen, waarin staat dat het huis van u blijft, omdat het met uw spaargeld is gekocht en daarom geen onderdeel uitmaakt van de verdeling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mw H. Kosters, 10-08-2010 23:14 #1
Hallo we zijn in 2008 getrouwt in 2006 heeft mn man huis gekocht in duitsland ik heb niets ondertekent
omdat we in duitsland zijn we wel gemeentelijk getrouwt maar via den haag het is me niet duidelijk of we nu wel of niet in gemeenschap van goederen zijn getrouwt zou u mij daarover info kunnen geven Reactie infoteur, 11-08-2010
Beste mw. H. Kosters,
1. Essentieel om te weten is of het Nederlands recht of het Duits recht van toepassing is. Is het huwelijk in Nederland ingeschreven of alleen in Duitsland.
2. Volgens Nederlands recht zou het huis in de gemeenschap van goederen vallen als geen huwelijkse voorwaarden zijn opgesteld. In Duitsland daarentegen is gebruikelijk dat de bezittingen die al voor het huwelijk aanwezig waren niet in de gemeenschap van goederen vallen.
Met vriendeijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Huwelijkse voorwaarden
Reacties: 10
Schrijf mee!