InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Echtscheiding... verdeling bezittingen en schulden

Echtscheiding... verdeling bezittingen en schulden

Echtscheiding... verdeling bezittingen en schulden Je bent meer dan gelukkig. Samen gaan jullie verder in dit leven. Niets kan misgaan toch…? De werkelijkheid is voor sommige mensen anders. Mocht je toch voor een echtscheiding komen te staan dan moet er ineens veel geregeld worden. Vooral de financiële afwikkeling kan nogal eens voor problemen zorgen.

Gemeenschap van goederen

Veel mensen hebben geen huwelijkse voorwaarden opgesteld en zijn dus in gemeenschap van goederen getrouwd. Dit betekent dat zij samen in bezit zijn van goederen uit deze gemeenschap. Leningen en schulden die zij samen zijn aangegaan vallen ook binnen deze gemeenschap.

Vanaf het moment dat je huwelijk is ontbonden wordt je namelijk voor de helft verantwoordelijk voor de schulden van je ex-partner. Dit kan akelige gevolgen hebben als blijkt dat je ex-partner behoorlijke schulden is aangegaan voor of tijdens jullie huwelijk.

Echtscheidingsconvenant

Bij een echtscheiding hoort het opstellen van een echtscheidingsconvenant. Hierin wordt de verdeling van alle bezittingen en schulden vastgelegd. Dit is alleen een afspraak tussen jullie beiden. De schuldeiser hoeft niet met deze verdeling akkoord te gaan en heeft het recht om op beide partijen de schuld te verhalen.

Oversluiten lening

Je zou er voor kunnen kiezen de oude gezamenlijke leningen af te lossen met voor jullie ieder een nieuw afgesloten lening. (mits de geldverstrekker hiermee akkoord gaat). Wel moeten beide partijen natuurlijk voldoende inkomen hebben om hun deel van de aflossingen te kunnen voldoen. Een nieuwe lening afsluiten tijdens het echtscheidingstraject is niet mogelijk. Je zult hiermee dus moeten wachten tot na de ontbinding van je huwelijk.

Afstand doen van de gemeenschap

Mochten de bezittingen niet opwegen tegen de schulden van je ex-partner (waar je nu dus voor 50% verantwoordelijk voor bent) en kom je er onderling niet uit, dan kun je overwegen afstand te doen van de gemeenschap. Dit afstand doen moet binnen drie maanden na ontbinding van het huwelijk.

Met afstand doen van de gemeenschap onthef je je van aansprakelijkheid van schulden waar je voor ontbinding van de gemeenschap niet aansprakelijk voor was. Je blijft wel aansprakelijk voor huishoudelijke schulden zoals huur en dergelijke en ook voor schulden die je zelf of samen met je partner bent aangegaan. Daarbij geldt wel dat je geen aanspraak kunt maken op de bezittingen uit de gemeenschap behalve je bed, beddengoed en kleren. (Enkele persoonlijke bezittingen kunnen tegen een vergoeding worden overgenomen).

Helaas is er geen pasklaar antwoord over hoe je de financiële zaken bij een echtscheiding moet regelen. Elke situatie is uniek en verdiend een zorgvuldige overwegingen om zo voor beide partijen tot een goede afwikkeling te komen.
© 2008 - 2017 Ekl1703, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Echtscheiding... verdeling bezittingen en schulden"

Reactie

Marian, 22-06-2012 21:47 #1
Na mijn vertrek bij mijn ex zijn de inboedel en schulden verdeeld. Dit heeft een behoorlijke tijd geduurd en mijn ex was mondeling toegezegd, dat de lening gesplitst kon worden in elk percentage naar keuze. Aan het einde van het traject is er een convenant getekend en heb ik mijn deel betaald. De schuldeiser weigerde op papier ineens de spliting toe te staan. Dit was in 2005. Nu is er een achterstand in betaling ontstaan en willen zij mij dagvaarden voor loonbeslag. vraag 1: kan ik weigeren te betalen op grond van mondelinge toezegging van splitsen of moet ik toch betalen? vraag 2: mogen zij direct loonbeslag leggen of kan ik dan nog iets regelen? vraag 3: als mijn ex in de wsnp terecht komt, kan ik dan mijn kosten daarna nog verhalen als nieuwe schuld, of valt dat dan onder de schone lei?

Infoteur: Ekl1703
Gepubliceerd: 25-10-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!