InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Familie Brenninkmeijer

Familie Brenninkmeijer

Familie Brenninkmeijer De meest vermogende familie van Duitsland zijn Nederlandse ondernemers van Duitse afkomst. Zij hebben hun vermogen vergaard met een winkelketen. De familie Brenninkmeijer is over 2008 gerekend de rijkste familie van Duitsland. Met een geschat vermogen van 26 miljard euro laten zij nummer twee, Karl en Theo Albrecht van Aldi ruim achter zich. Het vermogen van de broers Albrecht wordt geschat op 17,5 miljard euro. Het vermogen van de familie Brenninkmeijer hebben zij opgebouwd met het kledingwarenhuis C&A. Zij hebben hun imperium opgebouwd vanaf 1841 vanuit Sneek.

C&A

Het bedrijf is opgericht door de broers Clemens en August Brenninkmeijer. Dit verklaart ook gelijk de tenaamstelling van het bedrijf, dit zijn namelijk de voorletters van de oprichters. In eerste instantie importeerden zij textiel vanuit Duitsland naar Sneek. Enige jaren later hebben de broers een winkel in kleding opgezet. Vanuit Sneek werd het hele land veroverd, op veel locaties in Nederland kwamen vestigingen van C&A. De onderneming groeide zeer snel en had in 1910 al tien C&A’s in Nederland geopend. Nederland werd al gauw te klein voor de familie Brenninkmeijer en ze gingen verder uitbreiden in Duitsland en vervolgens de rest van Europa. In 1911 werden de eerste filialen in Duitsland geopend. In Nederland bezitten ze tegenwoordig meer dan 110 filialen en gerekend over heel Europa meer dan duizend filialen. De filialen van C&A zijn tegenwoordig gevestigd in zestien Europese landen.

Duurzame beleggers

Deze familie staat in Nederland bekend als zeer vermogen, maar ze blijken ook nog eens goed bezig te zijn voor het milieu. Zij investeren namelijk doorlopend in duurzame energie. Zij zijn zelfs werelds grootste investeerders in duurzame energie. Met deze investeringen weten ze zelfs nog geld te verdienen. De holdingmaatschappij van de familie Brenninkmeijer genaamd Cofra, heeft in 2007 een nieuw onderdeel gekregen genaamd “Good Energies”. Dit was al een bestaand bedrijf van Marcel Brenninkmeijer. Hij is in 2001 met dit bedrijf begonnen uit duurzame overweging. Dit bedrijf investeert miljoenen per jaar in bedrijven met als doel om duurzaam bezig te zijn en om natuurlijk winst te behalen.

Familieruzie

In de beste familie komt ruzie voor, dus ook in de familie Brenninkmeijer. De ruzie gaat in dit geval om de rechten van het merk C&A. Alexander Brenninkmeijer is in 2003 een eigen kledinglijn begonnen onder de naam ”Clemens&August (=C&A). Waarschijnlijk tegen de verwachting van de rest van de familie in, is het een groot succes geworden. In de jaren daarna is dit merk uitgegroeid en een gouden greep gebleken. Na vele rechtzaken en procedures lijken de partijen tot een compromis te zijn gekomen en zijn alle procedures beeindigd.
Gerelateerde artikelen
Wie heeft de kenmerken om miljardair te worden?Wie heeft de kenmerken om miljardair te worden?In de wereld zijn er gerekend in dollars in totaal 678 miljardairs. De rijkste is het ene jaar Bill Gates en het andere…
Rijkste Nederlanders van 2009Rijkste Nederlanders van 2009Jaarlijks publiceert Quote een overzicht van de rijkste Nederlanders. De rijkste Nederlanders van 2009 hebben vrijwel al…
De nieuwe rijkste man ter wereld: Warren Buffet (2008)De nieuwe rijkste man ter wereld: Warren Buffet (2008)Al heel lang is Bill Gates de rijkste man ter wereld, iedereen kende hem door zijn miljarden dollars. Maar hij is sinds…
C&A kleding is in de gehele wereld te koopC&A kleding is in de gehele wereld te koopC&A kleding is werkelijk in de gehele wereld te koop. Dit familiebedrijf heeft 1000 filialen in Europa maar ook in Zuid…
Slim is rijkste man op aarde!Slim is rijkste man op aarde!De tien rijkste mensen op aarde bezitten in totaal 395 miljard dollar. Opvallend is dat er in de top tien nog steeds gee…
Bronnen en referenties
  • Cena.nl

Reageer op het artikel "Familie Brenninkmeijer"

Reacties

Hanka Hamburger-Olivier, 14-03-2013 16:46 #6
Wij zijn opzoek naar Derick Brenninkmeijer en Eveline van der Lande- Brenninkmeijer.
Bij het verhuizen van mijn ouders vonden wij iets persoonlijks van het huwelijk (3 februari 1962) van dit echtpaar. Wij zouden het erg op prijs wanneer we dit aan hen kunnen overhandigen. Wij kunnen echter op internet helemaal niets terugvinden van dit echtpaar. Wie kan ons helpen om hen te bereiken? Wij zijn niet op geld uit (dit willen we niet eens) en wij zijn niet van de pers en geven ook niets via de pers door. We vinden het gewoon leuk om iets terug te kunnen geven aan de mensen van wie het is.
Bedankt voor uw medewerking,
Met vriendelijke groeten,
H. Hamburger

Julius R. Goedhart, 02-12-2011 14:16 #5
Mijne heren, in het kader van een door enkele bewoners van de Burgemeester Meineszlaan te Rotterdam ingesteld onderzoek naar de geschiedenis van deze laan vond ik in een adresboek van 1925 dat op nummer 21 een C.Brenninkmeijer woonde. Kunt u mij iets over deze (vermoedelijk) man vertellen, bijvoorbeeld over zijn banden met het filiaal van C&A in Rotterdam? Het huis waarin hij woonde was destijds nog maar pas gebouwd en wij zijn geïnteresserd in de sociale stratificatie van de laan en de buurt. Bij voorbaat dank ik u.

H. de Boer, 30-08-2011 13:29 #4
Hallo, wie weet waar in Duitsland het in Maart j.l. geopende museum van C&A staat?
Het zou in de buurt van Mettingen zijn. Bedankt voor de eventuele reactie.

J. Romijn, 09-03-2011 18:37 #3
Geachte heer/mevrouw.
In het jaar 1963 is mijn vrouw gaan werken op de N.C.I. tw: Natoinale Confectie Industrie in Den Bosch, zij heeft daar 12 jaar gewerkt, nu wij beide dit jaar 65 worden wil ik graag van u weten aan welke pensioenorganisatie indertijd de pensioenpremie van mijn vrouw betaald werd.
Bijvoorbaat mijn hartelijke dank.

J. Romijn

H. W. Oosterholt, 15-01-2010 17:39 #2
Is onze Nationale Ombudsman geparenteerd aan de beroemde textielfamilie Brenninkmeijer?

Marja Boet, 27-04-2009 09:09 #1
Mijn vraag heeft o.a. met misverstanden en ruzie te maken. De erfenis van vader en moeder ging naat mij en mijn zoon. Een neef werd aangesteld als rentmeester. Mijn neef blijkt een moeizaam samenwerken. Ik heb nu voorgesteld hem een geldelijke bijdrage te geven. Dat lijkt mij beter, dan een etentje en dan een vakantie naar Florence. Gewoon geld. Dank voor uw aandacht.

Infoteur: Juul
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!