InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Eenvoudig boekhouden

Eenvoudig boekhouden

De meeste ondernemers en vooral de startende zullen het wel herkennen. Het is tijd voor de boekhouding en ineens lijkt dit een stuk ingewikkelder dan je gedacht had. Hoe belangrijk een boekhouding is merk je vooral als je je BTW aangifte of je ondernemers aangifte moet gaan doen. Ook als je financiering wilt regelen en/of flink groeit is een duidelijke boekhouding vereist. Gelukkig zijn er meerdere methoden om je boekhouding op orde te krijgen, ook voor een lage prijs.

Online boekhouden

Online boekhouden is een boekhoudpakket waarop je kan inloggen via internet. Je kan je gegevens overal invullen waar je internet hebt.

Door te boekhouden via het internet neem je jezelf een heleboel zorgen uit handen. Je updates worden geregeld en je kan vaak makkelijk om hulp vragen. Bij veel online boekhoud pakketten is de stap naar professionele hulp snel geregeld.

Voordelen:
  • Je kan overal inloggen via internet
  • Er zijn hele simpele pakketjes met helpfunctie
  • Alle updates worden voor je geregeld
  • Belasting maatregelen en belasting faciliteiten worden automatisch ge-update
  • Je kan makkelijk je boekhouder of een andere deskundige toegang geven
  • Vaste maandelijkse kosten en makkelijke upgrades

Nadelen:
  • Als je bedrijf groeit kan een online pakket te eenvoudig zijn. Tijd voor een boekhouder
  • De service kan down zijn
  • Je zult moeten vertrouwen in de betrouwbaarheid van de online dienst

Er zijn hele simpele pakketten volledig zijn en heel goed betaalbaar. Voor degenen die eenvoudig willen boekhouden en vooral simpel maar effectief hun tijd willen besteden is een online boekhouding een goede uitvinding. Lees bijvoorbeeld deze review van Acumulus.

Boekhoud software op je eigen computer

Je kan natuurlijk ook een software pakket aanschaffen en deze thuis op je computer installeren. In de meeste computerwinkels en ook op enkele online webshops kun je administratie software aanschaffen.

Je houdt zou de controle over je gegevens doordat deze alleen via je eigen computer beschikbaar is. Er zijn pakketten in alle soorten en maten. Je moet echter wel het kaf van het koren scheiden. Er zijn bedrijven die hele mooie pakketten voor hoge prijzen aanbieden om zo snel vele geld te kunnen verdienen.

Voordelen:
  • Je houdt zelf de controle over je gegevens
  • Een vaste aankoopprijs
  • Grote flexibiliteit en afhankelijk van het pakket kun je veel aan je eigen eisen aanpassen

Nadelen:
  • Duur, vooral omdat je updates willen kopen als bijvoorbeeld de wetgeving of fiscaliteit veranderd
  • Kan lastig in te richten zijn en/of complex. Een simpel pakket vraagt weer eerder om updates.

Een goed aangeschreven pakket is bijvoorbeeld Osirius (osirius.nl). Je tast hiervoor diep in de buidel maar kan wel een uitgebreide en kwalitatief hoge boekhouding voeren. Enige boekhoudkennis is wel een voorwaarde.

Open source en gratis boekhouding

Dit lijkt heel veel op optie 2 alleen is een open source pakket gratis. Ze zijn wat lastiger te vinden maar je kan er vervolgens veel plezier van hebben.

Naast open source kun je ook reguliere gratis commerciële pakketten downloaden. Deze zijn dan bijvoorbeeld gratis maar hebben iet alle functies geactiveerd. Om de volledige functionaliteit te gebruiken moet je meestal de betaalde versie nemen. Open source is over het algemeen meteen volledig functioneel.

Voordelen:
  • Uitgebreide pakketten gebouwd door en voor de gebruikers
  • Grote community die bezig is de pakketten te verbeteren
  • Gratis

Nadelen:
  • Ondersteuning kan lastig zijn en je moet opletten dat de continuïteit gewaarborgd is.
  • Zelf updaten kan technische kennis vereisen
  • Je moet weten wat je wilt en hoe je het wilt inrichten.
  • De kwaliteit kan te wensen overlaten.

Open source en gratis boekhoud pakketten kun je vinden via gratissoftware.nu

Ouderwets boekhouden via Excel

Veel mensen denken bij een gratis boekhouding aan Excel. Natuurlijk is dat ook een prima oplossing maar niet echt de makkelijkste weg.

Het is namelijk makkelijk om in Excel een eerste opzet te maken maar het is lastig een volledige en gebruiksvriendelijke boekhoudmodule te maken in Excel. Gelukkig zijn er op het internet excel voorbeelden te vinden.

Voordelen:
  • Gratis, als je geen Excel hebt gebruik je het gratis Google docs
  • Volledig naar je eigen smaak in te richten
  • Je houdt volledige controle over je gegevens

Nadelen:
  • Je zult het helemaal zelf moeten inrichten.
  • Het is lastig om te zetten naar andere boekhoudprogramma’s als je bedrijf groeit.
  • Geen support

Je kan natuurlijk het wiel helemaal opnieuw uitvinden. Een aanrader is echter het downloaden van standaard templates zodat je meteen aan de slag kan. Je vindt al een aantal standaard templates als je in Google zoekt op "boekhouding in excel".

Een ouderwetse boekhouder

Voordelen:
  • Makkelijk en kost geen tijd
  • Selecteer een goede boekhouder en alles is geregeld.

Nadelen:
  • duur
© 2008 - 2014 Oeroek, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat heb je aan een online boekhouding?Verschil tussen een boekhouding op je eigen computer en boekhouden on line is bij velen onbekend. Thuis boekhouden lijkt…
Boekhouding: boekhouden voor zzp'ersZZP'ers lopen vaak tegen het probleem aan dat ze zelf hun boekhouding moeten doen wanneer ze nu eenmaal een Zelfstandige…
Online boekhoudenOnline boekhoudenOnline boekhouden is een efficiënt en tijdbesparend alternatief voor de traditionele manier van boekhouden. Met een onli…
Boekhouden in ExcelVeel mensen hebben houden hun boekhouding bij in Excel. Dit is een ideaal systeem voor huishoudens en zeker kleine zelfs…
Boekhouding: BoekhoudpakketEen boekhoudpakket is een bepaalde soort software om de boekhouding mee te automatiseren. Zo'n programma maakt het mogel…

Reageer op het artikel "Eenvoudig boekhouden"

Reactie

Gerco, 17-11-2009 19:54 #1
Ik ben het er niet mee eens dat u stelt dat een 'vast' boekhoudprogramma duurder is dan een online pakket. Bijvoorbeeld: het nieuwe programma BETER kost eenmalig 449 euro en 50 euro per jaar voor updates. Dat is al heel snel minder dan de 25 euro die je al snel kwijt bent voor een online pakket.

Infoteur: Oeroek
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!