InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Uitkering: WW, WIA, WAO, ZW, AOW, ANW, Wajong 2013 en 2014

Uitkering: WW, WIA, WAO, ZW, AOW, ANW, Wajong 2013 en 2014

Uitkering: WW, WIA, WAO, ZW, AOW, ANW, Wajong 2013 en 2014 Per 1 januari 2014 wordt het minimumloon weer verhoogd, dat betekent ook een stijging van uitkeringen als de WW, WIA, WAO en Wajong. Een uitkering is gekoppeld aan het minimumloon. Voor de WW, WIA en de WAO houdt de verhoging in dat het maximum dagloon en het normbedrag zijn verhoogd. Het maximum dagloon is per 1 januari 197,00 euro. Voor de Wajong betekent dit een verhoging van de grondslag.

WW en WIA

De hoogte van de uitkering van de WW (werkloosheidswet) en de WIA (wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen), de opvolger van de WAO (Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering), is afhankelijk van de hoogte van het laatst verdiende loon én het maximum dagloon, dat laatste wordt per 1 januari 2014 verhoogd naar 197,00 euro.

De eerste twee maanden is de WW uitkering 75 procent van uw laatst verdiende loon, vanaf de derde maand is dat 70 procent.

Daarnaast is er bij de WW, WIA, WAO en ZW (ziektewet)-uitkering ook nog recht op toeslag als de uitkeringsgerechtigde een uitkering ontvangt die lager is dan het normbedrag. Het totaal van de uitkering en toeslag mag niet hoger uitvallen dan het laatst verdiende loon.

Normbedragen

De Toeslagenwet vult WW, WIA, WAO en ZW-uitkeringen aan tot het sociaal minimum. Het normbedrag voor gehuwden is gelijk aan 100 procent van het bruto minimumloon.

Het normbedrag van alleenstaanden vanaf 23 jaar is 70 procent van het netto minimumloon. De normbedragen van 18- t/m 22-jarigen zijn gelijk aan 75 procent van de desbetreffende netto minimumjeugdlonen. Het normbedrag voor alleenstaande ouders is 90 procent van het netto minimumloon.

Wajong

De bruto grondslagen, exclusief vakantietoeslag voor de Wajong zijn per 1 juli 2013:

leeftijdbruto grondslag per dag
vanaf 23 jaar67,94
22 jaar57,75
21 jaar49,26
20 jaar41,79
19 jaar35,67
18 jaar30,91

Wajong 2014
leeftijdbruto grondslag per dag
vanaf 23 jaar68,30
22 jaar58,06
21 jaar49,52
20 jaar42,01
19 jaar35,86
18 jaar31,08

ANW

De Algemene nabestaandenwet (ANW) keert maximaal 70 procent van het netto minimumloon uit aan volwassenen van wie de partner is overleden. Als zij daarnaast een kind verzorgen van 18 jaar of jonger dan komt daarbovenop een uitkering van 20 procent van het minimumloon. Ook weeskinderen kunnen in aanmerking komen voor een ANW-uitkering.

Als de nabestaande eigen inkometen heeft worden uitkeringen daarvan afgetrokken. Van inkomen uit arbeid blijft een deel buiten beschouwing, namelijk 50 procent van het minimumloon plus een derde deel van het meerdere. De maximale nabestaandenuitkering bedraagt 1115,09 euro bruto per maand.

Nabestaanden die voor juli 1996 al een AWW-uitkering ontvingen, krijgen in ieder geval een bodemuitkering van 30 procent van het bruto-minimumloon, ook als hun inkomen hoger is.

De bruto ANW-bedragen, exclusief vakantieuitkering, zijn per 1 juli 2013:

situatiebruto per maand
nabestaandenuitkering1120,15
halfwezenuitkering249,71
wezenuitkering tot 10 jaar 358,45
wezenuitkering van 10 tot 16 jaar537,67
Wezenuitkering van 16 tot 21/27 jaar716,90

ANW 2014
situatiebruto per maand
nabestaandenuitkering1127,17
nabestaandenuitkering alleenstaande ouders1405,04
wezenuitkering tot 10 jaar 360,69
wezenuitkering van 10 tot 16 jaar541,04
Wezenuitkering van 16 tot 21/27 jaar721,39

De voormalige halfwezenuitkering is opgenomen in deze nabestaandenuitkering voor alleenstaande ouders.

AOW

De AOW voor 65-plussers vanaf 1 juli 2013 is 1061,36 euro bruto indien u alleenstaand bent, 725,77 euro bruto voor gehuwden en samenwonenden. Als beide partners 65 jaar of ouder zijn, krijgen zij allebei dat bedrag. Bedragen zijn exclusief vakantietoeslag.

De AOW voor 65-plussers vanaf 1 januari 2014 is 1074,25 euro bruto indien u alleenstaand bent, 734,41 euro bruto voor gehuwden en samenwonenden. Als beide partners 65 jaar of ouder zijn, krijgen zij allebei dat bedrag. Bedragen zijn exclusief vakantietoeslag.

De AOW-leeftijd gaat omhoog en u krijgt pas AOW vanaf uw verjaardag. Lees meer

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoogte Wajong uitkering 2012Hoogte Wajong uitkering 2012De Wajong (Wet Arbeidsongeschiktheid Jonggehandicapten) is ingrijpend veranderd vanaf 1 januari 2010, als gevolg van de…
Voorwaarden Wajong-uitkeringVoorwaarden Wajong-uitkeringWat zijn de voorwaarden voor het ontvangen van een Wajong-uitkering? Wat is het verschil tussen de Wajong voor 1 januari…
Uitkeringen AOW, WAO, Wia, Wajong, WW, ANW 2010Uitkeringen AOW, WAO, Wia, Wajong, WW, ANW 2010Met ingang van 1 januari 2010 zijn de bedragen voor de AOW, WIA, WAO, Wajong, WW en ANW aangepast. Dit houdt verband met…
IVA: wat is dat?IVA: wat is dat?IVA staat voor Inkomensverzekering volledig en duurzaam arbeidsongeschikten. Wat is de IVA en wie komen ervoor in aanmer…
Uitkeringen 2008. WW, WIA, WAO, ZW, Wajong en Min.LoonOnder invloed van gestegen lonen en prijzen worden de meeste uitkeringen in 2008 weer aangepast. Hieronder de WW, WIA, W…
Bronnen en referenties
  • Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Reageer op het artikel "Uitkering: WW, WIA, WAO, ZW, AOW, ANW, Wajong 2013 en 2014"

Reacties

Arve, 10-11-2014 17:14 #64
Katinka; Als ze daadwerkelijk heeft gebeld. Nooit bellen, altijd er naar toe gaan. Je gezicht laten zien. Het is ongelooflijk hoeveel vrijheid de behandelende persoon daar krijgt met "Ja, je wordt gewoon doorbetaald" of "Nee, geen aanvulling" Met regelmaat worden er fouten gemaakt als iets telefonisch wordt afgehandeld.

Caliber, 05-11-2014 18:58 #63
Iemand die na 20 jaar zonder werk is komen te zitten, heeft na verloop van tijd geen recht op een bijstandsuitkering als de partner een fulltime baan heeft.

Is het zo dat iemand die nog nooit in haar leven gewerkt heeft, maar toch een gezin met 2 kinderen en een huishouden draaiende kan houden toch recht heeft op wajong uitkering terwijl terwijl haar man een fulltime baan heeft?

Dat zou m.i. tamelijk oneerlijk zijn t.o.v de persoon die er 20 jaar voor heeft gewerkt.

Katinka, 22-10-2014 15:56 #62
Hallo
mijn dochter heeft een Wajong uitkering, nu heeft ze bij het UWV gevraagd of ze ergens stage mag gaan lopen of vrijwilligerswerk mag gaan doen ( UWV heeft zelf vermeld dat dat ook een mogelijkheid is) gisteren belt ze het UWV op want misschien dat ze ergens kon beginnen met vrijwilligers werk voor 1 dag. Krijgt ze te horen dat ze dan wel gekort wordt op der uitkering om dat ze dan laat zien dat ze werk kan verrichten?
Ik vind dit een vreemde gang van zaken
klopt dit?

Jeanine, 23-06-2014 13:31 #61
Ik heb sinds kort een WaJong (50%) gekregen. Ik zou 20 uur kunnen werken/studeren. Nu heb ik volgend jaar nauwelijks studie (wel minimaal 1 dag in de week behandeling.) Zou ik wat bij mogen verdienen terwijl ik de uitkering heb. Dus die 20 uur gaan opvullen met werk?

Jos, 15-01-2014 20:59 #60
Mijn dochter is 23 en heeft anorexia. Ze is al 2x opgenomen geweest en heeft haar studie af moeten breken. In de 2e opname heeft ze nog wat uurtjes gewerkt maar dit lukt niet meer. Ze woont op zichzelf en heeft geen bron van inkomsten. Komt zij in aanmerking voor een uitkering?

Mirjam, 13-12-2013 18:04 #59
Hi, ik heb een vraagje over een wia (wga uitkering ) ik zit nu 3 maanden in de wia maar kan ik als ik me beter voel en weer werk wil gaan proberen te zoeken kan ik dan in de ww of stopt me wia( wga uitkering en moet ik een aanvraag doen voor een bijstandsuitkering totdat ik weer een baantje heb.
Ik Kan er niks over terug vinden op het internet. Hoop dat er hier op antwoord op is.

Alvast bedankt.

Phyllis, 09-12-2013 10:57 #58
Ik had een vraag. Ik zit nu in de ziektewet uitkering. Aug 2013 een jaar. Deze maand heb ik gesprek gehad met arts en we gaan op vrijwilligers basic beginnen met werken. Wat als ik voor aug 2014 geen werk hebt gevonden want dan zit ik er 2 jaar in wat gebeurd er dan? We beginnen nu met het re-integratie plan. Ben getrouwd. Blijf ik gewoon recht hebben op geld. Of zit ik in aug 2014 zonder geld moeten we dan alleen met mijn man zijn salaris leven?

Ariene, 26-11-2013 07:47 #57
Het kan zijn dat mijn zus, die nu in Spanje woont, niet meer in staat is om zelfstandig te wonen, al was het maar dat haar echtgenoot, die in HongKong woont overlijdt en dus niet meer in staat is om haar te onderhouden. Mijn zus en ik zijn beide ouder dan 65, zij heeft geen recht op AOW omdat ze altijd in het buitenland heeft gewoond (dat klopt toch, nietwaar?) ik wel. Welke mogelijkheden zijn er voor haar als ze naar Nederland komt? Ze is Engelse (geloof ik) dus mag, denk ik, hier gewoon komen wonen. Ik heb ruimte genoeg om haar te huisvesten. Kan zij dan eventueel een bijstandsuitkering aanvragen?
Alvast dank voor uw antwoord.
Ariene.

Mirjam, 17-09-2013 13:56 #56
Ik werk 46 uur per week, mijn contract loopt af in december. als ik me inschrijf bij de uwv word ik dan voor 40 uur gerekend of voor 46 per week?

Anja, 13-06-2013 13:04 #55
Vraag,
ik heb een gezinsbijstandsuitkering met een nog inwonende zoon van 22. nu heeft deze waarschijnlijk recht op een wajong uitkering, wordt een eventueel wajong van inwonende gekort op je uitkering?
mvg anja

Tineke, 30-05-2013 17:49 #54
Mijn man en ik zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd. Nou heeft mijn man een ww uitkering en ik wil graag voor mezelf gaan beginnen. Heeft dit gevolgen voor zijn ww? Kan hier moeilijk iets van terug vinden. Reactie infoteur, 07-06-2013
Nee, bij een ww-uitkering wordt alleen gekeken naar eventuele inkomsten van uw man.

Fanta, 20-05-2013 23:08 #53
Je bent een alleenstaande ouder met een WAO uitkering, wat als je kind het huis uit gaat? Heeft dit gevolgen voor de hoogte van je WAO uitkering of niet? Ik kan het namelijk nergens vinden, vroeger had je een bepaald belasting voordeel in de WAO van circa 175 gulden destijds, hoe zit dit nu in elkaar als je kind op zichzelf gaat wonen?

Hans H., 03-03-2013 21:50 #52
Ik heb 40 jaar gewerkt en 3 dagen ww gekregen in 40 jaar. Momenteel heb ik verscheidene aandoeningen, mijn werkgever betaalt mij 70 % van mijn ziektewet hoewel het UWV zegt dat ik 100 % moet krijgen en nu vorder ik dat terug via de rechter en nu zegt het bedrijf dat er economische bedrijfsbelangen voorgaan hoewel er twee directeuren zijn die multimiljonair zijn en vrolijk verder gaan met hun b.v, s. Ik heb de laatste jaren aantoonbaar meer dan 70 uur per week gewerkt en mede daardoor ben ik versleten en nu gooien ze mij en mijn gezin in het diepe hoewel ik 53 bent en altijd gewerkt heb. Volgens mij is Nederland aso geworden voor veel te veel mensen want als ik gezond was dan had ik nog graag willen werken maar wie wil mij nog hebben met mijn aandoeningen, Longen, artrose, hernia, rechtervoet vastgezet en dikke knie en ADHD dus ook nog iedere dag meer dan 17 pillen die je in Nederland ook nog moet betalen omdat het ziekenfonds het niet meer vergoed. Schiet mij maar dood. Sorry dat ik dat zegt.

Joop, 11-02-2013 19:42 #51
Hallo allemaal.
Wat een problemen zeg! Ik wil u allen een goede raad geven en wel deze! De regering pakt zoals gewoonlijk de zwakkeren aan en die zijn dan ook zwaar de pineut! Ouders met kinderen in een wajong en de ouders aan de bijstand krijgen er flink van langs maar zegt de regering als deze wajonger gaat werken krijgen die ouders er nog zwaarder van langs doordat ze nog meer gekort worden op hun bijstandsuitkering en mag de zoon en of dochter(de wajonger)de ouders gaan onderhouden dus de vaste lasten betalen en zorgen dat er eten op tafel komt! MENSEN IN NEDERLAND HOELANG PIKKEN JULLIE DIT NOG?
Sta op en volg me naar Den haag en als ze niet goedschiks daar ons aan willen horen dan maar kwaadschiks! U als burger heeft het hier voor het zeggen en niet die bollebozen daar in den haag! Dit aan RUTTE! Kan jij leven van 114 euro per maand nadat alle kosten betaalt zijn buit het eten dat er voor de hele maand betaalt moet worden, nou RUTTEN WIJ VRETEN NOG MAAR EENMAAL PER DAG EN DIT MET EEN ERNSTIGE ZIEKE VROUW C.O.P.D FASE4 GOLD.
Rutte jij kan van mijn de rambam krijgen met je beleid en zorg dat het geld in nederland blijft in plaats van met bakken naar de grieken te brengen.
Rutte maak je mindere zorgen over de balkende norm en zorg ervoor dat het volk te vreten heeft en toon enigszins respect naar mensen die buiten hun schuld aan een uitkering zitten er van moeten rond komen en trap deze niet nog verder de stront in! Rutte jij weet niet wat er onder het volk leeft en eenmaal krijg jij daar de naweeen van die zwaar op je dak gaan vallen. Rutte jij doet dingen verkeerd voorkomen naar de buiten wereld dat wij op 2 na het rijkste land in europa zijn en wat mag dat kosten Mijnheer Rutten! Dat kost mensen die aan een uitkering zitten daar er gewoon geen werk is en jij de oudere die aan rust toe zijn tot hun 67ste jaar wil laten door werken en waarom dit gebeurt is dat die 67jarige dan na 2 a 3 maanden van hun pensioen genieten er niet meer zijn want die hebben zich dan letterlijk en figuurlijk kapot gewerkt! Werkloosheid oplossen! verlaag de pensioenleeftijd naar 60 jaar en stamp de jongelui waarvan er zo, n 400duizend werkeloos zijn aan het werk maar nee RUTTE IK HEB HET GEVOEL DAT JIJ GEWOON OVER LIJKEN GAAT! Jouw verkiezingsbelofte zijn als sneeuw voor de zon verdwenen en je naait het volk in nederland wederom een oor aan zoals de VVD altijd al heeft gedaan. Voor mij mag de hele politiek op zijn bek gaan want praatjes die tijdens de verkiezingen beloofd zijn Rutte vullen geen gaatjes, NEE RUTTE DIE GAATJES IN ONZE MAGEN HEBBEN HONGER! Nou allemaal die dit lezen ik moest dit even kwijt en ik meen het volk van nederland loop allen naar den haag en gooi de boel daar plat en laat er niets in of uit niet voordat ze daar hun beleid hebben veranderd! Want Rutte van een vereenigt volk win jij het nooit kijk daar voor maar naar de geschiedenis wereld wijd En steek dit maar in je zak RUTTE, De Groeten allemaal in de hoop dat mijn ontevredenheid dat ik hier schrijf tot u doordringd en ook met mijn er iets aan wil gaan doen zodat ze daar in den haag eindelijk wakker worden.
Mvg Joop

Julia, 26-01-2013 15:12 #50
Hallo, ik ben 20 jaar en heb een wajong en doe een bbl opleiding gast vrouw ik werk op een cruise ship in de hanze steden ik maak dagen van 12 uur en soms wel meer. voor school moet ik 24 uur in een week maken nou daar zit ik flink boven. ik heb daar gewerkt voor 3 a4 maanden tot ik plots voor de 2e keer trombose kreeg (bloedprop) in me been.
ik baalde hier heel erg van omdat ik eindelijk herstelt was van de vorige trombose been. Ik wou heel graag blijven werken op de boot maar kwa uren trek ik dat niet plus ik moet voor school 24 uur maken en dat lukt mij op dit moment niet mischien over een half jaar of een jaar maar nu lukt dat gewoon niet. mijn arbeid deskundige zij tegen mij dat ik geen onslag in mag dienen en dat het verhaal naar de verzekering's arts zou gaan. En die zij tegen mij "dat ik geen onslag mag nemen en dat ik in overleg met de arbodienst van de werkgever kan de re-integratie van Julia worden vormgegeven, en er stond ook dat als ik niet mee zou werken dat er dan zware gevolgen waren voor me wajong.". ik kan het lichamelijk niet aan ben dood ziek van de medicijnen en ik word gewoon niet serieus genomen, en de boot kan geen passende baan aan bieden want ik zit vast aan de 24 uur die ik moet maken in de week en ik kan niet op de boot paar uurtjes werken want we zitten op zee en als een partij 12 uur duurt zit ik daar aan vast, dat is gewoon onrealistisch.
ik wil heel graag werken maar de boot is afgesloten hoofdstuk voor mij.

Sta ik in de recht om gewoon onslag in te dienen of moet ik doen wat hun zegge?
En nog een vraag kan ik zomaar uit de wajong je stappen?
(ik heb het gezocht op uwv.nl maar kan niks vinden)

H. Jansma, 23-01-2013 14:15 #49
Hallo, ben scheiden moeder van een tweeling van 17 jaar. Heb een wao minder dan de bijstand. Kunt een me vertellen waar ik recht op heb, want 2013 is mij wao minder geworden. Ik kom nu niet meer uit, kan alleen de rekening betalen dan is het op. Reactie infoteur, 23-01-2013
Als uw WAO daadwerkelijk lager is dan bijstandniveau kunt u een toeslag aanvragen. In eerste instantie bij het UWV. Mocht u dan nog steeds niet op hetzelfde niveau zitten kunt u aanvullende bijstand bij uw gemeente aanvragen.

M. Kremer, 13-12-2012 14:14 #48
Bij mijn dochter is 2 jaar geleden MS geconstateerd. Ze was toen net 25 jaar en werkte in de horeca. Dat was niet vol te houden en ze is een Masteropleiding gaan doen aan de universiteit. Komt zij in aanmerking voor een of andere uitkering? Inmiddels is zij 27jr en ontvangt geen studiefinanciering meer.

Dirk47, 24-10-2012 18:58 #47
Ik ga eind november met pensioen. Ik ontvang vanaf december mijn pensioen en AOW (incl. partnertoelage, mijn vrouw is 59). Mocht ik voor mijn 65e overlijden, wat zijn dan de financiële gevolgen voor haar? Het pensioen voor haar bedraagt nog geen 9000 euro per jaar. Wij hebben een koopwoning met overl.risicoverzekering. Klopt het dat zij geen recht heeft op ANW, dat er ook dan geen partnertoeslag meer is, en dat zij pas bij 65 weer AOW ontvangt?

John V., 24-09-2012 20:18 #46
Beste,

Ik ben een wao'r (35-45% afgekeurd). Tot 31-08-2011 had ik werk, maar door een reorganisatie ben ik helaas mijn baan verloren. Ik wil dolgraag weer aan de slag, maar voor "hulp" kan ik nergens terecht. Ik ben 43 en voel mij echt in een vakje geplaatst c.q. gediscrimineerd want voor wajonger's is van alles mogelijk. Want ben je voor je 30e student! en je overkomt wat ben je wajonger! En heb je hard gewerkt en ben je 29 en je overkomt wat ben je in 1 keer wao 'r (of wia 'r) en kan er in een keer weinig voor je gedaan worden. Zit ik mis met mijn gedachte? Graag u mening/hulp/tips. Met vriendelijke groet, John V.

Henk F., 17-09-2012 08:46 #45
Sinds 2009 heb krijg ik een WGA uitkering. Ben 80-100% afgekeurd ivm psychische klachten. Ik heb een uitkering van 2000 euro bruto. Als ik weer ga werken maar tegen een veel lager loon als voorheen wat gebeurt er na een jaar met mijn uitkering?
vr groet
Henk

Marilyn, 13-09-2012 13:27 #44
Goedendag, Ik ben een vrouw van 48 jaar, en ik heb een thuiswonende dochter van 18 die fulltime naar school gaat, en ik ontvang een WIA uitkering, Ik krijg Netto 696.65 EUR en bijvullend van de WWB krijg ik 118.07. Ik weet niet of het goed is maar omdat mijn dochter sinds kort 18 is geworden hebben ze mijn WWB verminderd. ik denk dat er iets niet klopt. zou u mij dat misschien willen uitleggen? Reactie infoteur, 28-09-2012
Ik weet niet hoe het zit met de WWB. U kunt het beste contact opnemen met de instantie van wie u de uitkering krijgt.

Een Bezorgde Moeder, 09-09-2012 18:20 #43
Mijn zoon heeft een wajong uitkering 506 euro per maand, maar wil op zich zelf gaan wonen. Hoeveel uitkering krijgt hij dan? Ps mijn zoon is 27 jaar. Reactie infoteur, 13-09-2012
U kunt het beste informeren bij het UWV, dan houden ze meteen rekening met eventuele toeslagen.

Roy, 29-08-2012 16:21 #42
Hallo.

Ik had ook een vraag, ik wil samen met een kameraad in een bungalow gaan wonen
en we mogen ons daar inschrijven 10 maanden per jaar. Ik kan eerlijk gezegd niet vinden hoeveel bijstand wij dan ieder zouden krijgen, zijn allebei kinderloos. Hebben allebei geen vermogen. Ik schat rond de 1250 euro samen, maar vind dit wat weinig.

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet Roy

Kyomi, 08-08-2012 21:29 #41
Ik heb een wia (wga)uitkering ben voor 25 procent afgekeurd ik heb werk voor 25 uur en krijg iets v 600 aangevuld als ik in de toekomst wil gaan samenwonen wordt ik dan gekort op mijn aanvulling?

Desi, 09-07-2012 10:40 #40
Hallo
Ik heb een vraag. Dochter van 34 zit als sinds 2007 in de ziektewet en kreeg in 2010 een wia uitkering. Tot nu toe ondertussen 100% afgekeurd heeft zij een iq test ondergaan bij een polikliniek psychiatrie omdat haar maatschappelijk werkster wilde weten wat er met haar is mentaal en lichamelijk namelijk constante pijn in haar heup bij lopen staan zitten, haar iq was 78-86 dit was dus beneden de gemiddelde. Zij heeft vroeger de opleiding bijzijnder L.O en vervolgonderwijs LHNO haar hoogste niveau Vmbo is niet voltooid. Nou hoor ik van verschillende mensen dat zij namelijk ipv een wia een wayong moet hebben. Ik heb tal keren gebeld met uwv maar die konden mij hier niet mee goed helpen. Mijn vraag is kunt u het mij uitleggen welke stappen en richtingen ik moet lopen?

mvg

Desi Reactie infoteur, 11-07-2012
Het UWV is inderdaad de instelling die gaat over het aanvragen van wajong (http://www.uwv.nl/wajong/actueel/Wajong_aanvragen_via_internet.aspx), maar of zij wajong moet hebben ipv wia dat durf ik niet te zegen. Aangezien UWV ook over wia gaat, zijn zij toch de enige die u kunnen helpen.

Fatima, 20-06-2012 22:45 #39
Mijn contract is niet verlengd. Heb ik recht op ww? Mijn man heeft wel een inkomen. Hoe gaan ze daar mee om? Reactie infoteur, 23-06-2012
Waarschijnlijk wel. Het inkomen van je man heeft overigens geen invloed op je ww-uitkering.

Hadou R., 20-06-2012 13:09 #38
Wat gebeurt er met de toeslag op WAO als inwonende kinderen studiefinanciering krijgen of bijverdienen? Reactie infoteur, 24-06-2012
Het kan inderdaad invloed hebben op de hoogte van de toeslag. U dient het dan ook als wijziging op te geven.

Wim, 31-05-2012 11:29 #37
Wat voor jaarsalaris moet je ontvangen om het maximale dagloon van €191, 82 te ontvangen bij werkeloosheid'?

Corine, 24-05-2012 08:46 #36
Mijn partner zit ivm kanker (bijna hersteld, dat dan weer wel) in de ziektewet van het UWV. Elke maand hoort hij 1200 euro te ontvangen, dat bevestigt het UWV ook, maar door dwalingen aan hun kant gebeurt dat niet. Er wordt ongeveer 800 euro overgemaakt. Hij heeft ondertussen zijn huis moeten verlaten, aangezien de huur niet te betalen was. En als je belt, wordt er niet terug gebeld. Dit is al 5/6 maanden aan de gang, en hij kan zijn leven niet oppakken, herstel wordt tegen gehouden door deze financiële problemen. Wat kun je dan nog doen, als je eigen werkcoach EN UWV arts niets van zich laten horen? Reactie infoteur, 07-06-2012
Een advocaat inhuren. Mogelijk komt u in aanmerking voor gratis rechtshulp of heeft u een rechtsbijstandsverzekering? U kunt altijd informeren bij www.juridischloket.nl

P. V. Laarhoven, 22-05-2012 12:34 #35
Mijn dochter is chronisch ziek, anorexia, hierdoor kan ze haar studie niet afmaken. Zij wordt in augustus 19 jaar. Kan ze in aanmerking komen voor een uitkering en welke is dat dan, want fulltime werken kan ze niet ivm haar gewicht. Reactie infoteur, 07-06-2012
Dat wordt lastig, aangezien ze bij u thuiswoont en ik aanneem dat u en uw partner inkomen hebben. U kunt informeren wat uw rechten zijn bij www.juridischloket.nl, maar ik vermoed dat ze geen uitkering krijgt.

Sabir, 11-05-2012 21:48 #34
Momenteel ontvang ik een wia uitkering en ik wil weten hoe het zit als mijn man een eigen bedrijf gaat beginnen. Wordt mijn inkomen dan ook meegenomen voor de belastingdienst of is dit apart omdat het met arbeidsongeschiktheid heeft te maken. Reactie infoteur, 16-05-2012
Ik weet wel dat je uitkering niet gekort wordt, maar wat betreft de belastingdienst denk ik wel dat u aangifte moet doen.

Ajvanderkaa, 11-05-2012 08:28 #33
Ik ben nu per maart 100% afgekeurd en krijg 70% van laatst verdiende loon. Wil graag weten in welk balastingtarief ik val. Reactie infoteur, 16-05-2012
Dat hangt af van de hoogte van uw uitkering. Op basis van deze informatie kan ik u geen antwoord geven.

Merel, 10-05-2012 14:43 #32
Ik heb Wajong toegekend gekregen en krijg het met terug werkendekracht vanaf januari. Nu heb ik al die tijd een WIJ uitkering ontvangen. Betekend dat ik de WIJ uitkering moet terug betalen vanaf januari tot heden? Reactie infoteur, 16-05-2012
Waarschijnlijk wel, tenzij ze het verrekenen. Maar houdt er rekening mee dat je het inderdaad moet terugbetalen en zet dat bedrag apart als straks je Wajong in een keer binnenkomt.

Catharina, 02-05-2012 13:06 #31
Beste, ik heb tot juni een wao uitkering maar omdat die zo laag is en ik in ziektewet meer inkomsten had loop ik erover na te denken om in de ww te gaan… dus mijn vraag is
is een ww uitkering gelijk aan wao dagloon of is dit hoger…?

Anna, 03-04-2012 21:48 #30
Ik heb eens een vraagje, ik ga de 2e jaar van mijn ziektewet in ik krijg nu 70% procent van me tot hoeveel procent vult het uwv me loon aan van? Vriendelijk dank vast Reactie infoteur, 05-04-2012
Uw loon wordt niet aangevuld, tenzij u met die 70 procent onder het sociaal minimum terecht komt.

Justin Bhadjan, 03-04-2012 10:21 #29
Hallo, ik heb een wajong toegewezen gekregen een paar weken geleden. Ik had voor bepaalde redenen een medewerker meegenomen die mij erin kon helpen. Zij wist namelijk van mijn situatie af (ik heb een aantal jaren letterlijk op straat geleefd, en door middel van de wajong kon ik weer een stap vooruit). In dat gesprek met die arts, het tweede gesprek was het, werd mij bij binnenkomst al direct meegedeeld dat ik erin zat omdat ze van mijn situatie afwisten. Ik was daar al blij mee. Vervolgens zei die vrouw die ik had meegenomen (die maatschappelijk medewerkster) begon zij over een betaling met terugwerkende kracht van wat ik tot nu toe tekort had gekregen, omdat ik hiervoor al een paar jaar in de wwb uitkering zat. in dat gesprek zei die maatschappelijk medewerkster tegen de arts het volgende: Klopt het dat Justin (ik, cliënt), ook een bedrag krijgt voor het aantal maanden waarin hij van de sociale dienst te weinig heeft gekregen, terugverwachten? Hierbij antwoordde de arts met: ja dat kan hij zeker, we moeten het eerst berekenen en dan krijg je per brief of email informatie met de berekeningen. Nu ben ik een aantal weken verder, en ineens blijkt dat de regels van de terugwerkende kracht wat ik onderbetaald kreeg door de sociale dienst, niet meer bekrijgbaar is? Ik heb er geen recht meer op, want de regels zijn veranderd. Weet iemand hier meer van? Vind het nogal vaag dat ze in het gesprek zelf mijn hoofd vullen met een aardig bedrag dat ik direct een kamer kan zoeken en inrichten, en als ze zoiets zeggen, ga ik ervan uit dat dit geen bedrag onder de 1500 is, want huur en al die grappen borg etc. is al duizend. En dan moet ik nog een paar maanden vooruit betalen ook.
Nu heb ik dus in een email vernomen, dat dit niet meer wordt gedaan? Klopt dit? In feite schiet ik niks op met deze hele situatie dat mensen mijn hoofd vullen dat ik eindelijk is krijg wat ik onderbetaald kreeg, konden ze dat niet direct in dat gesprek zeggen als het niet zo is? Ik word gewoon voor de gek gehouden, ken genoeg mensen die ook in de wajong zitten en hun hadden ook een bedrag met terugwerkende kracht gehad omdat ze net als ik onderbetaald hadden gekregen, alleen hadden zij gewerkt en ik niet. Zij zaten niet in de sociale dienst als ik. Hoop dat iemand mij kan helpen.

Aad Haak, 26-03-2012 20:50 #28
Mijn vrouw wordt na 38 dienstjaren ontslagen omdat zij 2 jaar ziek is. In die 2 jaar is door haar en haar werkgever er alles aan gedaan om weer aan het arbeidsproces deel te gaan nemen. Na haar 1e chemokuur is zij langzamerhand meer gaan werken van 4x 2 uur naar 4x 4 uur ( zij had een 24 uur contract) Helaas stak de ziekte weer de kop op waardoor zij een tweede kuur nu moet ondergaan. Kortgeleden heeft de UWV arts haar voor 100% afgekeurd voor 1 jaar. Hoe ziet de situaties er voor ons uit na 1 jaar? Zij kan geen aanspraak meer doen op haar rechten bij haar huidige werkgever. Wanneer mijn vrouw volgend jaar wordt goedgekeurd maar geen werk kan vinden heeft zij dan recht op WW uitkering> en zo ja voor hoelang? En naar welk salaris wordt er dan gekeken? Ik zelf werk Full time. Graag Uw reactie… Reactie infoteur, 05-04-2012
Uw vragen kunt u wellicht beter neerleggen bij het UWV, die ook over WW-uitkeringen gaan. Ook kunt u het juridisch loket (www.juridischloket.nl) proberen. Ik durf het namelijk niet met zekerheid te zeggen.

Nic, 19-03-2012 14:15 #27
Ik ontvang een gedeeltelijke WAO (65-80% afgekeurd) en WW(voor 30 uur p.wk) nl. €724,94 WAO en € 246,60 WW netto. In mijn laatste baan verdiende ik € 2220,- bruto. Volgens mij klopt mijn inkomen niet en de verhouding qua WAO (%) en WW (uren) kloppen volgens mij ook niet.Het verschilt ongeveer €600,- netto per maand. Ik heb hierover al verschillende malen het UWV over gebeld maar het antwoord is in mijn ogen erg wazig. Zou u mij kunnen vertellen of dit klopt en wat voor toeslagen ik evt. zou kunnen aanvragen?

R. Te H., 17-03-2012 02:20 #26
Vóór mijn ontslag ben ik geruime tijd ziek geweest en kreeg hierdoor een ziektewet uitkering. Nu heb ik een WW-uitkering toegekend gekregen véél lager dan de 70% van mijn salaris. Ik heb hierover diverse keren het UWV gebeld en zij zeggen dat de WW uitkering wordt berekend over de gewerkte uren over één heel jaar. Ik begrijp hier uit dat als iemand een half jaar ziek is geweest vóór zijn/haar ontslag, dat hij/zij de eerste twee maanden 75% over deze 50% salaris krijgt, en daarna 70% daarvan. Klopt dit, en kan dit zomaar? Valt dit enorme 'verlies' ergens mee te compenseren?

Ik heb mij nu vanuit de WW ziek gemeld en krijg hierdoor meer uikering vanuit de ZFW dan vanuit de WW. Hoe kan dat?

Najt, 15-03-2012 12:20 #25
Mijn vriend en ik trouwen binnenkort, hij heeft een ZW uitkering en ik een fulltime baan, als wij trouwen heeft dit gevolgen voor zijn ZW uitkering? stopt dit dan? Reactie infoteur, 16-03-2012
Je vreind behoudt zijn ZW uitkering, maar mogelijk komen eventuele toeslagen te vervallen.

Megan, 14-03-2012 09:03 #24
Ik ontvang een WIA uitkering, omdat ik gescheiden ben (geen alimentatie) en een kindje heb ontvang ik een alleenstaande ouder toeslag. Als ik ga samenwonen met mijn nieuwe vriend die studiefinanciering ontvangt, vervalt mijn alleenstaande ouder toeslag dan? Reactie infoteur, 14-03-2012
Klopt. Je behoudt je WIA uitkering, maar voor toeslagen wordt gekeken naar je gezinssituatie. Je kan dit ook navragen bij het UWV.

Eric, 05-03-2012 12:00 #23
Zoals het er nu naar uitziet, beland ik 1 juni a.s. als 52-jarige in de ww. De ww-duur is voor mij in principe 34 maanden. Moet ik me zorgen gaan maken over de eventuele komende kabinetsplannen of mogen ze niet met terugwerkende kracht korten op de lengte van de ww-duur?

Ruud, 22-02-2012 15:41 #22
Ik ben nu 58 jaar, mijn ww-uitkering van 38 maanden loopt binnenkort af en heb nog steeds geen werk.
Naar welke uitkering ga ik nu en krijg ik ook te maken met een huishoudtoets qua inkomen.
Ik heb nog een inwonende dochter die werkt en haar eigen geld verdiend.
Wordt er in de nieuwe uitkering tevens nog gekeken naar eigen huis en/of eigen vermogen.
Bedankt voor uw antwoord. Reactie infoteur, 25-02-2012
Waarschijnlijk IOAW; bedoeld voor langdurig werklozen die 50 jaar of ouder waren op het moment dat zij werkloos werden.

Er wordt bij IAOW in ieder geval gekeken naar inkomen partner, en maximaal aangevuld tot bijstandniveau. Of de inkomsten van de dochter meetellen durf ik niet met zekerheid te zeggen. Vermogen speelt bij deze uitkering geen rol.

Ik adviseer je vraag neer te leggen bij het UWV.

Maaike, 16-02-2012 09:32 #21
Ik heb gisteren de definitieve bevestiging van het UWV gekregen met daarbij de hoogte van mijn dagloon. Dit is nog veel lager dan ik had verwacht. Hoe kan ik zelf uitrekenen wat de hoogte van mijn dagloon is? Tevens ziet het er naar uit dat we het van de WW uitkering (+mijn man heeft wel salaris) niet gaan redden, zijn er regelingen waar we misschien ook recht op hebben? Reactie infoteur, 16-02-2012
Dagloon is de eerste twee maanden 75% van het dagloon dat je bij je werkgever kreeg, vanaf de derde maand is het 70%. Aangezien je man salaris krijgt, heb je geen recht op aanvullende toeslagen behalve bijvoorbeeld zorgtoeslag en huurtoeslag (bij een huurwoning) indien jullie gezamenlijk niet te veel verdienen.

Hans, 27-01-2012 13:12 #20
Ik heb sinds 1 juli 2009 ww. Nu is via de rechter een WIA-uitkering toegezegd. Ik moet nu al mijn WW-uitkering vanaf 1 juli 2009 t/m heden terug betalen, maar krijg via mijn oude werkgever over deze periode de WIA terug betaald. Is dit nu financcieel gunstig of ongunstig? Reactie infoteur, 28-01-2012
Daar kan ik zo geen antwoord opgeven, want ik weet niet hoeveel ww of wia u krijgt.

Alex, 13-01-2012 15:31 #19
Kleine vraagje ik heb mijn rekening nummer veranderd via de site maar het kon alleen via wia maar heb wajong is nu mijn rekening nummel wel anderde dat ik deze maand de geld krijg op me nieuwe rekening nummer p.s heb vandaag nog een brief op de post gedaan naar uwv laat me ff weten wie dat me kan zeggen als ze nu wel de niewue rekening nummer hebben want bij klanten inlog stond ww en wia via inlog met digid gedaan daar stond ook wia maar als ik ww deed gaf tie aan dat die uitkering niet hard dat ik niet kon veranderen toen deed ik via wia toen kon het wel dus wie weet dit en kan me een andwoord op geven groetjes alex

Thamar, 15-12-2011 13:46 #18
Ik ben nu 18 jaar aankomende januari wordt ik 19. Ik ben afgelopen schooljaar geslaagd voor mijn havo diploma. Ik wilde niet gelijk door studeren maar eerst een jaar tussendoor werken. Ik ben zoekende naar een baan maar ik kan niets vinden. Is er een uitkering voor mij totdat ik werk heb gevonden? Zo ja welke uitkering en hoe vraag ik die aan? Reactie infoteur, 15-12-2011
Ik adviseer je toch te gaan studeren als je geen werk kan vinden.

Tot 27 jaar val je onder de WIJ, waarbij je gemeente je aan het werk of naar een opleiding stuurt. De uitkering die daarmee samenhangt is tot 21 jaar 228,04 euro per maand.

Tessa, 21-11-2011 23:24 #17
Ik hoop dat mijn vraag beantwoord kan worden. Ik woon met mijn moeder maar ze heeft een uitkering ze is afgekeurd en ze ontvangt een uiterking van het WWB, mijn vader is in februari 2005 overleden dus in de wet sta ik geschreven als half wees maar nu hebben we dus gehoord dat we daar geld voor moesten krijgen. Ik ben vorige maand 18 geworden maar zou er een mogelijkheid kunnen zijn om het aan te vragen met terugwerkende kracht. En ik zou ook graag naar school willen maar ik weet niet hoeveel studiefinanciering ik kan verwachten aangezien me moeder een uitkering heeft en me vader oveleden is. Ik woon nog bij me moeder en we hebben het niet breed dus ik zou echt heel graag willen weten waar ik recht op heb. Reactie infoteur, 25-11-2011
Het klopt dat er een halfwezenuitkering bestaat tot 18 jaar. Ik weet echter niet (ik vermoed van niet) of dat nog met terugwerkende kracht geregeld kan worden. Wellicht kan het juridisch loket je hier gratis verder bij helpen. (www.juridischloket.nl)

Hier kan je berekenen hoeveel studiefinanciering je kan verwachten.
http://www.ib-groep.nl/studiepunt/rekenprog/FIP112_S01.asp?jaar=2012&periode=1

Dd, 18-11-2011 17:45 #16
Ik heb werk nu 6 weken voor een uitzendbureau voor 32 uur per week,
hiervoor werkte ik 32 tot 40 uur voor een ander uitzenburea ik was bij het ene uitzendbrea op donderdag gestopt en bij de andere op woensdag de week erna begonnen.
Nu ga ik denkelijk weer een lange tijd helaas de ziektewet in heb al in 2008 wia gehad en helaas om dezelfde redenen kan ik nu niet werken.
Mijn vraag is nu hoe word de hoogte bepaald van mijn ziektewet uitkering en waar heb ik recht op? Reactie infoteur, 19-11-2011
Informeer hiervoor bij het UWV, die kunnen exact antwoord geven.

J. R., 11-11-2011 13:07 #15
Ik heb momenteel een fulltime baan, maar doordat het bedrijf waar ik voor werk slecht loopt heb ik straks 20 uur minder werk in de week. Ik ben al zoekende naar een baan voor 20 uur in de week, maar gezien de tijd waarin we nu verkeren gaat dit niet erg snel. Kan ik voor deze 20 uur WW aanvragen? Of wat kan ik het beste doen? Op de UWV site heb ik hier niks over kunnen vinden. Reactie infoteur, 11-11-2011
Dat hangt af van je contract. Je kan het uwv bellen of het juridisch loket voor een gratis advies (www.juridischloket.nl)

Daphne, 23-10-2011 21:25 #14
Ik ben pasgeleden gekeurd voor de Wajong en krijg dit toegewezen, op dit moment heb ik ook nog een baan van 20 uur, waarbij ik tijdens mijn re-integratie volledig ben teruggevallen en straks ook voor de WIA keuring moet. Weet iemand of deze twee uitkeringen naast elkaar kunnen bestaan, of dat ik bezwaar moet maken voor de wajong omdat ik voorlopig helemaal niet kan werken. Ik maak me nogal zorgen over mijn inkomen, heb nooit een volledige werkweek kunnen opbouwen.

Ik krijg in januari wajong naast mijn loon. als ik niet ben gere-integreerd voor april moet ik dus ook gekeurd worden voor de wia. krijg ik dan alleen wia of wajong uitbetaald of wordt dit samengevoegd?

Ik kom er werkellijk niet uit, hopelijk heeft iemand antwoord. Reactie infoteur, 28-10-2011
Je kan het beste informeren bij het UWV.

Veronique Held, 19-10-2011 08:51 #13
Hallo, ik hoop dat iemand mij kan helpen en mijn vraag kan beantwoorden ik ben sinds kort gaan samenwonen met mijn partner die een ziektewet uitkering ontvangt van 200 euro per week.ik had een alleenstaande ouder uitkering die nu beindigd is wegens het samen wonen.nu beweerd de gemeente waar ik woonachtig ben dat ik nergens meer recht op heb maar dat kan toch zeker niet zo zijn?welke weg moet ik nu inslaan?alvast bedankt Reactie infoteur, 19-10-2011
Ik weet niet wat voor uitkering je had. je kan gratis informeren bij het juridisch loket waar je recht op hebt. (www.juridischloket.nl)

A. K., 11-10-2011 15:51 #12
Hallo, mijn man is gedeeltelijk arbeidsongeschikt en had aanvullende ww maar, die is nu beeindigd. Het inkomen is nu onder het minimum gekomen. Mijn vraag is nu! Heeft hij met een eigen woning recht op bijstand? Alvast bedankt Reactie infoteur, 12-10-2011
Dat is afhankelijk van uw inkomen en van jullie gezamenlijke vermogen. Uw gemeente regelt de bijstand, dus u kunt het beste bij hun informeren.

Jessica, 03-10-2011 21:24 #11
Hallo, ik ben 21 (december 22) en ik zit momenteel in de wajong. Deze maand wordt mijn dochtertje geboren. Gaat je wajong dan omhoog of moet je aanspraak maken op de toeslag? Tevens zie ik in het artikel twee verschillende bedragen wat betreft de wajong. Wat betekent bruto grondslag? Naar welke bedragen moet ik kijken als ik ga samenwonen komend jaar? alvast bedankt. Reactie infoteur, 05-10-2011
Neem even contact op met de instantie waarvan je je uitkering krijgt voor deze vragen. Je hoort een hogere Wajong te krijgen als je alleenstaande ouder bent. Ik weet alleen niet of dat automatisch gaat bij inschrijving bij de gemeente of dat je dat zelf moet melden.

Claudia, 26-09-2011 10:51 #10
Mijn dochter van 20 staat op straat met haar zoontje van 18 mnd. Als ik haar bij mijn laat inschrijven wat voor gevolgen heeft dat dan voor mijn inkomen, ik heb een uitkering en ook nog een dochtertje van 6. mijn dochter heeft een wajong en ik hoorde dat dan de toeslag op mijn uitkering niet komt te vervallen. ook sta ik onder bewind en zit in de schuldsanering. Reactie infoteur, 29-09-2011
Informeer naar de gevolgen bij de instantie waar u de uitkering van ontvangt.

S. Storimans, 08-09-2011 11:01 #9
Beste lezer, bij deze mijn vraag, ik zit twee jaar in de ziektewet en kom in aanmerking voor een WIA uitkering (ben volledig arbeidsongeschikt). Ik verdiende meer dan 90:000,- euro per jaar. Hoe hoog is de maximale uitkering en hoeveel houd ik daar netto aan over? Ik ben kostwinner. Reactie infoteur, 14-09-2011
De uitkering is de eerste 2 maanden 75% van uw WIA-maandloon. Vanaf de 3e maand 70 procent.

Het WIA-maandloon is uw SV-jaarloon (net hetzelfde als brutoloon) gedeeld door 261 (het gemiddeld aantal uitkeringsdagen per jaar). Dit bedrag vermenigvuldigt u met 21,75 (het gemiddeld aantal uitkeringsdagen per maand).

Nanda, 09-08-2011 21:09 #8
Ik zal even kort mijn situatie uitleggen. Mijn ouders zijn gescheiden, mijn vader heeft de zorgplicht en moet mij volgens het echtscheidingsconvenant onderhouden tot mijn 21ste, mijn vader is afgelopen maand failliet verklaart en mijn moeder is hierin meegetrokken, is er voor mij een mogelijkheid om een uitkering/bijstand of iets dergelijks te ontvangen aangezien mijn ouders niet aan de zorgplicht kunnen voldoen? Reactie infoteur, 10-08-2011
Hoi Nanda,
Wat naar voor je. Ik weet niet hoe oud je bent. Als je boven de 18 jaar bent kan je wellicht een hogere toelage ontvangen. Zowel de studiefinanciering of tegemoetkoming scholieren houdt rekening met het inkomen van je ouders. Als je onder de 18 bent en thuiswoont verwacht ik niet dat je ergens aanspraak op kan maken. Je moeder kan wel bijstand aanvragen als ze geen werk heeft.

Petra, 04-08-2011 22:32 #7
Momenteel heb ik recht op een WAO uitkering van het UWV van 65-75%. Daarbovenop ontvang ik een toeslag tot het voor mij (alleenstaande ouder) geldende sociaal minimum. Mag ik dan ook nog iets bijverdienen en zo ja hoeveel? Ik heb namelijk een zoon die binnenkort met de bus naar school moet, de buskosten zijn bijna 70 euro per maand, ik weet niet meer hoe ik rond moet komen? En per volgend jaar schijn ik er per maand ongeveer 200 euro nog op achteruit te gaan door afschaffing van de alleenstaande ouderkorting voor ouders met kinderen boven de 12 jaar. Hoe moet dit nu verder en wie kan mij helpen mijn financiële plaatje kloppend te krijgen? Reactie infoteur, 05-08-2011
Als je bijverdient kan het zijn dat het op je uitkering gekort wordt. Ik adviseer je contact op te nemen met het UWV om te vragen wat je opties zijn.

Lies, 15-07-2011 23:09 #6
Wegens reorganisatie in het bedrijf waar ik werk (23 maanden) krijg ik minder uren. Ik werk op basis van een 0 uren contract. Ik werk nu tussen de 120 uur en 160 uur per maand. Nu zal ik in de toekomst onder de grens van 70 uur per maand werken. Misschien de ene maand meer of de andere maand minder. Alles is onzeker. Maar minder uren krijg ik wel.

Mijn vaste lasten per maand zijn zo'n 900 euro (huur flat, gas, water, licht, levensonderhoud etc).

Wat moet ik doen? Val ik onder: aanvullende uitkering? Een ww kan niet van toepassing zijn want ik ben niet werkeloos.

B.v.d. Reactie infoteur, 20-07-2011
Neem gratis advies op met het juridisch loket (juridischloket.nl). Mogelijk heb je recht op meer uren, omdat je langere periode tussen de 120 en 160 uur gewerkt hebt. Zij kunnen anders ook vertellen wat je rechten zijn.

Kris Koops, 18-05-2011 13:11 #5
Is het voor een thuiswonende 18-jarige die 3 maanden gewerkt heeft mogelijk een ww te ontvangen? En zo ja, hoe hoog bedraagt die uitkering? Reactie infoteur, 19-05-2011
Nee, dat is niet mogelijk. Je moet 26 van de 36 weken gewerkt
hebben voor werkloosheid.

Gerard, 27-01-2011 23:29 #4
Ik heb een wao - wia uitkering en word 2 jaar eerder 65 mijn vrouw 2 jaar later en heeft geen inkomen en woond 11 jaar in nederland wat staat er voor ons te wachten als het zo ver is en wat moeten wij doen om toch van een redelijk inkomen kunnen leven. Kan u mij een goede uitleg geven wat wij moeten doen. Reactie infoteur, 28-01-2011
Ik weet niet wanneer u 65 wordt. Want zowel de aow-leeftijd als de partnertoeslag worden aangepast in de komende jaren. Dus daarom kan ik u geen goed antwoord geven.

Behalve de open deur-suggestie: dat u natuurlijk alvast kan (proberen te) sparen voor later. En mogelijk heeft u een eigen woning met overwaarde, waardoor u die overwaarde kan gebruiken om bijvoorbeeld een lijfrente aan te kopen die straks als aanvulling kan dienen.

J. C. K., 18-10-2010 19:23 #3
Mogelijk kom ik eind van het jaar in aanmerking voor een WIA uitkering. Ik ben nu bijna 2 jaar in de ziektewet van een parttime baan. Nu vertelde de Sociale Dienst mij, dat ik geen bjstand dan hoeft aan te vragen omdat de WIA aangevuld zal worden tot het sociaal minimum. Dit had de medewerker nagevraagd bij het UWV. Ik geloof dit antwoord niet. Overal waar je de info leest, is de uitkering nooit hoger dan je hebt verdient. Voor het tekort moet je beroep doen op de bijstand. Mijn vraag: Is het wereklijk mogelijk dat mijn WIA uitkering door het UWV aangevuld wordt? Reactie infoteur, 20-10-2010
Via de toeslagenwet kan de WIA worden aangevuld tot het sociaal minimum. Maar het totaal is niet meer dan het vroegere loon.

Als u daarmee onder het bijstandniveau komt te zitten, zou ik inderdaad nog eens informeren.

F. B., 21-09-2010 10:57 #2
Sinds september 2008 ben ik tot augustus 2010 ziek geweest en in april 2010 is het bedrijf waar ik werkte failliet gegaan. Nu zit ik in de ww en heb een berekening van het uwv gekregen dat ze het dagloon berekend hebben op een gemiddelde van 37,30 uur per week. In mijn contract stond minimaal 40 uren en in het jaar voordat ik ziek werd heb ik met regelmaat meer dan 40 uren per week gewerkt. Waar haalt het uwv de 37,30 uren vandaan? En wat moeten ze gebruiken voor de berekening van de ww, het jaar voordat ik ziek werd of het jaar voor mijn ontslag door faillisement…? Reactie infoteur, 22-09-2010
Waar het UWV 37,3 uur op baseert, kunt u het beste bij hen naar informeren.

In principe wordt ww gebaseerd op uw laatste loon, maar er kan rekening gehouden worden met werkjaren en levensomstandigheden.

Kortom u kunt het beste uw vragen bij het UWV neerleggen.

A. Jarir, 31-01-2010 11:28 #1
Binnenkort word ik 61 jaar.wat gaat het gebeuren met mijn WIA uitkerine.mijn vrouw werkt Reactie infoteur, 31-01-2010
Als u bedoelt wat er gebeurt omdat u een jaar ouder wordt, namelijk 61, dan is het antwoord: niks. Pas als u 65 wordt en mogelijk recht heeft op (een deel) AOW, zal er iets veranderen. Daarnaast kan er natuurlijk wat aan uw WIA uitkering veranderen als uw persoonlijke situatie verandert.

Infoteur: Jour
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 64
Schrijf mee!