InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Mogelijkheden bij je Pensioen

Mogelijkheden bij je Pensioen

Bij het horen van het woord pensioen denken veel mensen: “Dat komt later allemaal wel”. Toch is het handig om nu al te bekijken welke mogelijkheden er voor je pensioen zijn.

Pensioenmogelijkheden

Een pensioen bouw je jouw hele leven op en krijg je vanaf een bepaald moment weer uitgekeerd. Bij veel mensen is dat rond hun 65e. Een pensioen is opgedeeld in twee delen. Het eerste deel is de AOW. Het tweede deel bestaat uit mogelijke aanvulling. Dit zijn de lijfrente polis, lijfrente koopsom en de levensloopregeling.

AOW, Algemene Ouderdoms Wet

AOW is verplicht voor iedereen die in Nederland woont of werkt. Dus ook als je alleen werkt of alleen woont in Nederland is AOW verplicht. De opbouw van je AOW kan op je 15e beginnen en eindigt op je 65e. AOW wordt opgebouwd doordat je een deel van inkomen afstaat. Dit bedrag kan meteen worden opgemaakt aan het uitbetalen van andere pensioen. Ieder jaar dat je bent verzekerd bouw je twee procent AOW op. Als je dus vanaf je 15e tot aan je 65 verzekerd bent geweest hebt je recht op 100% AOW. Als je 65 wordt hoeft je geen AOW meer te betalen en ontvang je alleen nog maar.

Lijfrente polis

Een lijfrente polis kan een aanvulling zijn van je pensioen. Bij een lijfrente polis betaal je een premie. Hierdoor bouw je een kapitaal op dat je later uitgekeerd kunt krijgen. Dit kan bijvoorbeeld vanaf je 65e. Dan is het een aanvulling op je pensioen. Je krijgt dan een uitkering zolang je nog leeft na je 65e. Je kunt ook een lijfrente polis kiezen waarbij je alles uitgekeerd krijgt binnen 5 of tien jaar. Vroeger was het erg aantrekkelijk om via deze regeling voor een vervroegd pensioen te sparen, maar omdat het sinds 2006 niet meer aftrekbaar is van de belasting is het minder aantrekkelijk geworden. Als je duidelijk kunt maken dat de lijfrente je pensioen aanvult omdat je te weinig pensioen hebt opgebouwd, dan kun je de premie bij de fiscus aftrekken.

Lijfrente koopsom

Het verschil tussen de eerder genoemde lijfrente en de lijfrente koopsom is het feit dat je bij de lijfrente koopsom eenmalig een bedrag betaald. Bij de eerder genoemde lijfrente was die een premie die bijvoorbeeld jaarlijks moest betalen. Deze regeling is bedoeld als aanvulling van je pensioen, dus je kunt het niet verkopen.

Levensloopregeling

Deze regeling bestaat vanaf 2006. Bij deze regeling kunnen werknemers een bepaald bedrag opzij zetten en dit later opnemen tijdens onbetaald verlof. Dit kan verlof zijn waarna je weer aan het werk gaat, maar je kunt het ook gebruiken om eerder te stoppen met werken. Dit moet wel goed met de werkgever worden overlegd. Bij het verwisselen van werkgever kan de werknemer de rekening waar het geld op staat gewoon meenemen. Je kunt maximaal 12 procent van je bruto inkomen per jaar opzij worden gezet. In totaal mag dit maximaal oplopen tot 210 procent van je brutoloon. Om het geld van deze regeling te kunnen ontvangen moeten er duidelijke afspraken zijn met de werkgever. Dit kan onderling worden geregeld of in de CAO staan.
© 2008 - 2017 Dribbel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mogelijkheden bij je Pensioen"

Reactie

Van Hoorn, 10-11-2011 11:28 #1
Ik heb samen met mijn vrouw aow, en beschikt over 2 lijfrente polissen, wat kan ik maandelijks laten extra uitkeren als aanvulling op het pensioen en toch in een goedkoop belastng tarief te vallen hoe hoog is dan het bedrach wat je per maand kan laten uitkeren.

Infoteur: Dribbel
Gepubliceerd: 08-05-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!