InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Rijkste mensen in Nederland

Rijkste mensen in Nederland

Rijkste mensen in Nederland In dit artikel vind je de top 10 rijkste mensen in Nederland, en een korte profielschets per persoon.
1Familie Breninkmeijer18,5 mrd
2Charlene de Carvalho-Heineken5,6 mrd
3Familie Van der Vorm3,9 mrd
4Erven Frits Fentener van Vlissingen2,9 mrd
5Frits Goldschmeding2,5 mrd
6John Frits Fentener van Vlissingen2,4 mrd
7Erven Paul Frits Fentener van Vlissingen2,3 mrd
8Ralph Sonnenberg2,2 mrd
10Jaap en Albert Blokker1,8 mrd

1. Familie Brenninkmeijer

Twee leden van de familie Brenninkmeijer richten in 1861 de kledingwinkel C&A op. Sindsdien heeft de winkelketen zich in meer dan 16 landen gevestigd en is een groot succes. De eerste winkel in Nederland was gevestigd in Sneek.

2. Charlene de Carvalhois

Charlene de Carvalhois is de dochter en erfgenaam van Freddy Heineken. Bij het overlijden van haar vader erfde Charlene de Carvalho 4,3 miljard dollar. Ze werd gedelegeerd lid van de Raad van Beheer van de Heineken Holding. In tegenstelling tot haar vader, houdt Charlene de Carvalho zich liever op de achtergrond.

3. Familie Van der Vorm

Het grootste deel van de aandelen HAL Trust zijn in bezit van oprichtersfamilie Van der Vorm, en de leiding is in handen van Martijn van der Vorm. De staat bekend als erg gesloten. Dankzij ingewikkelde internationale constructies met de aandelen hoeft slechts een minimale openheid aan de dag gelegd te worden.

4. Erven Frits Fentener van Vlissingen

Frits Fentener van Vlissingen was een Nederlandse zakenman. Hij wordt wel "de veelzijdigste grondlegger van het Nederlandse bedrijfsleven" genoemd. Fentener van Vlissingen werd geboren als zoon van Jan Fentener van Vlissingen en bouwde diens Steenkolen Handels Vereeniging (SHV) verder uit, samen met zijn broer Paul.

5. Frits Goldschmeding

Frits Goldschmeding is een Nederlands topman. Hij is vooral bekend als oprichter en voorzitter van de Raad van Bestuur van Randstad Holding. Tijdens zijn studie economie aan de Vrije Universiteit Amsterdam kwam Frits Goldschmeding tot de conclusie dat er in Nederland ruimte was voor een uitzendbureau. In 1960 richt hij Uitzendbureau Amstelveen op. Kort daarna wordt de naam veranderd in Randstad Uitzendbureau.

6. John Arthur Fentener van Vlissingen

John Arthur Fentener van Vlissingen is een Nederlands zakenman. Hij heeft grote investeringen in de reisindustrie gedaan. Als enige van de drie broers maakte hij geen carrière in het familiebedrijf SHV, maar begon zijn eigen onderneming BCD Holdings BV, met onder andere World Travel en Park n' Fly. inmiddels met ruim € 5 miljard omzet.

7. Paul Fentener van Vlissingen

Paul Fentener van Vlissingen was een Nederlandse ondernemer, columnist, publicist, natuurbeschermer en filantroop. Fentener van Vlissingen was lange tijd topman van de Steenkolen Handels Vereniging) (SHV); tot 2005 was hij er president-commissaris.

8. Ralph Sonnenberg

Over de persschuwe Ralph Sonnenberg is weinig bekend. Hij is één van de weinige ceo’s van een Nederlands beursfonds die aandeelhouders zelden of nooit te zien krijgen.

9. Familie De Rijcke

Net als zoveel filantropen zoekt de familie De Rijcke geen publiciteit. Toch duikt de drogistenfamilie op als navraag wordt gedaan bij insiders. Waarom? Omdat de familie bijzonder rijk is. Een klein gedeelte van het vermogen dat de in 1997 overleden eigenaar van Kruidvat en Groenwoudt heeft nagelaten aan zijn vier dochters en zoon, is ondergebracht in stichting De Oude Beuk.

10, Jaap en Albert Blokker

Jaap Blokker is samen met zijn broer Albert eigenaar van de multinational, die dus geen beursgenoteerde onderneming is. De Blokkers zijn overigens niet erg blij met een notering in deze lijst, blijkens een eerdere poging om de publicatie verboden te krijgen. Jaap Blokker werd in 2003 verkozen tot topman van het jaar. Ook is hij regelmatig in het nieuws gekomen door zijn uitspraken in het (sociaal) jaarverslag van de Blokker Holding.
© 2008 - 2014 Simcha, gepubliceerd in Diversen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Rijkste Europeanen en Rijkste mensen ter wereld.
Gerelateerde artikelen
Rijkste mensen ter wereld (2008)Rijkste mensen ter wereld (2008)In dit artikel vind je de top 10 rijkste mensen ter wereld, er zijn mensen bij van heel de wereld. Van VSA, Mexico, Saud…
Waar wonen de meeste miljonairs?Waar wonen de meeste miljonairs?Jaarlijks publiceert de Quote een overzicht van de rijkste Nederlanders. Op basis hiervan hebben ze een lijst samengeste…
Rijkste mensen ter wereld in 2013/2014 - top 10Rijkste mensen ter wereld in 2013/2014 - top 10Wie is de rijkste man of mens ter wereld in 2013/2014? En wie zijn de andere rijkste mensen van de wereld? En wie zijn d…
Rijkste Nederlanders van 2009Rijkste Nederlanders van 2009Jaarlijks publiceert Quote een overzicht van de rijkste Nederlanders. De rijkste Nederlanders van 2009 hebben vrijwel al…
Waar wonen de miljonairsWaar wonen de miljonairsIn vrijwel alle gemeenten in Nederland wonen miljonairs. Via de website van Quote kunt u de rijkste inwoner van uw gemee…
Bronnen en referenties
  • De positionering is gebeurd op basis van de Quote 500-lijst van het jaar 2007

Reageer op het artikel "Rijkste mensen in Nederland"

Reactie

Silvana, 19-06-2010 02:30 #1
En hele goede dag ikben silvana 28 jaar en een alleenstaandemoeder van 2 kinderen ik zoek iemand die mijn zou kunnen helpen met een lening om mijn verhaal maar even kort te houden ik heb een aantal goede ideeen maar dan wilikook eerst schuld vrij zijn wie oo wiekan mijn helpen of weet jij iemand di emijn kan helpen voor meer info mail me maar op silvana_van_heertum@hotmail.com ikzie graageen mailtje van je
met vriendelijke groeten :-)

Infoteur: Simcha
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!