Pakket uit het buitenland kwijt in de post: wat te doen?

Pakket uit het buitenland kwijt in de post: wat te doen? Heb je iets uit het buitenland besteld en is het pakket dat naar jou onderweg was in de post kwijtgeraakt? Je kunt dan een aantal zaken ondernemen om een vergoeding te krijgen voor dit ongemak. Is het pakket verzekerd verzonden dan kun je een claim indienen. Ook zonder verzekering kun je echter mogelijk een vergoeding voor je schade krijgen, bijvoorbeeld wanneer je hebt betaald met je creditcard of via PayPal. Daarnaast kun je proberen een schikking te treffen met de verzender.

Buitenlands pakket kwijt


Pakket kwijt in de post

Het internationaal versturen van pakketjes heeft de laatste jaren een vlucht genomen. Het transport is dan ook steeds verder geprofessionaliseerd. Er zijn nu diverse transportbedrijven in Nederland actief. Niet alleen PostNL bezorgt pakketten in Nederland. Je kunt ook een bezorger van bijvoorbeeld DHL, UPS, Selektvracht of DPD aan de deur krijgen die het door jou bestelde product aflevert.

Elk bedrijf heeft - indien voor deze optie is gekozen - zijn eigen manier voor het volgen en traceren van pakketten. Wordt je pakketje bijvoorbeeld afgeleverd door PostNL dan kun je met de Track & Trace code en je eigen postcode op de website van PostNL precies zien wanneer het pakket in het sorteercentrum is aangekomen, wanneer de bezorger ermee onderweg is en wat de verwachte afleverdatum en aflevertijd is. DHL biedt zelfs een overzicht waarbij op de minuut nauwkeurig kan worden nagegaan welke handeling wanneer in het proces is verricht. In een schema kan vervolgens worden opgezocht op welke dagdelen in jouw woonplaats bezorgd wordt.

Is een pakket ergens in het proces 'verdwenen' dan zal dit niet als zodanig in het overzicht worden weergegeven. Eerder zal te zien zijn dat het pakket bijvoorbeeld het land binnen is gekomen of in een lokaal sorteercentrum is afgeleverd waarna geen volgende handeling meer is geregistreerd.

Wat te doen wanneer een pakket kwijt lijkt te zijn?

Duurt de aflevering (veel) langer dan normaal en biedt Track & Trace geen uitsluitsel, dan kun je beste eerst contact opnemen met de klantenservice van de betreffende bezorgdienst. Als een pakket vanuit het buitenland is verstuurd met een Track & Trace optie dan kun je de code opvragen bij de afzender van het pakket. Zodra het pakket Nederland binnen komt en het Nederlandse bezorgbedrijf bereikt dan zal het pakket ook voorzien worden van een Nederlands nummer. De afzender van het pakket kan hier meestal niet over beschikken, maar wanneer je bijvoorbeeld met PostNL contact opneemt en hen het buitenlandse nummer geeft dan kunnen zij je vertellen wat het Nederlandse nummer is. Dit kan een nieuw aanknopingspunt zijn in de zoektocht naar het pakket.

Je kunt aan de verzender vragen via welke bezorgdienst hij het pakket verstuurd heeft. Is iets bijvoorbeeld vanuit Engeland of Amerika verstuurd met DHL, dan zal het ook in Nederland bij DHL terechtkomen. Is een pakket verstuurd via de nationale posterijen zoals de Royal Mail of United States Postal Service, dan komt het pakket in Nederland bij PostNL terecht en is dat het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de aflevering bij jou thuis.

Definitief verloren: hoe krijg je een vergoeding voor je schade?

Biedt het doen van navraag geen uitsluitsel en is er inmiddels dusdanig veel tijd verstreken na de verzending van het pakket dat redelijkerwijs niet meer te verwachten valt dat het nog aankomt, dan moet je de zending wellicht als verloren beschouwen. Dit kan diverse oorzaken hebben. Het pakket kan ergens op transport verloren zijn gegaan door een noodlottig ongeval, er kan sprake zijn van diefstal of er kan een beschadiging zijn opgetreden waardoor het adres en de barcode niet meer leesbaar zijn. Wat kun je doen wanneer je pakketje uit het buitenland verloren is gegaan?

Verzekering

Postbedrijven bieden vaak de mogelijkheid om de inhoud van een pakketje te verzekeren tegen verlies. Is voor deze optie gekozen dan kun je een claim indienen. Afhankelijk van de voorwaarden moet dit door de afzender of ontvanger gedaan worden. Ontvangt de afzender de vergoeding dan kun je afspreken dat je je aankoopbedrag terugkrijgt of dat een vervangend product wordt opgestuurd.

Indirecte verzekering via creditcard of PayPal

Ook wanneer je pakket niet verzekerd is verzonden kun je wellicht je aankoopbedrag terugkrijgen. Dit kan bijvoorbeeld wanneer je betaald hebt met een creditcard of via PayPal. Bij PayPal kan eenvoudig een claim worden ingediend via de website. Lees de voorwaarden van je creditcard na om na te gaan of je bijvoorbeeld via Visa of MasterCard verzekerd bent tegen verlies tijdens de verzending.

Schikking met de afzender

Online verkopers die wereldwijd pakketten verzenden zijn gebaat bij een goede naam. Een ontevreden klant die een negatieve review achterlaat als gevolg van een verloren zending waarop niet adequaat is gereageerd kan toekomstige klanten kosten. Het aanschrijven van de afzender kan daarom helpen. Vaak kan een schikking worden getroffen die eruit bestaat dat gratis of tegen een kleine vergoeding een vervangend product wordt opgestuurd of de kosten op je rekening worden teruggestort.

Intrekken incasso

Is het pakket verstuurd vanuit het buitenland maar heb je hiervoor een betaling gedaan middels een incasso ten behoeve van een Nederlandse bankrekening, dan heb je mogelijkheid om de incasso terug te trekken. Je bank zal het betaalde bedrag dan terug overmaken op je rekening. Hiermee kun je een conflict op scherp stellen. Let wel op, dit kan ertoe leiden dat de afzender een incassobureau inschakelt waarna een potentieel kostbare juridische strijd kan volgen. Denk dus niet te lichtzinnig over een dergelijke stap.
© 2015 - 2024 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
PostNL pakket versturen: tarieven en verzendoptiesPostNL pakket versturen: tarieven en verzendoptiesIedereen heeft met PostNL te maken wanneer je post verzendt. Wanneer je een pakket wilt versturen is dit niet mogelijk v…
PostNL raakt pakket kwijt: waar is mijn pakketje nu?PostNL raakt pakket kwijt: waar is mijn pakketje nu?Je hebt een pakketje opgestuurd of wacht met smart op een pakketje wat je hebt besteld op internet. Na enige tijd wachte…
Post: een postpakket versturen naar het buitenlandPost: een postpakket versturen naar het buitenlandDe meeste postpakketten naar het buitenland worden verstuurd door het bedrijf PostNL. Verzendingen binnen de Europese Un…
GLS pakket versturen: tarieven en verzendoptiesEen pakket versturen binnen Nederland of Europa kan worden verzorgd door GLS, oftewel General Logistics Systems B.V. De…

21 manieren om rijk en succesvol te wordenIn zijn boek, Rich Habits - The Daily Success Habits of Wealthy Individuals, bespreekt Tom Corley een aantal gewoontes w…
Wat doet een budgetcoach?Wat doet een budgetcoach?Steeds meer mensen in Nederland hebben financiële zorgen. Sommigen hebben nooit geleerd hoe ze met geld om moeten gaan,…
Bronnen en referenties
Dessal (1.118 artikelen)
Laatste update: 02-09-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.