InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Energiecontract vast of variabel

Energiecontract vast of variabel

Energiecontract vast of variabel Nu de hoge olieprijs ook de tarieven voor gas en stroom behoorlijk omhoog drijft, is de discussie over het energiecontract ook weer actueel. Wilt u met een vast contract de prijzen voor een langere tijd vast leggen, of kiest u bewust voor variabele prijzen? Onderstaand wat afwegingen.

Vast of variabel

De prijs die we voor onze energie betalen is gekoppeld aan de prijs van de olie. En u weet, de prijs voor een vat ruwe olie beweegt zich rond $ 100,-. Bovendien is de kans aanwezig dat deze prijs nog verder omhoog gaat. Er hoeft maar even een kleine orkaan in de Golf van Mexico voorspelt te worden, of de prijzen rijzen weer de pan uit. En dan heb ik het nog niet over een verdere uitbreiding van de Mau-Mau-opstanden in Kenia, waar Kikuyu en Masai elkaar naar het leven lijken te staan. Allemaal invloeden op de prijs van uw Kwh-tjes of m3tjes.

Als u zich in wil dekken voor prijsstijgingen in de toekomst, dan is het de overweging waard om een energiecontract voor langere tijd aan te gaan. Maar het is met vast versus variabel net als met de hypotheekrente: met een vast contract koopt u zekerheid; en zekerheid kan geld kosten. Helaas kunt u pas achteraf vaststellen of u de juiste keuze heeft gemaakt.

Resultaat uit het verleden

Het modale gezin, bestaande uit man, vrouw en twee kinderen, verbruikt per jaar ongeveer 3500 KwH elektriciteit en 1820m3 gas. Zou u nou in september 2005 een vast contract afgesloten hebben voor 2 jaar, dan had u in de periode september 2005 september 2007 33,- per jaar bespaard hebben. Het is dan maar de vraag of de rompslomp van het overstappen opgewogen zou hebben tegen de besparing. Want makkelijk is het niet, dat overstappen. Maar er zijn ook perioden te vinden, waarin u meer dan 100,- per jaar bespaard zou hebben.

Welke leverancier

Oxxio en Nuon timmeren behoorlijk aan de weg met vaste contracten. Maar overstappen hoeft niet per sé. Misschien heeft uw huidige leverancier wel een goed aanbod. Wees wel op uw hoede voor schijnzekerheid. Als u een contract krijgt aangeboden voor bijvoorbeeld 3 of 5 jaar, betekent dit nog niet dat u ook de prijs voor deze periode gaat vastleggen. Er zijn genoeg contract in de markt met een dergelijke looptijd, waarbij energieleveranties tegen variabele tarieven plaats vinden. Tekent u een dergelijk contract, dan bent u nog de klos. Het afkopen van een jaarcontract levert al gauw een boete van 50,- op. En de boete op contracten met een langere looptijd kan wel oplopen tot 125,-. Tel uit je winst.

Eerst even checken

Voordat u op een aanbieding ingaat is het goed om eerst even te checken. De Consumentenbond is erg kritisch als het gaat om het oversluiten naar een langere looptijd. Kijk daarom eerst even op de site www.consumentenbond.nl. En wilt u de verschillende aanbieders is rustig vergelijken, dan is een bezoekje aan www.energieleveranciers.nl zeker de moeite waard. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
© 2008 - 2014 Hypotheekinfo, gepubliceerd in Diversen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Dagblad De Telegraaf Consumentenbond

Reageer op het artikel "Energiecontract vast of variabel"

Infoteur: Hypotheekinfo
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!