Geld verdienen met start eigen webshop

Geld verdienen met start eigen webshop Veel mensen winkelen tegenwoordig online. In 2011 winkelden ongeveer zeven op de tien Nederlanders van 16 tot 75 jaar via internet en daarmee is het internet dan ook de drukste winkelstraat geworden. Met de start van een eigen webshop kunt u dan ook veel geld verdienen. bovendien is het starten van een eigen webshop relatief eenvoudig.

Wat zijn de voordelen van een eigen webshop?

  • Een webshop is 24 uur per dag open en dat 7 dagen in de week.
  • U hoeft geen techneut te zijn om een eigen webshop te kunnen beginnen
  • De opstartkosten hoeven niet hoog te zijn
  • U kunt een groot assortiment aan producten aanbieden
  • U kunt een webshop beginnen zonder een eigen voorraad aan te houden
  • Een webshop is erg geschikt om producten van één of meerdere andere bedrijven aan te bieden

Hoe verkrijgt u succes met uw webshop?

Er zijn een aantal dingen waaraan u moet voldoen om veel succes te verkrijgen met uw webshop. Er zijn een aantal basisregels die u kunt toepassen om uw website goed te laten lopen. Aan de hand van een aantal onderzoeken kunt u uw webshop verbeteren, waardoor u veel klanten kunt werven.

Marktonderzoek

De eerste en belangrijkste stap bij het starten van een eigen webshop is marktonderzoek. Het marktonderzoek kunt u ook verdelen in subonderzoeken, namelijk concurrentenonderzoek (of concurrentieanalyse), productonderzoek en zoekwoorden onderzoek. Zoek op internet naar de producten of diensten die er al zijn voor de markt die u wilt betreden.

Concurrentieanalyse maken

U kunt zich onderscheiden door goed naar uw concurrenten te kijken. Bij de concurrentieanalyse gaat het voornamelijk om het ontdekken van de zwakke en sterke punten van de concurrentie.
De eerste stap is uitzoeken wie uw belangrijkste concurrenten zijn. Via internet kunt u hier onderzoek naar doen. Als u erachter bent gekomen wie uw belangrijkste concurrenten zijn moet u vervolgens informatie verzamelen over uw concurrenten. Daarbij beantwoordt u in het concurrentieonderzoek de volgende vragen:

  • Op welke doelgroep(en) richten uw concurrenten zich?
  • Welke diensten en/of producten hebben ze in hun assortiment?
  • Wat is hun prijs en geven ze eventueel korting?
  • Hoe promoten ze hun product of dienst? Via commercials, advertenties online, folders?
  • Welke concurrenten zitten op welke plek?
  • Waarin ga ik verschillen van mijn concurrent?

De laatste stap bij het maken van een concurrentieanalyse is de verzamelde gegevens in een tabel zetten. U kunt de sterke en zwakke punten weergeven van de concurrentie en uw webshop. Hierbij kunt u de prijs, de kwaliteit, het assortiment, de locatie, de service en de bekendheid beschrijven.

Productonderzoek

Voor het testen van nieuwe concepten en voor reeds bestaande producten kan productonderzoek worden uitgevoerd. Door middel van productonderzoek kunnen bijvoorbeeld nieuwe ideeën worden opgedaan voor een product of voor een betere samenstelling van een product. Productonderzoek kan gericht zijn op twee aspecten van een product: de technische aspecten en de emotionele aspecten. Als u deze aspecten goed beheerst kan er een goede samenstelling van het product gemaakt worden. Bij productonderzoek kan er onderzoek worden gedaan naar de volgende aspecten:

  • Imago
  • Kwaliteit, geur en smaak
  • Merknaam
  • Positionering
  • Prijs
  • Producteigenschappen
  • Verpakking

Ook door middel van onderzoeksmethoden zoals in-home onderzoek, groepsdiscussies en face-to-face straatinterviews kan productonderzoek worden uitgevoerd In-home onderzoek betekent onderzoek bij de consument thuis. Een straatinterview is een interview waarbij de persoon die eraan deelneemt op het moment zelf een aantal korte vragen moet beantwoorden.

Zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek, keyword review of keyword onderzoek is een onderzoek gericht op het vinden van de zoekwoorden die mensen gebruiken als zij in zoekmachines op zoek gaan naar diensten en/of producten uit uw bedrijfstak. De bedoeling van een zoekwoorden onderzoek is het uitkiezen van termen en woorden waar veel belangrijk verkeer op zit.

U moet ervoor zorgen dat de consumenten uw woorden kennen. Gebruik dus als expert op uw vakgebied begrijpbare woorden om de consument of zakelijke klant te bereiken. Met het onderzoek leert u te denken vanuit het oogpunt van uw klanten. De kans dat uw bezoekers vinden wat zij zoeken wordt groter door zoekwoorden op te nemen in de structuur van uw webshop/website.

Er zijn dus zoekwoorden waar veel verkeer op zit en zoekwoorden waar weinig verkeer op zit. Het aantal zoekwoorden waar veel verkeer op zit is beperkt. Als u veel zoekwoorden gebruikt waar weinig verkeer op zit en dit aantal bij elkaar optelt is dit echter een grote hoeveelheid. Aan de hand van de volgende vier stappen kunt u een zoekwoorden onderzoek uitvoeren:

Stap 1: Brainstormen
Brainstorm over zoekwoorden die informatie geven over uw webshop en de producten/diensten. Zo kunt u de naam van de webshop, het soort producten/diensten dat u verkoopt, de namen van de producten/diensten en de merknamen gebruiken.

Stap 2: Uitbreiden en aanvullen
Nadat u heeft gebrainstormd over de belangrijkste zoekwoorden voor uw webshop, kunt u andere relevante zoekwoorden bedenken. Zo kunt u synoniemen, meervoudsvormen en verkleinwoorden gebruiken. Ook woorden die de webshop, producten of diensten beschrijven kunt u gebruiken als zoekwoorden. Woorden die door de concurrentie of brancheverenigingen worden gebruikt voor het soort producten dat u levert fungeren tevens goed als zoekwoorden. Andere woorden die u aan uw lijst met zoekwoorden kunt toevoegen zijn woordcombinaties en relevante woorden uit uw reclame-uitingen.

Stap 3: Zoekwoorden filteren
Filter zoekwoorden uit uw lijst die minder belangrijk zijn aan de hand van het aantal zoekopdrachten dat op de zoekwoorden uit de lijst wordt gedaan. De zoekwoorden die overblijven gebruikt u minstens eenmaal op uw website.

Stap 4: Bepaal de zoekwoorden waar het accent op ligt
Het is van belang om een aantal relevante zoekwoorden meerdere malen op uw website te herhalen. Het gaat dan om de zoekwoorden die het meest belangrijk zijn. Dit zijn de zoekwoorden die een goede omschrijving geven van de webshop en de producten of diensten en tevens vaak worden gebruikt bij zoekopdrachten.

Webshop naam bedenken

Het bedenken van een naam voor uw webshop is een taak waar u zorgvuldig mee moet omgaan. Bij het verzinnen van een naam moet u een naam kiezen die:

  • Handig en makkelijk te onthouden is
  • Niet te lokaal is, dus niet plaatsgebonden
  • Een trefwoord bevat die veel in zoekmachines wordt gezocht
  • Uniek is; gebruik dus geen bestaande merknaam

Domeinnaam en hosting

Domeinnaam

Een voorbeeld van een domeinnaam is: http://www.ditiseendomeinnaam.nl . Dit wordt ook wel een URL genoemd. Er gaat een IP-nummer schuil achter iedere domeinnaam op internet. Een domeinnaam is een vindbaar, begrijpelijk internetadres dat een connectie heeft met een technische cijferketen.

Een domeinnaam bestaat uit twee onderdelen: het naamgedeelte en de extensie. Het naamgedeelte uit het voorbeeld hierboven is ‘ditiseendomeinnaam’ en de extensie is ‘.nl’ . Als u een domeinnaam registreert, betekent dit dat het exclusieve gebruiksrecht ervan maar voor een bepaalde periode geldig is.

Een voordeel aan een eigen domeinnaam is, is dat u uw eigen e-mailadressen kunt aanmaken. U bent niet meer afhankelijk van het e-mailadres van uw internetprovider.

Hosting

Nadat u uw domeinnaam heeft aangemaakt, dient de website online te worden gezet. Een hostingprovider is een gespecialiseerd bedrijf dat webruimte aanbiedt. Hierbij kunt u uw website online opslaan, waarna de site online zal staan voor bezoekers.

De servers van de hostings zijn goed beveiligd en uw website zal dan ook goed bereikbaar blijven voor bezoekers. Bij storingen worden problemen snel opgelost. U kunt het beste een hostingprovider nemen, want als u zelf wilt hosten moet uw computer vierentwintig uur per dag en zeven dagen per week aan staan. Daarnaast moet u een speciale internetverbinding aanvragen, omdat de meeste verbindingen niet geschikt zijn vanwege onvoldoende capaciteit. Ten slotte moet u uw PC goed beveiligen.

Webwinkel software

Webwinkel software is erg belangrijk bij het starten van een eigen webshop. Het is belangrijk om de juiste software te kiezen. Er zijn verschillende websites waarop u de software kunt vergelijken. De websites laten verschillende webwinkel software zien en leggen uit wat het verschil is tussen de verschillende webwinkel software. Zo kunt u gemakkelijk de prijs en de kwaliteit van verschillende soorten webwinkel software met elkaar vergelijken.

Betalingen ontvangen

Het is belangrijk om een goede keuze te maken voor de best passende betaalmethoden van een webwinkel. Een consument zal namelijk overgaan tot een online aankoop, als de juiste betaalmethode wordt aangeboden. De populairste online betaalmethoden zijn iDEAL, acceptgiro, bankoverschrijving, creditcard, PayPal en machtiging.

Soorten webshops

Er zijn drie soorten webshops waarmee u geld kunt verdienen. Zo kunt u uw eigen producten of diensten verkopen, maar u kunt tevens de producten of diensten van iemand verkopen.

Eigen webshop

Met een eigen webshop verkoopt u de producten of diensten die u zelf al in huis hebt. De meeste mensen die kiezen voor een eigen webshop ontwerpen en produceren de producten zelf of leveren zelf de diensten. U kunt de producten die u zelf van tevoren heeft geproduceerd verkopen, maar u kunt ook producten ontwerpen op bestelling. Hierbij gaat het dan meestal om een dienst die u levert.

Affiliate webshop

Een affiliate webshop is een webshop waarop advertenties van andere bedrijven worden weergeven. Op deze manier kunt u geld verdienen met de verkoop van uw eigen producten of diensten, maar ook met de advertenties van andere bedrijven. U kunt geld verdienen met de advertenties als een bezoeker van uw webshop op de advertentie klikt of een product of dienst bestelt op de website van de adverteerder. Een affiliate webshop kunt u starten door op zoek te gaan naar bedrijven die advertenties op uw website willen plaatsen. Hiervoor kunt u ook bepaalde programma’s op internet gebruiken.

Dropshipping webshop

Dropshipping betekent dat u producten en/of diensten verkoopt via een dropshipleverancier. Hierbij hoeft u de producten of diensten dus niet zelf op voorraad te hebben. U bepaalt de verkoopprijs van de producten/diensten en zet de producten/diensten in uw webwinkel. Als een consument een artikel bestelt via uw webwinkel, bestelt u de producten bij de dropshipleverancier. De dropshipleverancier verstuurt het product naar de klant terwijl de factuur naar u wordt gestuurd.

Tips en trucs voor het starten van een webshop

  • Oriënteer u door bestaande webwinkels te bekijken
  • Kijk bij advertenties hoe anderen van uw bedrijfstak hun producten en diensten aanbieden
  • Bedenk een goede domeinnaam
  • Maak uw tekst aantrekkelijk en duidelijk en uw illustraties efficiënt
  • Vermeld uw contactgegevens
  • Gebruik verschillende betaalmethoden
  • Zorg voor een hoge score in de zoekmachines
© 2014 - 2024 Rowanblom, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De beste tips voor een webshopDe beste tips voor een webshopMet een webshop kunt u relatief eenvoudig geld verdienen op het internet. Het probleem is dat u klanten moet trekken en…
Webshop keurmerken: welke is de juiste voor uw webwinkel?Webshop keurmerken: welke is de juiste voor uw webwinkel?Een webshop keurmerk kan iets zeggen over de service van een webwinkel. Een webwinkel zonder een keurmerk wordt door vee…
Geld verdienen met internetGeld verdienen met internetEr valt veel geld te verdienen met internet. Zo kun je een eigen website of webshop maken, mailtjes beantwoorden, andere…

Hulp om van schulden af te komenHulp om van schulden af te komenJaarlijks meldt zich een aantal tienduizenden mensen bij de Vereniging voor Schuldhulpverlening en Sociaal Bankieren met…
Rowanblom (26 artikelen)
Gepubliceerd: 16-08-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.