InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Platformen voor crowdfunding

Platformen voor crowdfunding

Platformen voor crowdfunding Crowdfunding is één van de populairste manieren van financiering voor bedrijven in 2014. Dat zien we ook terug in het aantal platformen voor crowdfunding dat tegenwoordig actief is. Welke platformen zijn er en welke zijn het meest geschikt?

Diverse platformen voor crowdfunding

In 2014 zien we steeds meer nieuwe platformen voor crowdfunding ontstaan. Dit natuurlijk als gevolg van de toenemende vraag naar mogelijkheden voor deze nieuwe wijze van financiering. De gedachte van het sponsoren van de beste initiatieven door enthousiaste consumenten spreekt veel bedrijven erg aan en biedt het kapitaal dat nodig is om de concepten te realiseren. Echter is de vraag of het zo is dat we door de bomen het bos niet meer zien. Welke platformen zijn geschikt in jouw situatie, wat zijn de betere en bekendere platformen en welk platform heeft zich op een bepaald gebied gespecialiseerd?

Gespecialiseerde platformen

Enkele platformen richten zich specifieker op een bepaalde doelgroep of branche. Zo zien we onder andere platformen voor duurzaam ondernemen zoals Oneplanetcrowd en Share2start. Maar ook zijn er platformen die speciaal zijn gericht op het verzamelen van sponsorgeld voor kunstenaars en kunstprojecten. Voor je je aanmeld is het dus altijd van belang om te bekijken of jouw visie overeenkomt met de visie van het crowdfundingplatform en of je in de juiste branche zit om je ervoor aan te melden.

Welk platform kies ik?

In de keuze voor een bepaald platform is het altijd van belang om jezelf de vraag te stellen wat voor platform je zoekt. Een algemeen platform of een meer specifiek platform. Maar ook of je interesse eerder uitgaat naar een relatief nieuw en klein platform of dat je gaat voor een groot platform met meer bekendheid.

Een lijst van de meest bekende crowdfunding platformen op het moment:
  • Symbid
  • Kapitaal op maat
  • Geld voor elkaar
  • We komen er wel
  • Crowd about now

Andere aanbieders zijn daarnaast:
  • One percent club
  • Nieuws post
  • Kickstarter
  • Greencrowd
  • Ulule

Voor een overzicht van alle actieve crowdfunding platformen check je ook de vergelijkingssite Douw en Koren.

De crowdfunding app

Om de aanbieders met elkaar te vergelijken is het handig om gebruik te maken van de crowdfund app: CrowdWatcher. Met deze app heb je alle informatie over lopende projecten en de resultaten van je eigen project bij elkaar. Door de platformen en projecten te bestuderen kun je het beste ontdekken waar jouw idee past en bovendien hoe je deze origineel gaat neerzetten door inspiratie op te doen. Met de CrowdWatcher app kun je tevens je favorieten opslaan en contact opnemen met de bedrijven achter de projecten. CrowdWatcher is op dit moment de enige app voor crowdfunding en is te downloaden voor Apple en Android in de App store.

Lees verder

© 2014 - 2017 Leningexpert, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.douwenkoren.nl/crowdfunding-in-nederland/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Crowdfunding

Reageer op het artikel "Platformen voor crowdfunding"

Infoteur: Leningexpert
Gepubliceerd: 27-07-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Crowdfunding
Schrijf mee!