InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Voor- en nadelen van crowdfunding voor ondernemers

Voor- en nadelen van crowdfunding voor ondernemers

Voor- en nadelen van crowdfunding voor ondernemers Crowdfunding is al sinds 2000 erg populair, maar wint anno 2014 nog steeds aan populariteit. Crowdfunding is een methode van financiering voor ondernemers die een nieuw initiatief, campagne, bedrijf of idee willen realiseren. Crowdfunding kan een effectieve methode van financiering zijn. Maar wel is het van belang op de hoogte te zijn van de verschillende voor- en nadelen bij crowdfunding.

Hoe werkt crowdfunding?

Crowdfunding is een nieuwe manier van het realiseren van budget voor een campagne of bedrijf bijvoorbeeld. In veel gevallen gaat het om starters, maar deze methode van financiering kan ook interessant zijn bij het doen van verschillende investeringen. Crowdfunding werkt als volgt. Je presenteert je ideeën op een platform voor crowdfunding, waar geïnteresseerden jou als het ware kunnen 'sponsoren' voor bepaalde producten of diensten. Je kunt op die manier het ingestelde streefbedrag proberen te behalen. Indien dit streefbedrag is gehaald wordt het bedrag uitgekeerd en kun jij jouw bedrijf opstarten of investering uitvoeren. Vervolgens kun jij de sponsors hun producten of diensten leveren. Op die manier biedt crowdfunding dus een unieke samenkomst van ondernemer en consument en maakt zo de financiering voor nieuwe bedrijven mogelijk.

Voordelen crowdfunding

Crowdfunding is erg populair en dit is begrijpelijk als we kijken naar de vele voordelen die deze methode van financiering biedt. Voordelen zijn onder andere:

Kosteloze wijze van financiering

Crowdfunding is in feite kosteloos, in de zin dat je geen directe schulden maakt. In tegenstelling tot bij een lening bij de bank, kun jij de 'kredietverstrekker' of sponsor terugbetalen in goederen of diensten. De kosten voor deze goederen of diensten heb je uit dit krediet verkregen. Zo kun je je eerste materialen en andere benodigdheden in feite kosteloos aanschaffen, zonder te blijven zitten met een restschuld.

Direct contact met de consument

Via crowdfunding heb je direct contact met de consument. Op die manier is het makkelijk een beeld te krijgen van de interesse in jouw product en de markt die er is voor jouw ideeën. Veel succes via crowdfunding betekent daarmee ook dat je gerustgesteld kunt beginnen aan jouw onderneming.

Naamsbekendheid opbouwen

Door crowdfunding in te zetten en dit te promoten door middel van online marketing en social media, zet jij jouw bedrijf en product of diensten al direct op de kaart. Aangezien crowdfunding momenteel (2014) erg populair is, is de kans groot dat veel mensen al van jouw product hebben gehoord voor het ook maar gerealiseerd is. Naamsbekendheid is een belangrijke factor voor succes, dus dit is een groot bijkomend voordeel van crowdfunding.

Nadelen crowdfunding

Uiteraard zijn er ook enkele nadelen verbonden aan deze wijze van financiering. Nadelen van crowdfunding zijn onder andere:

Niet elk idee is geschikt

Het is niet altijd mogelijk om gebruik te maken van crowdfunding, omdat het simpelweg om een 'niet-verkoopbare' dienst of product gaat. Hippe, moderne ideeën of producten zijn erg populair, maar technische installaties of ICT diensten zijn voor crowdfunding niet erg geschikt. Dat maakt het in sommige gevallen onbruikbaar.

Niet halen streefbedrag

Wanneer het streefbedrag dat jij hebt opgesteld voor jouw idee niet gehaald wordt, ook al is het streefbedrag bijna gehaald, dan wordt het opgehaalde geld niet uitgekeerd. Wees dus zeker dat je niet te hoog inzet.

Crowdfunding te populair

Crowdfunding is anno 2014 razend populair. Dat betekent helaas niet alleen meer aandacht vanuit consumenten, maar ook meer bedrijven die deze methode aanwenden. En dat betekent uiteraard hogere concurrentie. Voor een kans op financiering via crowdfunding is veel promotie en uiteraard een origineel idee dus noodzakelijk.

Lees verder

© 2014 - 2017 Leningexpert, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Platformen voor crowdfundingPlatformen voor crowdfundingCrowdfunding is één van de populairste manieren van financiering voor bedrijven in 2014. Dat zien we ook terug in het aa…
Crowdfunding: geld investeren in bedrijven via SymbidCrowdfunding: geld investeren in bedrijven via SymbidHet is een erg aantrekkelijke optie om geld te investeren in kleine bedrijfjes via het platform van Symbid. Dit bedrijf…
Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?Het wordt steeds moeilijker om bij banken geld te krijgen voor financiering van zakelijke of persoonlijke uitgaven. Het…
Financiële app voor crowdfundingHet concept crowdfunding wint al sinds 2000 aan populariteit. Met het medium internet werd het namelijk een stuk gemakke…
Waarom crowdfunding als bedrijfsfinanciering?Waarom crowdfunding als bedrijfsfinanciering?Crowdfunding als methode voor bedrijfsfinanciering is anno 2014 populairder dan ooit. Welke andere vormen van bedrijfsfi…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Crowdfunding
  • http://www.crowdfunding.nl/

Reageer op het artikel "Voor- en nadelen van crowdfunding voor ondernemers"

Infoteur: Leningexpert
Gepubliceerd: 27-07-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Crowdfunding
Schrijf mee!