Regels voor internetbankieren

Per 1 januari 2014 gelden er nieuwe regels voor internetbankieren voor particuliere klanten voor alle Nederlandse banken. De regels zijn opgesteld door de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Consumentenbond. De regels zouden de veiligheid van internetbankieren moeten verhogen. De NVB en de Consumentenbond komen met vijf basisregels waar gebruikers van internetbankieren aan zouden moeten voldoen. De klant moet aan deze regels voldaan hebben, wil hij recht hebben op terugbetaling van geld door de bank wanneer de klant de dupe is geworden van internetfraude.

Pincodes en wachtwoorden

Houdt pincodes en wachtwoorden geheim. Schrijf of sla ze nooit ergens op. Bankmedewerkers zullen nooit opbellen of mailen om je wachtwoorden of pincodes op te vragen. Geef dus geen antwoord wanneer je wordt gebeld of gemaild met deze vraag. Kies je beveiligingscode zorgvuldig. Neem hier geen code die makkelijk te raden is zoals 0000, 1234 of je geboortejaar.

Actuele beveiligingssoftware

De computer, mobiele telefoon of tablet die wordt gebruikt voor internetbankieren moet beveiligd zijn met software die up-to-date is. Met software wordt hierbij bijvoorbeeld het besturingssysteem en beveiligingsprogramma’s, zoals virusscanner en firewall bedoeld. Zorg ervoor dat de je apparatuur die je gebruikt voor je bankzaken beveiligt met een beveiligingscode en houd deze code geheim. Het is belangrijk dat je altijd uitlogt wanneer je klaar bent met internetbankieren.

Geschikte gratis beveiligingssoftware

Een virusscanner die gratis beschikbaar is voor computers en tablets en mobiele telefoons die draaien op Android is AVG AntiVirus 2014. Andere gratis beschikbare virusscanners zijn Alvast! of Avira free.

Regelmatig controleren van bankafschriften

Particuliere klanten moeten regelmatig hun bankafschriften (digitaal of op papier) controleren om te zien of er geen verdachte afschrijvingen worden gedaan. Controleer je bankafschriften minstens iedere twee weken. Eventuele fraude moet zo snel mogelijk gemeld worden. Wanneer je pas erg laat de fraude opmerkt terwijl door de bank aantoonbaar is dat je dit veel eerder had kunnen doen (er was dus geen sprake van internetbankieren storingen of andere zaken waardoor het niet mogelijk was je bankrekening te checken) kan de bank besluiten de fraude niet te vergoeden.

Uitlenen van je bankpas

In de nieuwe regels van de NVB en de Consumentenbond is opgenomen dat je je bankpas niet uit mag lenen. Zorg er tevens voor dat er niemand meekijkt wanneer je je pincode gebruikt. Let regelmatig op of je je bankpas nog in je bezit hebt en doe direct een melding bij je bank bij verlies of diefstal van je bankpas.

Incidenten direct melden

Zie je een verdachte afschrijving op je bankafschrift of krijg je een verdacht telefoontje of mailtje? Meld dit dan direct aan je bank. Volg vervolgens de aanwijzingen van je bank op.

Neem in de volgende gevallen sowieso contact met je bank op:
  • Je bent je bankpas kwijt
  • Je denkt dat iemand anders je beveiligingscode kent of heeft gebruikt
  • Je ziet dat er transacties op je bankrekening hebben plaatsgevonden, waarvoor je geen
  • toestemming hebt gegeven
  • Je bent je mobiele telefoon of tablet waarop de betaaltoepassing van de bank stond kwijt of deze is gestolen
  • De manier van inloggen in de betaaltoepassing lijkt vreemd
© 2013 - 2024 Marrie123, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Veilig internetbankieren: phishing en malwareDe meeste mensen zijn tegenwoordig bekend met en gewend geraakt aan internetbankieren. Het heeft zo zijn voordelen: dire…
Het gevaar van internetbankierenHet gevaar van internetbankierenInternetbankieren biedt veel gemak, maar het brengt ook extra gevaren met zich mee. Zodra iemand beschikt over uw inlogg…
Banken, schade door diefstal of verlies bankpasBanken, schade door diefstal of verlies bankpasIedereen kan het slachtoffer worden van een gestolen bankpas of van fraude met zijn pinpas. Creditcard of bankpas verlor…
Fraude met internetbankieren9,8 miljoen is de schade die banken in het jaar 2010 opliepen aan fraude met het internetbankieren. In dit jaar is dat h…

mijn kijk opHoud de economie in stand, ga naar de kleine ondernemerDe Nederlandse economie staat er op dit moment nog niet erg goed voor. Door naar de kleinere ondernemers te gaan in plaa…
DESTEP omgevingsfactorenDESTEP omgevingsfactorenDe letters in DESTEP staan voor demografische, economische, sociaal/culturele, technologische, ecologische en politiek/j…
Bronnen en referenties
  • www.nvb.nl
Marrie123 (80 artikelen)
Gepubliceerd: 09-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.