InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Wat houdt de beslagvrije voet in?

Wat houdt de beslagvrije voet in?

Wat houdt de beslagvrije voet in? Bij financiële problemen kan er beslag worden gelegd op het inkomen. De schuldenaar moet een maandelijks inkomen overhouden om van te kunnen leven. Deze zogenaamde beslagvrije voet bedraagt 90% van het bijstandsniveau.
Bij het opleggen van een loonbeslag mag de deurwaarder een deel van het inkomen opeisen. Deze maatregel mag alleen worden ingezet na een rechtelijke uitspraak. Er moet minimaal een bedrag over blijven om van te kunnen leven. De beslagvrije voet is ingesteld om consumenten te beschermen tegen schuldeisers. De hoogte van de beslagvrije voet moet berekend worden en moet gehandhaafd worden door deurwaarders. In de uitzending van Vara Kassa van 2 november 2013 blijkt dat deurwaarders zich vaak niet strikt houden aan de beslagvrije voet. Het probleem is dat er te soepel wordt omgegaan met de hoogte van de beslagvrije voet.

Hoe wordt de beslagvrije voet berekend?

Afhankelijk van de gezinssituatie kan er eenvoudig worden berekend hoe hoog het bijstandsniveau is. Deze bedragen zijn namelijk vastgelegd en worden twee keer per jaar bepaald. Door hier 90% van te nemen is de norm vastgesteld. Er moet echter nog rekening worden gehouden met bepaalde vaste lasten. Door hoge lasten kunnen de lasten namelijk te hoog zijn om gedragen te kunnen worden met slechts 90% van het bijstandsniveau. Bij het berekenen van de beslagvrije voet wordt er bijvoorbeeld ook rekening gehouden met de maandelijkse premie van de zorgverzekering en de woonlasten. De zorgtoeslag en de huurtoeslag moeten bij de berekening ook worden betrokken. Toeslagen vormen een onderdeel van het inkomen.

Wat houdt beslagvrije voet in?

De schuldenaar heeft in het verleden niet aan de betalingsverplichtingen kunnen of willen voldoen. Hierdoor zijn er schulden opgebouwd. De schuldeisers hebben de mogelijkheid om een deurwaarder in te schakelen om de betalingen alsnog te incasseren. Er zijn wettelijk mogelijkheden gecreëerd om loonbeslag te leggen. De wetgever heeft proberen te voorkomen dat het leven van de schuldenaar onmogelijk wordt gemaakt door het inkomen voor een te groot deel weg te nemen. Het bijstandsniveau is het bedrag dat minimaal beschikbaar moet zijn om van te kunnen leven. Om de schuldeisers niet helemaal buitenspel te zetten. Is vastgelegd dat er ook bij een inkomen op minimumloon niveau mogelijkheden zijn om schulden in te vorderen door een loonbeslag. Daarnaast kan er ook beslag worden gelegd op de inboedel.

Hoe hoog is de beslagvrije voet?

Afhankelijk van de leefsituatie is er een bijstandsniveau vastgesteld. De hoogte van dit bedrag is onder andere afhankelijk van de gezinssamenstelling, leeftijd en het wel of niet hebben van kinderen. Jongeren tot 21 jaar krijgen een uitkering dat sterk afhankelijk is van het hebben van kinderen. Vanaf 21 jarige leeftijd gelden de volgende bijstandsbedragen:

Bijstandsnormen vanaf 21 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd per 1 juli 2013

LeefsituatieBijstandsniveau (inclusief vakantietoeslag)
Paar 1.323,53
Alleenstaande ouder 926,47
Alleenstaande 661,77
Alleenstaanden hebben eventueel nog recht op toeslag tot 264,71

Bepaalde inkomsten blijven buiten beschouwing

Niet op alle inkomsten kan beslag worden gelegd. Vrijgesteld zijn onder andere de kinderbijslag, studiefinanciering en overlijdensuitkeringen. Deze inkomsten worden buiten beschouwing gelaten omdat ze een doel dienen. Ook alimentatie moet bij het vaststellen van de beslagvrije voet buiten beschouwing worden gelaten.

Op de website www.wwb-beslagvrijevoet.nl kunnen mensen met een WWB-uitkering een berekening maken om de hoogte van de beslagvrije voet te berekenen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://wwb-beslagvrijevoet.nl/wwb/index.php
  • https://www.jurofoon.nl/nieuws/6437-5-misverstanden-over-beslaglegging
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-mijn-bijstandsuitkering.html
  • Uitzending Vara Kassa 2-11-2013

Reageer op het artikel "Wat houdt de beslagvrije voet in?"

Reactie

Bijvoets, 20-11-2013 12:00 #1
Wat mag een gezin met 2 kinderen van 5 en 7 jaar overhouden aan een beslagvrije voet?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 04-11-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!