InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Huurverhoging 1 juli 2013: verhogingen per inkomensgroep

Huurverhoging 1 juli 2013: verhogingen per inkomensgroep

Huurverhoging 1 juli 2013: verhogingen per inkomensgroep In Nederland wordt per 1 juli 2013 een grootschalige huurverhoging doorgevoerd. Dit is al bekend sinds het sluiten van het regeerakkoord en in het woonakkoord is dit nog eens bevestigd. De huurverhoging is gekoppeld aan het inkomen van de bewoners van huurwoningen en zal gaan gelden voor honderdduizenden Nederlanders. Veel mensen vragen zich of of deze verhoging van de huurkosten ook op heb van toepassing zal zijn en zo ja, hoeveel de huur voor hen dan omhoog gaat. Lees er hier meer over.

Waarom wordt er een huurverhoging doorgevoerd per 1 juli 2013?

Door de regeringspartijen PvdA en VVD is in 2012 besloten dat wie een sociale huurwoning bewoont terwijl hij een bovengemiddeld inkomen heeft en dus ook een duurdere huurwoning op de vrije markt zou moeten kunnen betalen, te maken zal gaan krijgen met een huurverhoging. In sommige gevallen zal deze fors zijn. Op hen die minder huur betalen dat zij gezien hun inkomen zouden moeten kunnen missen is de term 'scheefwoner' geplakt. Ten opzichte van eerder cijfers is het percentage van deze mensen dat met de huurverhoging te maken zal krijgen wel verlaagd. Het aantal scheefwoners in sociale huurwoningen dat met een verhoging van de huur per 1 juli 2013 te maken zal krijgen is niettemin circa 450.000 verspreid over heel Nederland. De maximale verhoging bedraagt 4%. Wanneer de opzet van de regering slaagt zullen meer mensen met een hoog inkomen kiezen voor kopen waardoor er meer huurwoningen beschikbaar komen voor hen die simpelweg niet kunnen kopen vanwege hun lage maandelijkse inkomen en gebrek aan voldoende eigen vermogen.

Voor wie geldt de huurverhoging?

Of je te maken krijgen met een huurverhoging hangt uitsluitend af van de hoogte van je bruto inkomen. Mensen die hun huurwoning via de vrije sector gevonden hebben krijgen er niet mee te maken. Heb je je huurwoning gevonden via een woningcorporatie dan is het oppassen. In totaal zijn dit in Nederland ruim 2 miljoen mensen. Er is sprake van een verhoging wegens de inflatie en een inkomensafhankelijke verhoging.

Verhoging wegens inflatie

De reguliere verhoging is 1,5%. Deze verhoging is gekoppeld aan de de inflatie en is op iedereen van toepassing ongeacht de hoogte van het inkomen. In 2012 was dit overigens nog 2,5%.

Inkomensafhankelijke huurverhoging

Woon je in een sociale huurwoning en heb je een jaarlijks inkomen van meer dan 33.614 euro dan krijg je ook te maken met een inkomensafhankelijke huurverhoging die kan oplopen tot 6,5%. De verhogingen zijn als volgt:
  • 4,0% voor inkomens tot 33.614 euro
  • 4,5% voor middeninkomens tussen de 33.614 en 43.000 euro
  • 6,5% voor hogere inkomens boven de 43.000 euro

Het betreft hier huishoudinkomens en deze worden door de Belastingdienst gebaseerd op het verzamelinkomen over 2011. In totaal zullen circa 450.000 mensen hiermee te maken krijgen, waarvan er zeker 270.000 in de laatste categorie vallen. Er is ook nog een aanzienlijk deel waarvan de Belastingdienst nog geen schatting kan maken wegens het ontbreken van de vereiste indicatieve gegevens.

Uitzonderingen en bezwaar

Er zijn ook mensen met een inkomen van boven de 33.614 die de verhoging niet hoeven gaan betalen. Het gaat met name om gehandicapten en chronisch zieken. Wanneer zij bezwaar maken dan kan de verhoging worden teruggebracht tot een maximum van 4%. Dit bezwaar kan worden ingediend via de Huurcommissie en de deadline hiervoor is 30 juni 2013. Ben je het niet eens met de indicatie van jou inkomen die door de Belasting wordt gehanteerd? Ook dan kun je je wenden tot de Huurcommissie voor het indienen van een onderbouwd bezwaar.
Gerelateerde artikelen
Huurverhoging 2012Huurverhoging 2012De huurverhoging voor 2012 is bekend. De huurverhoging wordt inkomensafhankelijk, wat nadelig is voor huurders met een h…
Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?Veel mensen die een huurwoning hebben, hebben het wel eens meegemaakt. Reparaties worden niet of laat uitgevoerd, er is…
Maximale huurverhoging 2016: van 2,1% tot 4,6%Ieder jaar stelt de overheid vast hoeveel de huren maximaal mogen stijgen. De stijging gaat in op 1 juli van ieder jaar.…
Maximale huurverhoging per 1 juli 2013Vanaf 1 juli 2013 gelden hogere percentages maximale huurverhoging voor de middeninkomens en hogere inkomens. De reden h…
Bronnen en referenties
  • http://www.telegraaf.nl/overgeld/hypotheken/21536692/__Wie_krijgt_op_1_juli_een_extra_huurverhoging_voor_zijn_kiezen___.html

Reageer op het artikel "Huurverhoging 1 juli 2013: verhogingen per inkomensgroep"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 04-05-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!