InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Over op IBAN: wat houdt het in en wat moet je weten?

Over op IBAN: wat houdt het in en wat moet je weten?

Over op IBAN: wat houdt het in en wat moet je weten? Vanaf 1 februari 2014 gaat ook Nederland over op het IBAN. Dit nummer zorgt ervoor dat je een langer rekeningnummer moet onthouden. Waarom wordt het moeilijker gemaakt? Wat zijn de redenen voor het IBAN? En hoe werkt het IBAN nu precies? Waar moet je rekening mee houden met betrekking tot het IBAN?

Wat is een IBAN?

IBAN staat voor International Bank Account Number (Internationaal Bank Rekening Nummer) en wordt, zoals de naam al zegt, gebruikt voor internationale transacties.

Het IBAN is iets anders dan de BIC. De BIC (Bank Identifier Code) wordt gebruikt om een bank te identificeren. De code van de BIC staat voor een bank, de landcode, de plaatscode en het filiaal- of afdelingsnummer. Het laatste nummer is niet verplicht. Het IBAN, daarentegen, gaat niet over een bepaalde bank, maar over een individuele bankrekening. Deze is dus verschillende per individu.

De BIC
Een BIC bestaat uit de volgende tekens:
BBBBLLPPfff

  • BBBB zijn de vier tekens voor de bankcode
  • LL zijn de twee tekens voor de landcode
  • PP zijn de twee tekens voor de plaatscode
  • fff zijn de tekens voor de filiaal- of afdelingsnummer (niet verplicht)

Een IBAN moet worden gebruikt bij betaling buiten Europa. Dit is via de wet geregeld sinds begin 2006. Sinds 2007 worden ook enkel opdrachten buiten Europa geaccepteerd die gebruikmaken van het IBAN.

Waarom een IBAN?

Het voordeel van de IBAN is het internationale gebruik. Doordat het vergelijkbaar is over landen wereldwijd, zullen transacties tussen rekeningen en banken in verschillende landen sneller en beter verlopen. Dit omdat er dan een gezamenlijke betaalmarkt ontstaat. Dit wordt SEPA genoemd in Europa. SEPA betekent Single Euro Payments Area.

Het IBAN is niet geheel nieuw. Als je op je eigen rekeningafschriften kijkt, of op de website van je bank, zul je daar al je IBAN kunnen vinden. In Nederland bestaat dit nummer uit 18 tekens. Dit bestaat uit:
  1. Landcode
  2. Controlegetal
  3. Letters die de bank aanduiden
  4. Huidige rekeningnummer
  5. Een aantal nullen

Hiervan is eigenlijk alleen het controlegetal iets nieuws. Dit getal wordt gebruikt om te kunnen controleren (door de bank) of het gaat om een bestaand rekeningnummer. Zo wordt er minder snel geld overgemaakt op een verkeerd rekeningnummer.

Wat gaat er veranderen?

Door gebruik van het IBAN in geheel Europa gaat men overal op dezelfde manier betalen met euro's. Maar wat betekent dat nu precies voor jou?

Het gebruik van het IBAN houdt in dat je een langer rekeningnummer hebt. Dit is nog steeds deels je eigen rekeningnummer, maar daarin zijn nog andere tekens toegevoegd, zowel cijfers als letters. Zoals al gezegd, niet voor iedereen is het nieuw. Mensen die al eens geld hebben moeten overschrijven naar een land buiten Europa, heeft waarschijnlijk al eens te maken gehad met het IBAN.

Een andere verandering, meer praktisch, is dat machtigingen en overschrijvingskaarten enigszins zullen veranderen omdat er meer ruimte is voor het langere rekeningnummer. Voor de consument zal er uiteindelijk ook een nieuwe betaalpas komen, maar dit zal pas op termijn zijn. De bankafschriften zullen er ook wat anders uit gaan zien.

Het IBAN gaat in vanaf 1 februari 2014.

Wat moet je doen?
Je hoeft niets te doen. Het overzetten naar IBAN is eigenlijk al gedaan, omdat je al een IBAN hebt. Het enige wat gaat veranderen is dat je je IBAN nu ook bij binnenlandse transacties/betalingen gaat gebruiken. In plaats van "enkel" het invullen van je rekeningnummer, vul je nu je IBAN in.

Wat is jouw IBAN?
De eerste twee tekens zijn die van de landcode (NL), daarna volgt het controlegetal (dit is verschillend), daarna de vier tekens die de bank aangeven. Ten slotte volgen dan de nummers van je rekening met één of meer aanvullende nullen.

Voorbeeld:
NL99 BANK 0123 4567 89
© 2013 - 2017 Moneyq89, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
IBAN, wat is het precies?Iedereen in Nederland krijgt het, een eigen IBAN(International Bank Account Number). Zowel consumenten als bedrijven gaa…
Grensoverschrijdende betalingen binnen de EUEen overschrijving naar het buitenland wordt onder bepaalde voorwaarden behandeld als een gewone binnenlandse betaling.…
Banktransfers: wat zijn de BIC/SWIFT- en IBAN-codes?Banktransfers: wat zijn de BIC/SWIFT- en IBAN-codes?Om een banktransfer te doen kon je voorheen gewoon de rekeningnummers ingeven en de betaling kon gedaan worden. Vanaf 1…
Wat is een IBAN-nummer en hoe werken de omrekentools?Wat is een IBAN-nummer en hoe werken de omrekentools?In Nederland heeft men sinds 2014 de IBAN landelijk ingevoerd. Een aantal andere landen hebben de IBAN echter al eerder…
De invoering van IBAN binnen EuropaDe invoering van IBAN binnen EuropaPer 1 augustus 2014 zullen alle Europese betalingen op dezelfde manier worden uitgevoerd. Het doel hiervan is om betalin…
Bronnen en referenties
  • http://www.overopiban.nl/
  • http://nl.wikipedia.org/

Reageer op het artikel "Over op IBAN: wat houdt het in en wat moet je weten?"

Infoteur: Moneyq89
Gepubliceerd: 10-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!