InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Internetbanken: hoge rente en toenemend succes

Internetbanken: hoge rente en toenemend succes

De laatste jaren zit het succes van internetbanken enorm in de lift. Banken zoals Rabobank.be en Keytrade treken meer en meer spaarders aan. Maar hoe werken internetbanken precies en hoe valt hun stijgende populariteit te verklaren? En waarom bieden ze veel hogere rentevoeten aan dan de klassieke banken?

Wat is een internetbank

Het woord zegt het zelf: internetbanken werken via het internet. Ze beschikken niet over een uitgebreid en duur kantorennetwerk en zijn dus niet te vergelijken met grootbanken die wel een heel netwerk van kantoren met personeel en automaten ter beschikking stellen. Een internetbank is enkel toegankelijk via het internet, al hebben ze natuurlijk ook telefoonnummers waar je terecht kan bij vragen of problemen.

Hoe word je klant bij een internetbank?

Om cliënt te worden volstaat het om naar de website van een internetbank te surfen en je aan te melden. Nadat je een kopie van je identiteitskaart per post aan je bank hebt bezorgd, sturen ze je de nodige middelen zoals een digipass en een geheime code om te gaan bankieren via het internet. Vanaf dan kan je ook effectief beginnen met het uitvoeren van overschrijvingen van en naar je spaarrekening.

Is het veilig?

Veel mensen hebben weinig vertrouwen in het internet als het gaat om het doorsturen van persoonlijke gegevens en het uitvoeren van bankverrichtingen.
Echter, het electronische verkeer tussen uw pc en de internetbank verloopt over een sterk beveiligde connectie zodat fraude uitgesloten wordt.

Rating
De internetbank "Rabobank.be" beschikt bovendien over de hoogst mogelijke rating qua kredietwaardigheid, toegekend door gereputeerde, onafhankelijke ratingbureaus. Dit wil zeggen dat uw geld er meer dan veilig is.

Productaanbod

Internetbanken worden gekenmerkt door een sterk vereenvoudigd productaanbod. De klassieke producten van een internetbank zijn een spaarrekening, zichtrekening en termijnrekening. Hiervan is de spaarrekening het meest populair door de hoge rentevoeten die worden aangeboden.
Heb je nood aan gespecialiseerd, op maat gemaakt advies of wil je complexe transacties uitvoeren, dan kan je hiervoor moeilijk bij je internetbankier terecht. Je zal het dus zelden helemaal zonder een klassieke bank kunnen stellen. Een internetbank vormt echter wel een perfecte aanvulling voor personen die gewoon wat meer opbrengst wensen te realiseren op hun spaarcentjes. Via het internet, dat voor een ruim publiek toegankelijk is, kan je makkelijk overschrijvingen uitvoeren tussen je verschillende rekeningen bij verschillende banken. Je kan je geld plaatsen daar waar het het meeste opbrengt. En heb je het weer nodig? Geen nood: zonder problemen kan je het weer electronisch overmaken naar je zichtrekening zodat je je noodzakelijke uitgaven kan doen.

Hoge rente

Internetbanken worden gekenmerkt door de hoge rente die ze aanbieden op spaarrekeningen. Dit verklaart meteen ook hun grote populariteit. De rente ligt vaak tot twee keer hoger dan bij de klassieke grootbanken. Doordat internetbanken niet moeten investeren in een duur kantorennetwerk met veel gebouwen, personeel, automaten en een groot productaanbod kunnen ze het zich veroorloven om hun cliënten een hogere interestboet aan te bieden.

Is de rente gegarandeerd?
Laat je niet enkel verleiden door de hoge rentevoeten die geafficheerd worden. Bekijk ook goed de bijhorende voorwaarden. Bij veel banken zijn de hoge rentevoeten immers enkel van toepassing voor nieuw aangebracht geld gedurende een bepaalde periode, of zijn ze enkel van toepassing op een gedeelte van je spaargeld en niet op het hele bedrag. Vergelijk dus steeds om te weten wat voor jou de beste oplossing is.
Internetbanken met permanent gegarandeerde hoge rentevoet, genieten vaak de voorkeur.

Marktomstandigheden
De rentevoeten zijn steeds afhankeleijk van de marktomstandigheden en kunnen dus zowel stijgen als dalen. Echter, dit geldt ook voor de klassieke banken. Ook als de rente daalt, kan je er zo goed als zeker van zijn, dat je voor je spaargeld beter af bent bij een internetbank met gegarandeerd hoge rentevoet.
© 2007 - 2014 Evaluna, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sparen  RabobankSparen RabobankAls je geld verdient met een vakantiebaantje of zelfs met een fulltime baan is het natuurlijk mooi als je wat opzij kunt…
Lenen: de mogelijke rentevoeten van een leningLenen: de mogelijke rentevoeten van een leningAls je een lening afsluit, dan is het van belang om met je bank een rentevoet overeen te komen. Als lener heb je de keuz…
De Rabobank, ook Bizner bank is inmiddels geen succesDe Rabobank, ook Bizner bank is inmiddels geen succesBizner bank is de losse bank voor ondernemers van de Rabobank. De Rabobank heeft triple A status, is veilig en gepokt en…
Woningkrediet: vaste of variabele rentevoetHoe kiest u de juiste rentevoet? Met een vaste rentevoet speelt u op zeker, met een variabele rentevoet neemt u wat meer…
Winkelen op internet, betalen met iDealWinkelen op internet is de laatste jaren de normaalste zaak van de wereld geworden. In de beginjaren werd voornamelijk m…

Reageer op het artikel "Internetbanken: hoge rente en toenemend succes"

Infoteur: Evaluna
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!