InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Betaalmiddelen gebruiken op reis

Betaalmiddelen gebruiken op reis

Welke betaalmiddelen zijn het handigst, meest betrouwbaar, veilig en goedkoop om te gebruiken op reis?

Cash geld

Een beperkt bedrag cash geld op reis is iets wat iedereen nodig heeft om dringende en kleinere kosten meteen te kunnen betalen. Zo kan u de eerste dagen doorkomen, voordat u een bankautomaat hebt gevonden. In de eurozone is uiteraard overal de euro dienstig, maar voor buiten de eurozone moet u zorgen dat u vreemd geld meeneemt. In de meeste toeristische landen aanvaard men wel euro's, maar het is altijd oppassen met de wisselkoers die men plaatselijk hanteert.

Betaalkaart

Voor het gebruik van de Bancontact-kaart in het buitenland moet de kaart beschikken over de Maestro-functie. Op die manier kan u terecht bij alle terminals en betaalpunten die het logo van Maestro vertonen. De bank zal voor deze functie vaak een bijkomende jaarlijkse vergoeding aanrekenen. Het kan ook zijn dat het in de totaalprijs vervat zit. De functie wordt normaal geactiveerd bij het eerste gebruik in het buitenland en zal daarna stilzwijgend jaarlijks verlengd worden. Wil u er geen gebruik meer van maken, dient u dit dus expliciet te melden aan uw bank. Ook rekenen de banken vaak transactiekosten per verrichting aan, maar dat hangt af van bank tot bank.

Het is belangrijk om vooraf te controleren of uw kaart van alles voorzien is en of de kaart naar behoren werkt. Hou ook rekening met uw gebruikslimieten.

Kredietkaart

Een kredietkaart kan u gebruiken om te betalen in handelszaken en worden zowat overal vlot aanvaard. Hou hier ook rekening met uw maandelijkse betalingslimiet en zie dat je je pin-code kent, want in sommige landen vraagt men die.

Voor het ophalen van cash aan een bankloket of een automaat is dit af te raden, omdat dit fors getarifeerd wordt.

Traveller cheques

Dit is ook een alternatief voor het cash geld. Waar betaalautomaten niet zo makkelijk te vinden zijn, kan dit een interessant middel zijn. Veiligheid is ook okee, want bij verlies krijg je er nieuwe. Bovendien is telkens het getekend aankoopborderel vereist wanneer je ze wil inruilen voor cash geld. Normaal kan u met deze cheques in de meeste toeristische landen terecht bij banken, hotels of horeca. Wanneer u na uw reis nog cheques over hebt, kan u ze trouwens zonder problemen terug inwisselen bij uw bank.

Wegens de dure kostprijs hebben sommige banken de reischeque uit hun gamma gehaald.

Western Union

In uiterste geldnood kan u van deze dienst gebruik maken om vanuit uw thuisland een som geld over te laten maken op korte tijd.
© 2007 - 2017 Kurtad1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Betaalmiddelen gebruiken op reis"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 09-11-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!