InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Ontbindende voorwaarden van de voorlopige koopovereenkomst

Ontbindende voorwaarden van de voorlopige koopovereenkomst

Ontbindende voorwaarden van de voorlopige koopovereenkomst Na het tekenen van een voorlopige koopakte kunnen zich altijd zaken voordoen waar zowel de koper als de verkoper geen idee van had. Dan zijn er altijd nog de ontbindende voorwaarden, ook wel de ontbindende bepalingen genoemd. De meest voorkomende ontbindende bepalingen zijn wanprestatie, beschadiging, financiering, huisvestingsvergunning en Nationale Hypotheek Garantie. Als een dergelijke situatie zich voor doet, wordt de koopovereenkomst ontbonden. In een voorlopige koopakte zijn bepalingen opgenomen dat wanneer zon situatie zich voordoet, de koopovereenkomst ontbonden wordt. Dan hebben de koper en de verkoper geen verplichtingen meer ten opzichte van elkaar én tevens worden eerdere handelingen ongedaan gemaakt.

Wanprestatie

Ontbinding wegens wanprestatie kan bijvoorbeeld voorkomen als de koper niet betaalt of de verkoper het huis niet overdraagt. De partij die hiervan het slachtoffer is kan de wanpresterende partij per aangetekende brief of via een deurwaarder in gebreke stellen.

De wanpresterende partij krijgt dan een termijn om alsnog aan de afspraken te voldoen. Gebeurt dit niet dan wordt de koopovereenkomst ontbonden. Daarnaast kan er een vergoeding van de kosten verlangd worden dat vaak 10 procent van de koopsom bedraagt.

Beschadiging

Als de woning tussen het opmaken van de voorlopige koopakte en de datum van de overdracht schade oploopt door bijvoorbeeld brand, dan is het risico voor de verkoper. De koper kan het koopcontract in stand laten, maar dan zal de verkoper zijn rechten tegenover de verzekeraar overdragen aan de koper.

Hypotheek

Indien de koper de financiering niet rond krijgt, dan kan om die reden ook de voorlopige koopakte ontbonden worden.

Huisvestingsvergunning

In sommige gemeenten is het noodzakelijk om een huisvestingsvergunning aan te vragen. De gemeente heeft dan bepaalde voorwaarden opgesteld waaraan bewoners moeten voldoen. Aangezien het veel tijd kost voordat de vergunning rond is, kan hier ook een bepaling voor worden opgenomen.

Nationale Hypotheek Garantie

De koper kan in de voorlopige koopakte laten opnemen dat bij het niet tijdig verkrijgen van een Nationale Hypotheek Garantie (NHG) de koopakte eveneens ontbonden wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ontbindende voorwaarden van de voorlopige koopovereenkomst"

Infoteur: Jour
Laatste update: 24-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Huis kopen
Schrijf mee!