InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in trackers of ETF's

Beleggen in trackers of ETF's

Beleggen in trackers of ETF's Beleggen in trackers en indexbeleggen kan voor elke belegger aantrekkelijk zijn, ook in 2017. Met een tracker koopt u een stukje index. Zo kunt u eenvoudig een goed rendement maken met de index van een beurs. Er is een Nederlandse aanbieder van indextrackers en andere trackers voor beginners en gevorderden: vermogensbeheerder ThinkCapital met de think etfs. De meeste fondsen worden geklopt door een indexfonds en de indextrackers. Handelen in de index doet u via trackers en ETFs, exchange-traded funds. Volgens Warren Buffet is een indexfonds een uitstekende beleggingsvorm.

Inhoud

Wat is een tracker of ETF?

Een tracker of ETF is een beleggingsfonds dat op de beurs verhandelbaar is. ETF staat voor Exchange Traded Fund. Ze zijn op dezelfde wijze op de beurs verhandelbaar. U kunt trackers vergelijken met onbemande beleggingsfondsen: er is geen actief beheer en een tracker verandert pas van samenstelling als de samenstelling van de onderliggende waarde, bijvoorbeeld de AEX index, wijzigt. De ETF en zeker de indextracker vertonen vele gelijkenissen met vormen van indexbeleggen.

Wie is Warren Buffet, wat vindt hij van beleggen in trackers?

De vermaarde Warren Buffet gelooft in ETF' s en raadt het vooral aan voor de belegger die onvoldoende tijd heeft om alles te lezen over beleggen en alles te analyseren. In de VS kan hierin al vele jaren worden gehandeld. In ons land is deze vorm van beleggen inmiddels ook erg populair vanwege de eenvoud, de goede resultaten en de relatief lage kosten.

Indexfonds Barclays en ABN AMRO

ETFs zijn in Europa genoteerd aan NextTrack van Euronext Amsterdam en aan verschillende Europese beurzen. Belangrijke spelers in Europa zijn Barclays en ABN AMRO met Market Access. Barclays hanteert als naam Ishares, ABN AMR ETFs. Het Market Access Fund platform is een Luxemburgs geregistreerde Sicav, Société d'Investissement à Capital Variable. Dat wil zeggen dat de aandelen zonder beperkingen kunnen worden uitgegeven of ingetrokken.

Indexbeleggen of handelen via ETF’s?

ETF’s zijn begonnen als genoteerde indexfondsen, maar inmiddels blinken ze uit door in te spelen op allerlei trends. Vele ETF’s zijn ook op actievere beleggers gericht. Ze zijn voortdurend verhandelbaar en dat ze daarbij minder gespreid zijn en zich richten op specifieke segmenten. Denk aan specifieke landen als China of Afrika. Of aan specifieke beleggingssegmenten, zoals water of obligaties.

Soorten exchange-traded funds, ETF

Er zijn allerlei soorten ETFs:
  • De index volgers ofwel indextrackers.
  • Aandelen ETFs. Deze volgen een bepaalde sector van de economie, land of regio.
  • Grondstoffen. In het jargon de ETCs, de Exchange Traded Commodities. Er zijn ook ETCs met betrekking tot olie.
  • Obligaties.
  • Trackers op goud.
  • Trackers op zilver.
  • Dollar ETFs en andere valuta ETFs.
  • Hedge funds of equity fondsen.
  • Vastgoed.
  • De fysiek goud tracker.

Beschermen van uw vermogen tegen inflatie en geldontwaarding kan heel goed met de goud tracker en in het bijzonder de fysiek goud tracker.

Fysieke of swap etf's

We zien twee typen etf’s. De fysieke etf’s en de swap etf’s. De fysieke etfs zijn volledig gedekt, maar bij de swaps is er een swap tegenpartij en dus een tegenpartij risico, wat kan inhouden dat de tegenpartij de exacte prestatie van de onderliggende index niet kan leveren. Daardoor wordt met een onderpand gewerkt, maar het voorkomen dat dit onderpand onvoldoende verzekering biedt of onvoldoende representatief blijkt te zijn. Overigens heeft iShares swap etf’s die wel op dagbasis inzicht geven in het onderpand, zodat u beter weet waar u aan toe bent. Het meest veilige is een swap etf die meerdere tegenpartijen in bezit hebben met daarbij voldoende onderpand, zodat u het risico spreidt.

Hoe veilig is een tracker?

Nogal wat ETFs zijn helemaal zo veilig niet meer en hebben een grote hefboom die ook kenmerkend is voor het beleggen in turbo's (bescherm uw winst en maak winst), wat een goed risicomanagement met een goed gebruik van een stop loss vereist. Sommige bieden een bepaald garantieniveau en keren dividend uit, andere weer niet. Ze kunnen als basis van een portefeuille en aandelenpakket dienen, maar kunnen ook een aanvulling zijn op bestaande portefeuilles. Veel reclame wordt er tot nog toe niet voor gemaakt, want daar zijn de marges voor de grote banken te klein voor.

Is een tracker goedkoop?

Door het karakter van de tracker, waarbij een index wordt gevolgd en er nauwelijks of geen beheerskosten zijn, zijn trackers inderdaad relatief goedkoop. Voor een Europese indextracker in aandelen betaalt u gemiddeld 0,12% aan kosten, terwijl dat bij een beheerd aandelenfonds 1,5% is.

Kosten Trackers Euronext à € 50.000 in 2017:

de girolynxalexrabobank
nihil€ 45,00€ 82,50€ 57,00

Indexbeleggen met trackers

Waar u uiteindelijk voor kiest hangt sterk af van uw beleggingsdoelen en uw beleggingsprofiel. Wilt u rustig kunnen beleggen, zonder al te veel poespas en risico, dan kunt u het beste kiezen voor een goed gespreide index tracker of index ETF die de beweging volgt van de AEX, de Eurostoxx 50 of een obligatie-index. De meer exotischer varianten die meer winst beloven maar ook veel meer risico betekenen, laat u dan aan u voorbij laten gaan. Er is in ieder geval volop keuze. Ook als u wel meer risico wilt nemen.

Krijg ik op mijn trackers ook dividend uitgekeerd?

Doorgaans ontvangt u op de trackers ook dividend. Ook een tracker op de AEX index betaalt bijvoorbeeld wel degelijk dividend uit. En dat is natuurlijk wel weer prettig.

Wat is de VEB?

De Vereniging van Effectenbezitters, VEB, deelt Michelin-sterren uit aan fondsen en trackers. Hoog scoren daarbij de iShares DJ Stoxx 50, iShares MSCI Japan en de iShares Euro Corporate Bond. Belangrijke reden daarvoor zijn de relatief lage kosten.

Vermogensbeheerder ThinkCapital

Vermogensbeheerder ThinkCapital, dochter van Binck bank, biedt wel veertien indextrackers aan, de think etfs:
  • Op de AEX-index.
  • De MidKap-index.
  • Drie zelf ontwikkelde ETF's voor aandelen-, obligaties en vastgoedindices.

De Think Global Equity Tracker belegt wereldwijd in 250 grote beursgenoteerde aandelen.

Slot beleggen in trackers en ETF's

Het meest populair in ons land zijn de iShares ETF op de DJ Euro STOXX 50-index, met als goede tweede de iShares op de AEX-index, maar nu is er ook ThinkCapital. Wellicht is beleggen in een indexfonds ook iets voor u.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Indexbeleggen uitgelegdIndexbeleggen uitgelegdWat is indexbeleggen? Indexbeleggen of in ETF's beleggen is het nieuwe beleggen in de trend in 2017. Het is transparant…
Succesvol beleggen zoals Warren BuffettSuccesvol beleggen zoals Warren BuffettWarren Buffett is de absolute top voor beleggers. Hij is de meest succesvolle belegger uit de hedendaagse geschiedenis m…
Beleggen in trackers: wat zijn de voordelen van trackers?Beleggen in trackers: wat zijn de voordelen van trackers?Sinds de economische crisis van eind 2008 is het moeilijker geworden om je beleggingen te kiezen. De individuele belegge…
Beleggen in goudGoud heeft heden een recordprijs gehaald. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een groeiende vraag van beleggers. Maa…
Turbo's, trackers en structured notesFinanciële producten worden steeds complexer. We bekijken hier 3 nieuwe populaire vormen, die duidelijk hun weg hebben g…

Reageer op het artikel "Beleggen in trackers of ETF's"

Reactie

Theo Jongerius, 17-06-2008 12:02 #1
Etf lijken me minder kans te hebben om uitgetikt te worden. Reactie infoteur, 17-06-2008
Hangt denk ik sterk af van de beweeglijkheid van de beurs en de ingestelde stop loss.
Zie ook:
http://financieel.infonu.nl/beleggen/3978-turbos-bescherm-je-winst-en-maak-winst.html

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2017
Reacties: 1
Schrijf mee!