InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in sprinters ING bank

Beleggen in sprinters ING bank

Beleggen in sprinters ING bank Beleggen in de sprinters van de ING bank is qua werking vergelijkbaar met het beleggen in de turbo's. U belegt voor een deel met geleend geld waardoor u veel minder voor uw investering in aandelen, grondstoffen, valuta of de AEX index hoeft te betalen. Grote winsten zijn zo mogelijk, maar er zijn ook risico's. Beleggen in turbo's en sprinters kan veel winst opleveren. Het eventuele verlies is beperkt door het ingebouwde stop loss-niveau van sprinters en turbo. Een Booster heeft daarentegen geen restwaarde. Sinds vrijdag 17 juli is er een speciale Apple Watch-app voor het volgen van ING Sprinters.

Beleggen in sprinters

Door in sprinters te beleggen kunt u met minder geld toch veel geld verdienen op de beurs. Dat komt doordat de ING bank een deel van uw investering financiert. Voor deze financiering betaalt u rente. Wie snel handelt, heeft van deze rente geen last, maar kan wel gebruik maken van de hefboomwerking van de sprinters.

Wat zijn sprinters?

Sprinters zijn in twee groepen te verdelen: de sprinter long en de sprinter short. De sprinter is een waardepapier met koersen op de beurs. De koers is afhankelijk van de ontwikkeling van de onderliggende waarde. Als u een sprinter koopt met een aandeel als onderliggende waarde en u hebt een sprinter long gekocht, dan maakt u winst zodra het aandeel in waarde stijgt. Andersom daalt de waarde van een sprinter long als de waarde van het gekozen aandeel daalt. Precies andersom is dat met de sprinter short. De sprinter short stijgt in waarde als de onderliggende waarde daalt. Daarmee lijkt een belegging in sprinters erg veel op een belegging in turbo's.

Stop loss waarde van sprinters

De gelijkenis met turbo's gaat nog verder. De sprinters hebben net zoals de turbo's een stop loss waarde ingebouwd. Dat is een groot voordeel voor wie niet te veel risico wil nemen. Immers de sprinter van de ING bank vervalt automatisch als de waarde van de sprinter te laag is geworden. U krijgt dan de stop loss waarde terug van de bank. Wie meer risico wil nemen, vindt de stop loss waarde een nadeel. Immers, de beurs kan ook weer draaien waardoor ook de sprinter die uit de handel is genomen weer geld waard zou zijn geworden. Die mensen kiezen dan ook liever voor beleggen in opties en warrants. De sprinters geven een bepaald risico, maar tegelijkertijd is dat risico door de ingebouwde stop loss waarde dus ook weer beperkt. Een Booster heeft geen restwaarde als de stoploss waarde wordt doorbroken. Het voordeel is dat een vergelijkbare Booster goedkoper kan zijn dan een turbo of sprinter.

Voordelen beleggen in sprinters

Het grote voordeel van de sprinters is dat u met relatief weinig geld veel winst kunt maken door de hefboomwerking. Het is vergelijkbaar met iets kopen van bijvoorbeeld 100 euro waarvoor u 20 euro betaalt, terwijl wel alle veranderingen in de koers voor u zijn. In dat geval hebt u een hefboom van 5 waardoor u vijf maal meer winst kunt maken dan met het lopen van aandelen.

Nadelen beleggen in sprinters ING bank

Een nadeel is dat uw investering met aftrek van de stop loss waarde kan verdampen, iets wat met een aandeel niet zo snel het geval zal zijn. Bovendien doet u er goed aan om de koersontwikkeling goed te volgen. Wat op een moment een grote winst is, kan ook snel een verlies worden. Dat betekent dat de sprinters vooral bedoeld zijn voor de mensen die snel kunnen handelen en hun investering kunnen volgen. Als u minder de tijd hebt om de investering te volgen, kunt u online ook aangeven bij welk koersniveau u uw sprinter wilt verkopen. Sprinter en Turbo's zijn geweldige producten voor wie snel wil en kan handelen en niet vies is van een beetje risico.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in sprinters ING bank"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2017
Schrijf mee!