InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Waarom beleggen in aandelen?

Waarom beleggen in aandelen?

Waarom beleggen in aandelen? Beleggen in aandelen op de effectenbeurs doet u ook in 2017 om een hoog rendement te halen op uw vermogen, ook in crisistijd, ook met anticyclisch beleggen. U kiest voor beleggen in aandelen, omdat zo veel meer rendement mogelijk is dan op een gewone spaarrekening. De waarde van het aandeel is gebaseerd op de verwachte winst, en zo profiteert u als aandeelhouder direct van de winst die het bedrijf boekt. U belegt zelf online of u kiest voor een bank die voor u belegt. U kiest voor opties, trackers, turbo's, Speeders, Sprinters, aandelen. Er is veel mogelijk om succesvol te beleggen, maar het is nooit zonder risico. Het is dus ook noodzakelijk om dit risico slim af te dekken en binnen de perken te houden. Bij Binck, DeGiro, Alex of Lynx zijn vele beleggingsinstrumenten beschikbaar om goed te kunnen beleggen.

Zelf beleggen in aandelen op de effectenbeurs via Binck, Alex of Lynx

In een periode dat het minder goed gaat op de beurs weten mensen altijd wel redenen te bedenken waarom u niet op de beurs moet beleggen. En als de beurs omhoog gaat, spreken alle media erover en weet iedereen, zelfs op de camping, dat succesvol beleggen een hoog rendement betekent. Een gouden regel is dat u niet meer risico moet nemen dan u aan kan. Dan kan het wel een tegen vallen maar levert beleggen in de meeste gevallen veel meer rendement op.

De beurs gaat op en neer, profiteer daarvan door ook anticyclisch te beleggen (contrair aan de trend)

Jaren geleden verloor bijna iedereen geld als de beursindex AEX omlaag ging. Tegenwoordig zijn er allerlei manieren om ook bij een koersdaling uw aandelenportefeuille goed te beschermen en om zelfs te kunnen profiteren van een koersdaling en contrair te gaan. Denk aan beschermingsconstructies met:

Met deze producten kunt u ook anticyclisch beleggen door op het juiste moment long of short te gaan. Laat uw portefeuille niet ongedekt, maar bescherm deze tegen te grote fluctuaties op de beurs en profiteer zelfs van deze fluctuaties. Wie aandelen weet te kopen, wanneer bijna niemand ze meer wil, is vaak spekkoper. Het is de kunst om aandelen te kopen in een dip, maar natuurlijk moet u wel zeker zijn dat u met een bedrijf te maken heeft met hoge winstkansen.

Waarom beleggen in aandelen?

Wie zijn vermogen spreidt, kiest niet alleen voor een veilige spaarrekening, maar belegt ook ook in aandelen, obligaties en vastgoed. Wie voor zijn pensioen spaart, redt het niet met de huidige lage spaarrente en moet haast wel beleggen. Daarom gaat ook u beleggen. Weet wel altijd dat beleggen niet zonder risico is en een goede bescherming en beveiliging van de beleggingsportefeuille een prioriteit is. Beleggen betekent dus spreiden en niet meer risico nemen dan dat u financieel aankunt. De keuze van uw belegging moet overeenkomen met uw beleggersprofiel.

Beleggen, maar waarin beleggen in 2017?

Er zijn talloze beleggingen mogelijk, zo kunt u beleggen in:
  • grondstoffen;
  • aandelen of obligaties;
  • onroerend goed;
  • aandelen in een veelbelovend bedrijf.

Wie belegt in aandelen, belegt in een bepaald bedrijf. Als aandeelhouder wilt u een bedrijf met een hoog rendement, veel uitkering van dividend en een forse stijging van de koers per aandeel. Als deze beleggingen kunnen zo veel geld opbrengen. Daarbij moet u niet alleen naar Nederland kijken, maar vooral ook naar de opkomende landen. Waar de westerse wereld en de EU regelmatig in de problemen zitten, haasten de achterblijvende opkomende landen zich om de rest van de wereld op sleeptouw te nemen. Het is de kunst om de ontwikkeling van uw aandelen en hun winstkansen regelmatig te volgen en zo nodig eens over te stappen naar een andere belegging, we wonnen immers in een dynamische wereld en ook de winstkansen veranderen dan voortdurend. En natuurlijk kunt u niet alles zelf in de gaten houden, maar daar zijn de banken dan ook voor.

Conclusie hoe te beleggen?

Wie op zoek is naar rendement, is op zoek naar goede aandelen. Dat kunnen ook aandelen zijn die in het heden nog niet zo populair zijn maar wel een geweldige toekomst hebben. Zoek eventueel ook een goede adviseur die weet wat beleggen is en aan wie u het succesvol beleggen kunt overlaten. Er zijn ook voldoende goede beleggingsfondsen of beleggingsinstrumenten zoals de trackers of Etf's te vinden. Die laten regelmatig zien, dat een hoog rendement ook zonder al te veel risico nog steeds mogelijk is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom beleggen in aandelen?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2017
Schrijf mee!