InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Goud en de goudprijs 2013 en 2014

Goud en de goudprijs 2013 en 2014

Goud en de goudprijs 2013 en 2014 Hoeveel is uw goud nu, 2014, waard? Wat is de koers van het goud, hoe ziet de grafiek eruit en wat is de goudprijs vandaag? Beleggen in goud en gouden munten is populair, maar de goudprijs en de koers kunnen fors op en neer gaan. Zo was de goudprijs een tijd boven de 1600 dollar in 2012 en eerder zelfs ruim boven de 1800 dollar. Welke factoren zijn van invloed op de waarde van het goud en hoe hoog is de goudprijs vandaag? Goud kopen voor beginners kan ook online. Hier vindt u een chronologisch overzicht met de prijs van goud. U kunt fysiek goud kopen via internet om snel te profiteren. Goud, is dat nog steeds een goede belegging?

Het fysieke goud op de wereld

Als we wereldwijd kijken naar de vraag en het aanbod van goud in de wereld valt op dat de aanvoer van nieuw goud een dalende tendens vertoont, terwijl de vraag naar goud toeneemt. Het vrij beschikbare goud, want een groot deel van het goud op de wereld zit in kluizen of nog onder grond. In kluizen van particulieren en in zeer veel kluizen van centrale banken zitten de grote goudvoorraden in de wereld. Of in goudmijnen die vooral in de jaren negentig van de vorige eeuw op een laag pitje draaiden, of nog aan hun exploitatie moeten beginnen. Opkomende markten als China en Rusland kennen een toenemende behoefte naar fysiek goud door een welvarender bevolking en door de behoefte om zich verder in te dekken tegen dalingen van de dollar Het liefst zouden ze hun grote dollar voorraad ruilen tegen goud, waardoor de goudprijs extra kan stijgen.

De banken verkopen goud

De Centrale banken zien hun kans schoon om, weliswaar gelimiteerd, aan hun goudvoorraad te verdienen door een deel van de voorrad goud te verkopen. Dit heeft weer een drukkend effect op de goudprijs.

Goud kopen voor beginners

Goud kopen is erg eenvoudig en niet veel moeilijker dan het kopen van een goed boek. Bepaal hoeveel u aan goud wil uitgeven en vervolgens wat u aan goud wilt kopen tegen welke goudprijs. Wordt het baar goud. Dat wil zeggen staven goud of reepjes, om thuis te bewaren. Gouden munten, een goudstaaf of sieraden. Het is allemaal eenvoudig verkrijgbaar via een juwelier, handelaar in munten zoals de Krugerrand of Maple Leaf. Of u bestelt het goud via het internet. Het kan allemaal. Verwacht echter niet meteen wonderen, want de goudprijs moet voldoende stijgen om er ook winst op te maken. Denk er ook aan dat gouden munten en baar goud bijna van zuiver goud zullen zijn, maar dat bij sieraden niet het geval hoeft te zijn. Hoeveel karaat uw sieraad is bepaalt ook hoeveel goud u in handen hebt. Voor baar goud geldt dat een banksafe relatief veilig en goedkoop is. Verzeker de documenteer de inhoud van uw safe altijd goed. Sommige aanbieders van goud bieden u tegen een kleine vergoeding ook een opslagmogelijkheid aan. Bekende aanbieder van goud op internet was Willem Middelkoop met Amsterdamgold die er van overtuigd is en was dat de goudprijs nog veel verder zal stijgen. Nu kunt u via meerdere aanbieders goud kopen en verkopen via het internet.

Hoeveel karaat goud

Niet elk gouden sieraad bevat evenveel goud. Hoeveel puur goud in uw sieraad zit wordt aangegeven met karaat. Hoe hoger het getal, hoe meer goud u heeft en hoe hoger de prijs. Het hoogst haalbare voor een sieraad is 22 karaat goud:

Hoeveel karaat heb ikHoeveel zuiver goud is dat
22 karaat91,6% goud
20 karaat83,3% goud
18 karaat75,0% goud
14 karaat58,5% goud

Oud goud verkopen

Dat wil zeggen dat een gouden sieraad van 18 karaat aan goudwaarde heeft 83,6 procent van de actuele goudprijs. Weegt uw sieraad 30 gram en is het van 18 karaat dan is dat gelijk aan 25,08 gram zuiver goud. Vermenigvuldig dit met de goudprijs en u weet de waarde. Het is wel zo dat een handelaar vaak minder biedt dan de werkelijke goudwaarde. Hij smelt het goud om en daaraan zijn natuurlijk ook kosten verbonden. Stel de goudprijs per gram is 30 euro dan ontvangt u voor uw sieraad ruim 752 euro.

Nog een voorbeeld. Stel u hebt een ketting van 14 karaat met keurteken 585 die 40 gram zwaar is. Dan hebt u dus aan 40 x 585, gedeeld door 1000, ofwel 23,4 gram puur goud. Stel de goudprijs per gram is 30 euro dan ontvangt u voor uw sieraad ruim 700 euro.

De belegger in goud

Bij de belegger is de belangstelling voor het goud door de stijgende goudprijs verder toegenomen. De markt overziend zijn er regelmatig een groot aantal koopsignalen:
  • De financiële onevenwichtigheden in de wereld zijn groot. Denk aan de grote tekorten in de VS en de overschotten in China,
  • De onzekerheid is verder toegenomen door de hypotheekcrisis in de VS die met veel geweld over gegaan in een kredietcrisis en bankencrisis.
  • Er zijn regelmatig geopolitieke spanningen. Denk aan het Midden-Oosten, Venezuela en Rusland.
  • De marktvraag naar goud neemt toe, terwijl de vrij beschikbare hoeveelheid goud beperkt blijft.
  • Azië en het Midden-Oosten bulken van het geld en zoeken een safe haven daarvoor.
  • China produceert weliswaar zelf ook goud, maar de vraag vanuit China overstijgt China’s eigen productie.
  • Steeds meer gaan geluiden op, dat goud meer dan sinds het loslaten van de gouden standaard als valutaire borging moet gaan dienen. Dat zal de vraag naar goud vergroten.
  • Het wordt steeds duurder om goud te delven, omdat de gemakkelijke plekken van exploitatie al benut zijn. Een zelfde ontwikkeling zien we bij de winning van gas en olie.
  • Er zijn steeds meer beleggingsproducten die zijn gerelateerd aan fysiek goud. Ik doel op ETFs, waarmee u via uw broker fysiek goud kunt kopen.
  • Soms kunnen enorme winsten worden behaald. Omdat de goudkoers sterk in koers kan schommelen, kan bij een juiste keuze van derivaten veel geld worden verdiend.
  • Assetdump door hedge funds. Regelmatig willen hedge funds om moverende redenen uit een bepaalde valuta stappen en beleggen ze for the time being in goud.

De goudprijs en waarde van het goud vandaag in 2013 en 2014

Onderstaande grafiek geeft mooi aan hoe de prijs van goud per troy ounce zich in 2012 heeft ontwikkeld. Een troy ounce goud is precies 31.1034768 gram puur goud. Wat is de goudprijs vandaag in US dollars? Ik heb de actuele goudprijs voor de periode 2007 - 2011 verhuist naar de special Goud als belegging en geef hier de ontwikkeling in 2012.

Onderstaande grafiek geeft u een goed overzicht van de ontwikkeling van de goudprijs in 2012:

Goudprijs overzicht 2012

Voor de cijfers in 2012 met meer details verwijs ik eveneens naar de special.

Goudprijs vandaag in 2013

Zie onderstaande grafiek voor de ontwikkeling van de goudprijs in 2013 en 2014 tot dusverre:

Goudprijs overzicht 2013

Ontwikkeling van de dollar ten opzichte van de euro

Toen op 1 januari 2002 de euro werd ingevoerd, was de euro ongeveer gelijk aan 0,9 US dollar. De goudprijs was toen ongeveer 380 dollar. Sindsdien zijn de goudprijs en de euro tot juli 2008 bijna onophoudelijk gestegen. De goudprijs tot 1000 dollar en de euro tot ongeveer 1,6 dollar. Sindsdien zit de euro in een lagere trend met lagere toppen en dalen. Ondanks dat kon de goudprijs verder kon stijgen tot 1.900 dollar in september 2011. Inmiddels is de euro in 2012 nog maar 1,25 dollar waard en staan nogal wat beleggers aan de zijlijn. De goudprijs is sinds begin mei 2012 in dollars fors gedaald, maar dat geldt dus ook voor de euro.

Rekenvoorbeeld waarde goudprijs in dollars en euro's
Lange tijd was de euro gelijk aan 1,31 dollar. Nu is dat 1,25 tot 1,33 dollar. Dat betekent:

Goudprijs in euro's bij wijziging koers euro
goudprijs in dollarsverhouding euro dollargoudprijs in euro
1700 dollar1,331278 euro
1700 dollar1,311298 euro
1700 dollar1,251360 euro
1600 dollar1,251280 euro

Met andere woorden een goudprijs van 1700 dollar met een verhouding euro dollar van 1,31 is maar 18 euro meer waard per troy ounce dan een goudprijs van 1600 dollar bij een verhouding van 1,25.

Goudprijs 2014

Wat gaat de goudprijs in 2014 doen? De meningen vallen sterk uiteen. ABN AMRO verwacht een verdere daling tot en met 2015. Belangrijkste motivering daarbij is dat de inflatie wel meevalt en de economische groei verder zal aantrekken. Dit maakt het minder noodzakelijk om uw geld met goud te hedgen en verkleint de onzekerheid in de wereld. Goldman Sachs verwacht ook een daling en dat niet alleen voor goud, maar voor vele grondstoffen. Er zijn ook voldoende argumenten te geven waarom de goudprijs na twee jaar van daling weer zal stijgen. De stoom is er immers vanaf en het feit dat de tapering niet echt van de grond komt in de VS geeft weinig hoop op herstel. Het mooie is dat u met goud bijna altijd geld kunt verdienen: zowel bij een stijging als een daling. Het is dan wel de kunst om op tijd in te stappen, long of short.

Goudprijs vandaag in 2014

Goudprijs overzicht 2014

Slot

Er zijn allerlei redenen om aan te nemen dat het goud in dollars gemeten nog een flinke vlucht kan maken. Sommigen spreken over een goudprijs per ounce van 3.500 dollar, anderen verwachten een verdere daling. Het zal mede afhankelijk zijn van het goudbeleid van de centrale banken, de inflatie en de internationale spanningen. Let u hierbij daarom ook op het koersrisico. De dollar is momenteel geen sterke munt en zal dat op korte termijn waarschijnlijk niet worden. Let ook op de mooie aanbiedingen voor goud aankopen via het internet.

Lees verder

© 2007 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Beleggen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Goud, inkoop en verkoop, Gevolgen daling euro en Lenen via leningwiki.
Gerelateerde artikelen
Goud & wie in de wereld heeft het meeste goudGoud & wie in de wereld heeft het meeste goudGoud kan steeds meer waard te worden door een toenemende vraag naar goud. Uw gouden sieraad, maar ook de koers van het g…
Goud en gouden sieraden verkopenGoud en gouden sieraden verkopenCash geld voor gouden sieraden in 2014 is eenvoudig, niets moeilijks aan en dat maakt goud interessant. Maar wat is oud…
Beleggen in goudmijnenDe afgelopen jaren zijn steeds meer beleggers gaan beleggen in goudmijnen. De belangrijkste reden daarvoor was de toegen…
Goud kopen en goud verkopen tegen hoge waarde en goudprijsGoud kopen en goud verkopen tegen hoge waarde en goudprijsDe goudprijs brak nieuwe records in 2011, in 2013 was het minder en 2014 is een interessant jaar voor goud. Een goudprij…
Goud, koop goud om de goede redenenGoud, koop goud om de goede redenenGoud kopen en verkopen is niet moeilijk. Het is vooral de kunst om goud op het juiste moment te kopen en tegen de goede…

Reageer op het artikel "Goud en de goudprijs 2013 en 2014"

Reacties

Victor, 24-08-2011 17:31 #5
Hoe komt het dat na de stijging van de afgelopen tijd, de koers van goud 23 en 24 aug. zo gekelderd is. Welke factoren zijn in dit geval hierop van invloed? Reactie infoteur, 24-08-2011
Beste Victor,
1. Het gaat even beter op de beurs en dan wordt goud snel omgewisseld om met dat geld ook winst op de beurs te maken. Maar dat kan weer snel veranderen. De reden dat het beter gaat is ook discutabel: eigenlijk gaat het zo slecht met de economische cijfers dat men nieuwe steun en impulsen van de FED verwacht. Iets dat maar even goed is voor de beurs, want fundamenteel is er weinig veranderd.
2. Een korte daling van de goudprijs kan ook weer het signaal zijn om in goud te stappen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Farahmand, 01-08-2011 22:09 #4
Ik wil graag investeren in goud, en lees er steeds meer over dat de goudprijs steeds meer omhoog gaat. Mijn vraag is dan ook hoe kan ik het beste in goud investeren? Is het kopen van goudbaren een manier om te investeren? Of mijn geld beleggen in goud? Reactie infoteur, 01-08-2011
Beste Farahmand,
1. De verwachting is dat de goudprijs omhoog gaat, maar dat is geen zekerheid.
2. Als u baren koopt, betaalt u bewerkingskosten en btw. Hoe kleiner de baar, hoe duurder de kosten in verhouding zijn. Die moet u dan terugverdienen. Goedkoper is het om te beleggen in goud.
3. Koop nooit goud met het idee dat u er morgen al winst mee maakt. Dat kan wel, maar hoeft niet.
4. Als het akkoord van Obama t.a.v. het kredietplafond stand houdt en de Europese onrust een tijdje uitblijft, kan de goudprijs ook naar beneden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lieve, 23-07-2011 22:55 #3
Wat gebeurt er met de goudprijs in euro als de dollar kraakt? ben ik dan, met fysyk goud in mijn bezit, rijker of armer? Reactie infoteur, 24-07-2011
Beste Lieve,
Als alleen de dollar kraakt, stijgt het goud in prijs in dollars, maar blijft de goudprijs in euro's gelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

De Koningl, 15-01-2010 10:36 #2
Hallo,
Is er ook een mogelijkheid om bij de Nederlandsebank fictief goud te kopen, dus dat je in een vorm van een certificaat eigenaar bent van een bepaalde hoeveelheid goud?

Met vriendelijke groet.

Wouter de Koning. Reactie infoteur, 15-01-2010
Beste de Koning,
Neen, dat kan helaas niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ferdinand, 20-02-2009 13:06 #1
Goudprijs dinsdag door 985,- grens, beter goud bezitten dan aandelen voorlopig… Reactie infoteur, 20-02-2009
Beste Ferdinand,
We zitten vandaag al weer hoger.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Zilver
Reacties: 5
Schrijf mee!