InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in goud

Beleggen in goud

Goud heeft heden een recordprijs gehaald. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een groeiende vraag van beleggers. Maar waarom stijgt die vraag?

Amerikaanse dollar

De Amerikaanse centrale bank heeft de Fed-rente de laatste tijd meerdere malen verlaagd. Hierdoor komt de dollar opnieuw onder druk te staan. Door de zwakke dollar ontstaat er een vlucht naar goudbeleggingen. Een lage dollar zorgt er ook voor dat het goud goedkoper wordt voor buitenlanders.

Inflatievrees

Goud heeft reeds bewezen een goede buffer te zijn tegen inflatie. Politieke onzekerheden en vrees voor een mogelijke recessie zorgen voor een vlucht naar goudbeleggingen.

Diversificatie

Goud beweegt onafhankelijk van aandelenmarkten. Door de onzekerheid op de aandelenmarkten zoekt men andere beleggingen om de portefeuille te diversifiëren. Goud is dan een goede mogelijkheid.

Mogelijkheden

Fysiek goud is natuurlijk een mogelijkheid, maar tegenwoordig bestaan er andere financiële producten om in goud te beleggen.

Tracker

Een tracker volgt één op één de evolutie van de goudprijs, zoals de Exchange Traded Gold.

Turbo

Het verschil tussen turbo's en trackers is dat bij turbo's de beleggingen niet noodzakelijk gedekt zijn door fysiek goud. Dit kunnen bijvoorbeeld futures zijn en vormen als het waren een hefboom op het goud.

Warrants op opties

Hier lopen we meer risico, gezien de korte looptijd. Risico op kapitaalsverlies is hier dus meer aanwezig.

Goudmijnen

U kan ook rechtstreeks in goudmijnen beleggen, zoals Gold Fields of Anglogold. Ook hier is het risico groot, aangezien u niet alleen rekening moet houden met de goudprijs op zich, maar ook met het bedrijf op zich (kosten en bedrijfseigen factoren).

Goudmijnfondsen

In zulke fondsen groepeert men een aantal goudmijnen, wat uw risico wat verlaagt. Toch zijn deze fondsen nog altijd zeer volatiel.
© 2007 - 2017 Kurtad1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Turbo's, trackers en structured notesFinanciële producten worden steeds complexer. We bekijken hier 3 nieuwe populaire vormen, die duidelijk hun weg hebben g…
Warrants op goudmijnen en zilvermijnenGoudmijnen en zilvermijnen zijn de laatste jaren uitgegroeid tot een populaire en lucratieve beleggingscategorie. Rendem…
Beleggen in opties en warrantsBeleggen in opties en warrantsWat houdt beleggen in opties (put optie of call optie) en beleggen in warrants (gedekte warrant of ongedekt) in? Wat zij…
Beleggen in Turbo'sTurbo's zijn belegginsproducten waarmee veel winst behaalt kan worden, maar hoe werkt een turbo nou eigenlijk?

Reageer op het artikel "Beleggen in goud"

Reacties

Marleen, 13-02-2009 12:54 #3
Is het nog de mogelijk in goud of zilver te belegen? Reactie infoteur, 13-02-2009
Uiteraard. Zoals je in het artikel kan lezen, zijn er verschillende mogelijkheden: fysiek goud, een tracker of een fonds.

Lukas, 05-12-2007 14:13 #2
Momenteel staat de Euro als munt dus erg sterk ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Het is echter onwaarschijnlijk dat dit erg lang zal blijven duren. De Europese schuldenberg is welliswaar minder extreem dan de Amerikaanse, maar ook Europa heeft ernstige structurele problemen.
http://mikahiri.com/de-bull-markt-in-goud/

Zeemeeuw (infoteur), 29-09-2007 14:16 #1
Beste Kurtad1,

De dollar is nog nooit zo laag geweest. En dus het goud uitgedrukt in dollars ook. Maar in euro's zal het verhaal wel geheel anders zijn.

Infoteur: Kurtad1
Laatste update: 18-02-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 3
Schrijf mee!