InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beurs van Oslo: hoe kan je beleggen in Noorwegen?

Beurs van Oslo: hoe kan je beleggen in Noorwegen?

Beurs van Oslo: hoe kan je beleggen in Noorwegen? Noorwegen staat al enkele jaren bekend als een van meest welvarende landen ter wereld. De levenskwaliteit is er hoog en de economie erg sterk. Bovendien lijkt de toekomst van het land verzekerd dankzij de grote voorraden aan olie en gas op Noors grondgebied. De Noorse overheid belegt een groot deel van haar inkomsten uit petroleum veilig in een staatsfonds. Niet alleen op het vlak van energie (olie, gas, windenergie) is Noorwegen aantrekkelijk voor beleggers, maar ook op het vlak van toerisme. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die cruises organiseren langs de wereldberoemde Noorse fjorden. Beleggen in Noorwegen kan je via de beurs van Oslo, maar ook een belegging in de sterke nationale munt, de Noorse kroon, is uiterst interessant. Wil je je Noorse beleggingen op een efficiënte manier spreiden dan kan je kiezen voor een Noorse holding die in verschillende sectoren belegt. Hoe kan je via de beurs van Oslo beleggen in Noorwegen?

Beleggen in Noorwegen

Welvaart

Het Scandinavische land Noorwegen staat bekend voor haar welvaart en haar levenskwaliteit. Op de door de Verenigde Naties gepubliceerde lijst van meest welvarende landen, de Human Development Index, staat Noorwegen zo ongeveer elk jaar op de eerste plaats. Bovendien lijkt de toekomst van de amper vijf miljoen inwoners gegarandeerd doordat de staat een deel van de inkomsten uit olieproductie spaart in een speciaal pensioenfonds.

Rating

Noorwegen denkt dus al aan de lange termijn, wat sommige andere landen wel eens durven te vergeten, als je hun staatschulden ziet. Bovendien bezit Noorwegen bij de belangrijkste ratingagentschappen ook de maximum AAA-kredietrating. Die status van welvarend en rijk land heeft Noorwegen vooral te danken aan haar rijkdom aan olie en gas, waardoor het voor investeerders erg aantrekkelijk is om te beleggen in Noorwegen.

Noorwegen: toerisme

Verder is Noorwegen ook een speler op de markt van het toerisme: denk aan de adembenemende natuur met de wereldbekende fjorden en de uitgestrekte bossen. Dankzij haar reputatie van kwaliteit en degelijkheid kon Noorwegen succesvol worden in de toeristische industrie: zo zijn er bijvoorbeeld ondernemingen die zich vooral richten op cruises die langs de prachtige fjorden varen. Een voorbeeld van zo een onderneming is Royal Caribbean Cruises.

Rijk aan grondstoffen

Noorwegen is rijk aan een brede waaier aan grondstoffen zoals koper, ijzererts en titanium. Maar de belangrijkste reden van de rijkdom en welvaart van Noorwegen is de grote voorraad van olie en gas. In de olie- en gassector maken hebben tal van Noorse bedrijven naam en faam verworven. Noorwegen is een van de grootste olie-exporteurs ter wereld en bovendien vermoedt men nog heelwat onontgonnen reserves aan olie op Noors grondgebied. De olie-export maakt maar liefst vijftig percent uit van de totale export van het land.

Olieprijs

Nadeel hiervan is de grote afhankelijkheid van de olieprijs: wanneer de olieprijs laag is, zijn ook de inkomsten van de oliesector een stuk lager. Doordat de olievoorraad erg groot blijft wordt de prijs van olie gedrukt wat op zich goed is voor de consument maar nadelig voor oliebedrijven. Toch verwacht de Noorse minister van olie opnieuw een stijging van de olieprijs wanneer de voorraden minder worden en er meer gekocht wordt doordat de economie op gang komt. Beleggen op lange termijn in een Noors oliebedrijf lijkt dus zinvol.

Beurs van Oslo

Ben je zinnens om in Noorwegen te beleggen, dan kan je terecht op de beurs van Oslo: de OBX 25 Index. De OBX 25 Index verzamelt de 25 grootste bedrijven van Noorwegen. Op de beurs van Oslo staan tal van olie- en gasbedrijven genoteerd, zoals bijvoorbeeld Statoil, Seadrill, Fred Olsen Energy (boorplatformen) en Subsea 7. Maar ook in andere sectoren kan je terecht, zoals bijvoorbeeld telecommunicatie (Telenor) of toerisme (Royal Caribbean Cruises). Wil je je beleggingen in Noorwegen diversifiëren dan kan je kiezen voor de holding Ganger Rolf. Deze holding spreidt haar beleggingen in diverse sectoren zoals olie, windenergie, vastgoed, maar ook media, ICT en telecommunicatie.

Beleggen in de Noorse kroon

Door de kracht van de Noorse economie door de jaren heen staat ook de nationale munt vrij sterk. De Noorse kroon is een stabiele munt die door tal van beleggers wordt gezien als een veilige belegging. Zeker sinds de schuldencrisis in de eurozone het vertrouwen in de euro zwaar heeft aangetast, wordt de Noorse kroon meer en meer populair. De Noorse kroon is zich stilaan al aan het opwerpen als een vluchthaven voor beleggers, naast de Zwitserse franc, Duitse staatsobligaties en goud.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Noorse Kroon NOK in plaats van euroNoorse Kroon NOK in plaats van euroGeen euro, maar kiezen voor de waarde van de Noorse Kroon NOK als alternatief voor de euro in 2015 en 2016, en zo profit…
Beleggen in NoorwegenNoorwegen is op dit moment een van de meest aantrekkelijke landen om in te beleggen. Het Scandinavische land maakt een s…
Beleggen in Noorse kronenEr is een groeiende belangstelling onder beleggers om te investeren in de Noorse kroon. Het is een aantrekkelijke manier…
Noorwegen: Noorse staatsobligaties kopen en verkopenStaatsobligaties van Noorwegen zijn erg populair. Dat komt omdat er een hoog rendement op is. De Noorse economie doet he…
Sparen in Noorse kronenEr zijn steeds meer mensen die willen sparen in Noorse kronen. Dat komt omdat Noorwegen een zeer betrouwbare financiële…
Bronnen en referenties
  • www.noorwegen.nl,
  • http://beurs-advies.be/2-belangrijke-redenen-om-nu-ganger-rolf-te-kopen/
  • http://slimbeleggen.net/olieminister-noorwegen-40-dollar-olieprijs-onhoudbaar/75384/
  • http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/beleggen/noorwegen-bereidt-zich-voor-op-een-verslechtering-van-de-eurocrisis/article-normal-377025.html (bronnen geraadpleegd op 10/10/2015).

Reageer op het artikel "Beurs van Oslo: hoe kan je beleggen in Noorwegen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-05-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Oliebeleggingen
Schrijf mee!