InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Vastgoed: het kopen van een penthouse of dakappartement

Vastgoed: het kopen van een penthouse of dakappartement

Vastgoed: het kopen van een penthouse of dakappartement Een penthouse kopen is niet alleen interessant voor wie er wil wonen, maar ook voor de investeerder in vastgoed. Een penthouse of dakappartement biedt tal van voordelen zoals het (zonnig) uitzicht, het terras en het gebrek aan bovenburen. Soms is een penthouse ook voorzien van jacuzzi of minizwembad. Bij het woord penthouse denken veel mensen dan ook aan rust, luxe en klasse. De specifieke voordelen van een penthouse maken dat dit type appartement later ook relatief snel opnieuw verkocht kan worden. Dit is een extra troef voor de investeerder in vastgoed die rekening houdt met een hoge verkoopprijs op de lange termijn. Om je te laten assisteren bij je zoektocht naar en de aankoop van een geschikte penthouse kan je een beroep doen op een vastgoedmakelaar.

Vastgoed: een zekerheid?

In onzekere economische tijden stellen investeerders zich steeds de vraag in welke beleggingsklasse hun geld relatief veilig kan belegd worden. Elke beleggingsklasse heeft zijn voordelen en nadelen, en ook met vastgoed is dat het geval. Het kopen van vastgoed biedt je de zekerheid van steen: je belegging is niet iets vaags of abstracts maar heel tastbaar. In tegenstelling tot aandelen, obligaties of afgeleide beleggingsproducten is vastgoed een heel overzichtelijke en concrete belegging. Tegelijk moet je steeds rekening houden met de prijzen op de huizenmarkt, en eventuele opvallende schommelingen goed in de gaten houden.

Penthouse kopen

Een bijzondere vorm van appartementen is het penthouse. Penthouse is een Engelse term om een appartement aan te duiden dat helemaal bovenaan een flatgebouw gelegen is. Een penthouse is in feite een dakappartement. Architecten ontwerpen penthouses vaak om te functioneren als pronkstuk van een appartementsgebouw: wie in het penthouse woont voelt zich letterlijk en figuurlijk een beetje verheven boven de rest van de bewoners van het appartementsgebouw.

Penthouse: luxe en rust

Een penthouse beschikt doorgaans over een origineel ontwerp dat verschilt van de andere appartementen in het appartementsgebouw. Bij een dakappartement is de basisidee dat de bewoner kan genieten van een terras met panoramisch uitzicht. De bewoner kan ook genieten van extra rust want er zijn geen bovenburen. Sommige penthouses breiden dit voordeel uit met bijkomende luxe, zoals een jacuzzi, een minizwembad en ligstoelen om van het zonnetje te kunnen genieten.

Penthouse: extra troeven en voordelen

Zon

Een penthouse biedt heel wat voordelen in vergelijking tot een "gewoon" appartement. Een comfortabel dakappartement is uitstekend geschikt voor wie graag geniet van de zon: op je terras kan je rustig genieten van het zonnetje, als ze tenminste van de partij is.

Geen lawaaihinder

Een andere troef is dat je niet gestoord hoeft te worden door voetstappen van buren op het plafond, want er woont niemand boven jou. Dit is een groot voordeel voor wie snel is afgeleid door burenhinder en nachtlawaai.

Uitzicht

Als je penthouse op een mooie plaats gelegen is, kan je ook beschikken over een prachtig panorama. Om die reden kopen sommige beleggers een penthouse met zeezicht op een zonnige bestemming, of het bovenste appartement van een flatgebouw dat de hele stad overziet.

Duurder maar ook snel weer verkocht

Al deze troeven maken dat een penthouse of dakappartement altijd iets duurder is dan de rest van de appartementen in een appartementencomplex. Het gaat natuurlijk om voordelen die worden doorgerekend in de verkoopprijs. Aan de andere kant biedt een penthouse altijd meer mogelijkheden als je het later opnieuw wilt verkopen: het is immers het meest gegeerde en prestigieuze appartement van het gebouw. Je zal dus relatief snel een koper kunnen vinden, want kwaliteit is altijd gegeerd. Een penthouse is daarom een uiterst interessante aankoop voor de investeerder.

Advies vastgoedmakelaar

Makelaars in vastgoed kunnen van bijzonder groot nut bij je zoektocht naar een dakappartement. In het aanbod aan dakappartementen zullen er immers tal van keuzemogelijkheden zijn qua luxe, comfort en prijsklasse. Een vastgoedmakelaar kan je in die waaier aan opties de weg wijzen naar het meest geschikte dakappartement. Online kan je prijsoffertes aanvragen van makelaars in jouw regio die je kunnen bijstaan om een aantrekkelijke penthouse te vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vastgoedmakelaar of NVM makelaarVastgoedmakelaar of NVM makelaarWanneer u een huis of ander pand wenst aan te schaffen maar niet veel verstand van al het papierwerk heeft kunt u het be…
Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen in vastgoed en real estate wordt vaak gedaan om op lange termijn een mooie meerwaarde te realiseren, door het g…
Beleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenBeleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenInvesteren in vastgoed kan je doen om winst te halen uit de verkoop. Dit kan wanneer je het vastgoed aan een betere prij…
Geld verdienen met het kopen en verkopen van appartementenGeld verdienen met het kopen en verkopen van appartementenVastgoed is een aantrekkelijke sector om geld mee te verdienen. Bij het kopen en verkopen van vastgoed gaan grote geldbe…
Beleggen in vastgoed: wat zijn de nadelen van vastgoed?Beleggen in vastgoed: wat zijn de nadelen van vastgoed?Beleggen in vastgoed kan heelwat voordelen hebben zoals bijvoorbeeld een passief inkomen dankzij verhuurinkomsten of een…

Reageer op het artikel "Vastgoed: het kopen van een penthouse of dakappartement"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-07-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!