InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in strips?

Beleggen in strips?

Beleggen in strips? Nee het gaat hier niet over de eerste druk van een bijzondere Suske en Wiske uitgave of een onbeschadigde Superman comic uit de jaren '50 maar over een ander soort strip: obligaties waarin bijvoorbeeld door pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen wordt belegd om de risico's te spreiden maar vooral omdat zij met het beleggen in strips van te voren weten welke opbrengst gegarandeerd is op de einddatum. Ook u kunt op deze manier relatief veilig beleggen.

Lucky Luke gaat voor zeker

Het gaat niet goed met de pensioenfondsen, zij behalen hun noodzakelijke dekkingsgraad niet of niet helemaal, het ziet er voor de toekomst zorgelijk uit. Verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen beleggen op verschillende manieren het geld van de door hun leden betaalde premies om een bepaald rendement te kunnen garanderen op koopsompolissen en voor pensioenen van mensen die voorlopig nog niet met pensioen gaan. Bij beleggingen in obligaties zitten zij met een onzekere factor over een jaarlijkse herbelegging van deze obligaties: een nog niet bekende rente. Vandaar dat zij onder meer beleggen in een ander soort obligatie waarvan de opbrengst zeker is en over een langere tijd genomen al van te voren vast staat, de zogenaamde strip.

Obligaties

Nu geen flauwe grapjes meer over het beeldverhaal, we zullen het begrip "strip" in de beleggingswereld nader verklaren: een strip is een normale obligatie van bijvoorbeeld de Nederlandse Staat waarbij de jaarlijkse rentebetalingen en de eindaflossing apart worden verkocht: de obligatie is dan "gestript". Dat is een andere manier van betalen dan bij een normale obligatie waarbij elk jaar een rentecoupon wordt betaald en bij de laatste rentebetaling ook de hoofdsom naar u terugkomt. Voor het gemak nemen we er eerst een voorbeeld bij van de gewone obligatie: stel dat u tien staatsobligaties koopt van 1000,- per stuk met een looptijd van 10 jaar en een rentepercentage van 3½ %. Theoretisch kunt u dan 9 jaar lang aan het eind van elk jaar rekenen op 10 x 35,- rente maar zekerheid hebt u hierover niet, de rente kan stijgen maar ook dalen, dat is elk jaar opnieuw afwachten wat het wordt. Aan het eind van het 10e jaar krijgt u de hoofdsom met de rente van dat laatste jaar terug: 10.350,- Tot zover niets nieuws.

De strip

Nu de gestripte variant van deze obligatie: in plaats van uit 10 delen bestaat de gestripte versie uit 11 delen: 10 x 10 strips waarop op de rentedatum 10x 35,- per stuk wordt betaald, dus 350,- in totaal en 10 x 10 strips waarop op de einddatum de hoofdsom van 10x 1000,- wordt terugbetaald. Het verschil zit in het feit dat alle strips nu afzonderlijk te koop zijn. Weliswaar ontvangt u op de afzonderlijke strips tussentijds geen rente dus daar doet u het niet voor, nee, de winst zit in het verschil tussen de aankoopprijs nu en de eindwaarde over 10 jaar. Voor een strip die over 10 jaar uitgekeerd wordt willen beleggers nu ongeveer 70 tot 75% van de eindwaarde betalen maar door de uiteindelijk groei naar 100% boekt u als stripbelegger toch een rendement van gemiddeld 3 % per jaar zonder dat u zich hoeft te bekommeren om rentedalingen, u weet precies waar u aan het eind van de looptijd van 10 jaar aan toe bent en hebt zodoende uw belegging zeker gesteld. Dit stukje zekerheid kan van groot belang zijn in roerige tijden.

Zelf doen

Meer informatie over zelf beleggen vindt u bij Alex Vermogensbank, deze instelling heeft dit jaar naar eigen zeggen maar liefst drie prijzen gewonnen, voor beste internetbroker, voor beste educatieve beleggingsinstelling en voor beste vermogensbeheerder. Wilt u op de hoogte blijven van wat zich in de beleggingswereld afspeelt dan kijkt u elke dag even op de site van het Fincieele Dagblad voor tips en het laatste nieuws, u vindt hier een schat aan informatie over het onderwerp. Is beleggen niets voor u maar wilt u wel sparen dan ziet u in de actuele lijst verantwoord sparen waar u dat het beste kunt doen. Veel succes en blijf alert en voorzichtig!
© 2011 - 2017 Fijnesteyn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Eline de Wit
  • Bastiaan de Vreede

Reageer op het artikel "Beleggen in strips?"

Infoteur: Fijnesteyn
Laatste update: 11-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!