InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > De beste belegging voor u

De beste belegging voor u

De beste belegging voor u Wat is voor u de beste belegging in 2017, wat past er bij u? U kunt in veel zaken beleggen, maar waar kunt u dan het beste voor kiezen? Wellicht geen aandelen als belegging, maar een specifiek beleggingsproduct met hoog rendement en weinig risico. Ga altijd vooraf na of een beleggingsproduct of spaarproduct is wat u wilt, of het gevraagde rendement kan geven en wat het risico is. Beleggingstips dus, met een korte leidraad voor wie een passend beleggingsproduct zoekt. Wat is uw beleggingsprofiel en wat zijn dus de beleggingen die het beste bij uw passen. Neemt u veel risico of juist niet. Allemaal belangrijk voor succesvol beleggen.

Banken zijn creatief met beleggen

Banken zijn zeer creatief in het bedenken van allerlei nieuwe producten, vormgegeven in mooie glossy brochures. Er zijn alleen al meer dan 10.000 beleggingsfondsen, waarin u kunt beleggen en ontelbare andere financiële producten. Hebt u iets te besteden, dan bent u snel populair bij de aanbieders van financiële producten. Beleggen is geen kunst, verstandig beleggen wel. Dat doet u door de juiste vragen te stellen.

Wat wilt u met uw geld bereiken?

Dat is toch de eerste vraag die u zich stellen moet. Met welk doel wilt u investeren? Wanneer moet dit doel zijn bereikt? Wat is uw risico profiel? Jagen op snelle winst en dus hoge rendementen met veel risico, is toch duidelijk wat anders dan vermogen opbouwen om bijvoorbeeld een hypotheek af te lossen. Kies de producten die bij uw doelen passen. Beleggen in een product omdat dat goed oogt, is onverstandig.

Hoeveel geld is er vrij beschikbaar?

Geld beleggen met tijdshorizon betekent dat uw geld niet direct weer beschikbaar is. Of het moet zijn tegen hoge kosten, boetes en met onvoldoende rendement. Natuurlijk zijn door de marketingmachines sommige producten bijna onweerstaanbaar, maar van impulsaankopen bij beleggen zijn tot nog toe nog maar weinig beleggers rijker geworden. Voor de banken is het natuurlijk vaak wel raak.

Waarin stopt u uw geld, wat is de beste belegging?

Klinkende namen passeren er vaak de revue. Maar voor u is van belang hoe hoog het verwachte rendement is en hoeveel risico u daarbij loopt. Is dat rendement geheel of gedeeltelijk gegarandeerd en is er een mogelijke verplichting tot bijbetalen? Waar is bovendien dat rendement op gebaseerd? Vaak ziet u mooie rendementsgrafieken uit het verleden die zijn gebaseerd op top maanden en topjaren. Een maand meer of minder kan al veel schelen. Let daar op.

Wat is het risico en risicospreiding?

Stel u de volgende vragen:
  • Gaat het om beleggingen met deels geleend geld en dus een groter risico?
  • Is er sprake van een goede spreiding, en hoe risicovol is de sector waarin belegd gaat worden?
  • Hoe is uw houding ten aanzien van risico’s?
  • Slaapt u nog wel goed als het eens mis gaat?
  • Hoe zorg ik voor risico spreiding?

Wat zijn de kosten van beleggen in 2017?

Brochures blinken vaak niet uit in het tonen van de kosten. De directe kosten en de verborgen kosten. Bekijk dus goed wat de jaarlijks terugkerende kosten zijn, de eenmalige kosten en de transactiekosten. Let goed op de verborgen kosten. Bij de uitgifte van nieuwe certificaten van aandelen wordt door banken vaak een verschil aangebracht tussen de uitgifteprijs van het certificaat en de nominale waarde. Dit verschil gaat ten koste van uw rendement. Er zijn ook obligaties op de markt die een hoge rente bieden, maar boven pari worden verkocht, met daar bovenop nog eens hoge inschrijvingskosten. Ook dit vermindert het rendement. Soms zijn er ook boetes, wanneer u van het product af wil.

Slot geld lenen in 2017

Tot slot geldt dat als u product niet begrijpt, u ook niet in dat product moet stappen. Geloof niemand op zijn blauwe ogen en vergelijk verschillende producten goed. Zoek op internet en vraag advies. Een goede checklist succesvol beleggen kan u dan ook veel ellende besparen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De beste belegging voor u"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 19-03-2017
Gepubliceerd: 14-09-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2017
Schrijf mee!