InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Goud kopen en goud verkopen tegen hoge waarde en goudprijs

Goud kopen en goud verkopen tegen hoge waarde en goudprijs

Goud kopen en goud verkopen tegen hoge waarde en goudprijs De goudprijs brak nog records in 2011, maar dat lijkt al weer lang geleden. Wordt 2017 een interessant jaar voor goud? Kan de goudprijs in 2017 echt naar 4000 euro stijgen? Het is een gok, maar als het uitkomt, zult u daarvan profiteren. U kunt eenvoudig goud kopen tegen een lage koers om het later met winst te verkopen. Maar u kunt ook kiezen voor het verkopen van een gouden sieraad of gouden munten die al in uw bezit zijn. De goudprijs is nu hoog en kan straks ook dalen. Hoe gaat het verkopen van goud in zijn werk bij een juwelier of opkoper van goud? Waarop moet u letten en wat is uw goud waard?

Goud inkoop en verkoop, de goudprijs is verdubbeld

De goudprijs is sinds 2008 verdubbeld. In 2008 betaalde u ruim 800 dollar en in augustus 2011 is dat opgelopen tot ruim 1800 dollar en bijna 1900 dollar, een record. Goud maakt in deze onzekere tijden op de financiële markten zijn status als vluchthaven weer waar. Naar verwachting zullen het goud en allerlei andere grondstoffen, waaronder ook platina, alleen maar duurder worden. Al maanden wordt door sommige kenners gezegd dat we de hoogste goudprijs wel gezien hebben, terwijl anderen denken dat de goudprijs naar de 5000 dollar kan. Nog eens ruim drie keer zoveel als er nu moet worden betaald. Eind 2016 staat het goud op 1100 dollar genoteerd.

Goud kopen of vandaag verkopen tegen hoge waarde goud?

De vraag naar goud is groot. Wie geen goud heeft, denkt er over na om alsnog goud of gouden munten te gaan kopen. Wie wel goud in huis heeft, bijvoorbeeld gouden sieraden, vraagt zich af of het geen tijd wordt om het sieraad voor een goede prijs te verkopen. Niemand weet wat het beste moment van verkoop is, wel is in te schatten hoe de verkoop bij een juwelier of inkoper verloopt. Zij kopen uw goud meestal in om het vervolgens weer te laten omsmelten. Het mag ook oud goud zijn.

Hoeveel is mijn goud waard vandaag?

Om de waarde van uw goud te bepalen is het belangrijk om te weten hoeveel karaat goud u in handen hebt. De goudprijzen per troy ounce, ruim 31 gram, van 1600 euro tot ruim 1800 dollar zijn de prijzen van puur fijn goud, terwijl de meeste sieraden niet van puur goud zijn. Puur goud is namelijk een relatief zacht materiaal dat als sieraad niet geschikt is. Vandaag is dat per gram goud gelijk aan ongeveer 40 euro. Hoeveel puur goud u in bezit hebt, wordt aangegeven met de term karaat. We onderscheiden de volgende karaten voor goud:
  • 20 karaat goud met keurteken 916 bevat 83,3% puur goud;
  • 18 karaat goud met keurteken 750 bevat 75% puur goud;
  • 14 karaat goud met keurteken 585 bevat 58,5% goud;
  • 12 karaat goud bevat 50% puur goud;
  • 6 karaat goud bevat 25% puur goud.

Bekijk altijd de actuele koers van het goud, want de waarde van het goud fluctueert.

2017 een goed jaar voor goud?

In 2017 zijn er vele onzekerheden. Niemand weet nog wat het beleid van president Trump zal zijn, bovendien komen er in meerdere Europese landen verkiezingen aan. Onzekerheden zijn een goede voedingsbodem voor het goud en zilver. Daarom wordt verwacht dat de goudprijs in 2017 weer eens fors kan gaan stijgen, zeker als we de goudprijs uitdrukken in euro's in plaats van dollars. de dollar stijgt immers in prijs, terwijl voor de euro een verder daling in 2017 wordt voorzien.

Hoeveel geeft de juwelier voor mijn goud?

Mensen verkijken zich op de goudprijs zoals die op de beurs tot stand komt. Die 1800 dollar bijvoorbeeld. Ten eerste is dat de prijs per troy ounce ofwel ruim 31 gram puur goud. Ten tweede is het de prijs in dollars en ten derde wil de juwelier of opkoper ook zelf winst maken. Daarom moet u, voordat u verkoopt, wat voorbereidend werk doen:
  • Vraag vooraf wat de juwelier u als goudprijs per gram puur goud wil geven.
  • Weeg thuis eerst uw goud.
  • Bepaal hoeveel karaat goud uw sieraad is.
  • Maak zelf de berekening.

Slot goud kopen en verkopen tegen hoge waarde en goudprijs

Zo weet u wat u bij benadering zou moeten krijgen. Het zal niet de eerste keer zijn dat de weegschaal bij de juwelier een ander gewicht aangeeft dan uw eigen weegschaal, men zich vergist in het goudgehalte of de berekening niet helemaal goed wordt gemaakt. Wees dus voorbereid, want alleen zo behaalt u de hoogste prijs voor uw goud. Overigens hoeft u niet naar de juwelier, maar kunt u ook kopen en verkopen via het internet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goud en gouden sieraden verkopenGoud en gouden sieraden verkopenCash geld krijgen voor gouden sieraden in 2017 is eenvoudig, er is niets moeilijks aan en dat maakt goud interessant. Ma…
Goud belenen  direct contant geldGoud belenen direct contant geldGoud belenen is interessant. Het levert in 2017 direct contant geld op, ook al is de goudkoorts even voorbij. Zet uw gou…
Beleggen in fysiek goudBeleggen in fysiek goudSteeds meer mensen beleggen in fysiek goud. Het is mogelijk om fysiek goud in verschillende vormen te kopen en te verkop…

Reageer op het artikel "Goud kopen en goud verkopen tegen hoge waarde en goudprijs"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 17-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!