InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Termen voor beginnende belegger, letters d tot en met m

Termen voor beginnende belegger, letters d tot en met m

Termen voor beginnende belegger, letters d tot en met m Beleggen voor beginners, hoe te beginnen wordt hier uitgelegd. Als u artikelen over beleggen leest, zal het u misschien wel eens duizelen. Al die vreemde termen voor beleggen, wat is de betekenis? Om u wat behulpzaam te zijn, zijn er drie verklarende woordenlijsten opgesteld. Dit artikel behandelt de letters d tot en met m. Veel succes met dit veel gebruikte beleggers alfabet. Wie was bijvoorbeeld Fibonnaci, wat is een greenshoe of indexbeleggen?

Beleggers en hun woordenlijst, wat betekent deze woorden als u gaat beginnen met beleggen?

Beleggen trekt enerzijds mensen, maar schrikt ook af. Het aantrekkelijke zit in de mogelijke rendementen. Het afstotende in de mogelijke verliezen en de vaak vreemde woorden. Onderstaand vindt u een verklarende woordenlijst voor letters d tot en met m.

Beleggende belegger met letter D

  • Dagorder: Een dagorder is een opdracht om te kopen of verkopen. Deze opdracht is slechts één dag geldig. Daarna vervalt hij automatisch.
  • DAX: De XETRA DAX is de belangrijkste aandelenindex van de Duitse Beurs in Frankfurt. De DAX30 is vergelijkbaar met onze AEX.
  • Depositogarantiestelsel: In Nederland is per persoon maximaal 20.000 euro van de effecten bij een bank via het depositogarantiestelsel beschermd. Voor spaargeld geldt een garantie van maximaal 100.000 euro.
  • Depositorekening: Op een depositorekening kunt u tegen een vaste rente voor langere tijd uw geld plaatsen.
  • Derivaat: Een derivaat is een afgeleid financieel product. Zo kunt u bijvoorbeeld de derivaten opties of Turbo’s kopen in plaats van de onderliggende waarden.
  • Dividend: Dit is de winstuitkering aan aandeelhouders. De uitkering kan in geld zijn of in nieuwe aandelen, het zogenaamde stockdividend.
  • Dow Jones index: dit is momenteel de belangrijkste aandelenindex van de wereld en de belangrijkste graadmeter van de New York Stock Exchange, NYSE.

Beleggen met letter E

  • Euronext: Euronext en NYSE GroupSM hebben zich verenigd in NYSE Euronext. Zo is inmiddels een mondiale beursgroep ontstaan.
  • Ex-dividend: Een aandeel noteert ex dividend, wanneer het te betalen dividend van de koers is afgehaald. De ex dividenddatum gaat vaak ruimschoots vooraf aan het moment, waarop het dividend wordt uitgekeerd.
  • Expiratie: Afhankelijk van de optie en de looptijd expireren de opties op de derde vrijdag van de maand. Weekopties expireren elke vrijdag van een week.

Beleggen met letter F

  • De financiële bijsluiter: Alle ingewikkelde financiële producten moeten een financiële bijsluiter hebben, om u ondermeer inzicht te geven in de risico’s.
  • Fibonacci: Fibonacci is een befaamde wiskundige en koopman uit de dertiende eeuw. Vooral de retracement niveaus van Fibonnaci spelen bij beleggingen een belangrijke rol.
  • Fundamentele analyse: Analyse gebaseerd op het feitelijke bedrijfsnieuws en –rapportages.
  • Futures: Dit zijn opties op allerlei onderliggende waarden, zoals obligaties, valuta’s, edelmetalen en beursindices.

Beleggen met letter G

  • Gouden aandeel: Het gouden aandeel geeft de Staat een doorslaggevende beslissingsbevoegdheid bij belangrijke beslissingen, zoals de overname van een onderneming.
  • Green shoe: Bij een aandelenemissie heeft het uitgiftesyndicaat vaak nog een aantal aandelen achter de hand, die alsnog worden geplaatst, als de uitgifte een succes is. Het kan gaan om 15% van het oorspronkelijk uitgegeven aantal aandelen. Er is een periode van maximaal 30 dagen om deze green shoe optie uit te voeren en zo de koers te ondersteunen een andere naam hiervoor is de overtoewijzingsoptie.

Beleggen met letter H

  • Huisfonds: Dit is het eigen beleggingsfonds van een bank. De meeste grootbanken hebben huisfondsen.

Beleggen met letter I

  • Internetbroker: Dit is een instelling, waar u online kunt beleggen. Er zijn er vele, zoals ALEX en Binckbank.
  • Indexbeleggen: Met indexbeleggen volgt u een van te voren gekozen index volledig.
  • Interest: Samengestelde interest is rente op rente. Als u het geld lang genoeg laat staan, neemt het exponentieel toe.
  • Interim-dividend: Dit is een tussentijds uitgekeerde dividend.
  • Islamitisch bankieren: Dit wordt ook wel Halal bankieren genoemd. Kortweg betekent dit geen rente, geen speculatie en geen onethisch beleggen en geldbeheer.

Beleggen met letter L

  • Laatkoers: Dit is de koers, waartegen u bereid bent te verkopen.

Beleggen met letter M

  • Moody’s: Dit is een vermaarde kredietbeoordelaar. Bedrijven en financiële producten krijgen van Moody's of S&P een rating.

Slot

Goede informatie is belangrijk voordat u begint met beleggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Termen voor beginnende belegger, letters n tot en met zTermen voor beginnende belegger, letters n tot en met zBeleggen voor beginners vraagt om een woordenlijst voor beleggers. Professionele beleggers zijn gewend aan hun eigen woo…
Tips voor beleggenBeleggen is het investeren in een onderneming. Dit kan op verschillende manieren. Als je een aandeel koopt van een bedri…
Beleggingen – beleggen in aandelenBeleggingen – beleggen in aandelenBeleggen is een vorm van investeren waarbij winst behaald kan worden, mits de belegging op een juiste manier wordt uitge…
Beleggen: splitsing en handel van aandelenBeleggen: splitsing en handel van aandelenAls een onderneming plannen bekendmaakt om de coupure van de aandelen te verkleinen, zijn de handelaren er als de kippen…
Geld verdienen met online handelen in aandelenGeld verdienen met online handelen in aandelenGeld verdienen met online handelen in aandelen kan iedereen leren. Online aandelen kopen en aandelen verkopen is leuk en…

Reageer op het artikel "Termen voor beginnende belegger, letters d tot en met m"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-09-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2017
Schrijf mee!