InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: beleggen in obligaties

Beleggen: beleggen in obligaties

Beleggen: beleggen in obligaties Een obligatie is een door de overheid of onderneming uitgegeven schuldbrief. Obligatierendementen nemen toe of af als gevolg van sterke schommelingen in renteniveaus en/of valutakoersen. Daarnaast zijn er veel beleggingsinstrumenten voor vastrentende waarde verschenen. Een artikel over obligaties.

Obligaties

De uitgifte van obligaties vormen een obligatielening. Ze is onderverdeeld in kleine coupures zodat veel beleggers mee kunnen doen. De looptijd van de rentevergoeding varieert van tien tot vijftien jaar. Er vindt geleidelijke aflossing plaats. De laatste jaren is ook sprake van een bullet-lening (aflossing in één keer + korte looptijd).

Obligaties worden in percenten van de nominale waarde op de beurs genoteerd. Zo kan meteen de afwijking ten opzichte van 100% worden vastgesteld. Het verschil naar beneden heet disagio; het verschil naar boven het agio.

Tegenover de nominale waarde staat de marktwaarde. Deze kan hoger of lager zijn. Dat hangt af van: verhouding rentepercentage dat vergoed wordt, de werkelijke rentestand en de looptijd. Een obligatie bestaat uit een couponblad (rentebewijs) en een mantel (recht op de hoofdsom). Obligaties kennen een vaste looptijd (middellang of langlopend). Er is een onderscheid tussen obligatie van overheid en onderneming. In laatste geval moet nodige zekerheid bestaan.

Rentestand/ koers

De couponrente is de nominale rente dat het rentepercentage is waarmee de rentevergoeding over de nominale waarde van de obligatie wordt aangeduid. Bij uitgifte correspondeert de nominale rente met de marktrente. De koersen worden beïnvloed door de rentestand. Bij daling rentestand gaan koersen omhoog. Bij stijging rentestand gaan koersen omlaag. Het hefboomeffect bij langlopende obligaties is groter dan bij kortlopende obligaties. Dus bij stijging rente zal de koers van langlopende obligaties sterker dalen en omgekeerd. Naarmate de looptijd korter wordt zal de koers de neiging vertonen naar de 100% terug te keren.

Het resultaat van het beleggen in obligaties moet dus worden gemeten aan de hand van het totale rendement, bestaande uit rente-inkomsten en koersresultaat. Koersverliezen kunnen nog rendabel zijn bij hoge rente-inkomsten.

Wat betreft hoogte van de rente op obligaties kunnen worden onderscheiden:
  • couponrente: het rentepercentage waartegen de periodiek uit te keren rente wordt berekend.
  • couponrendement: is gelijk aan de couponrente gedeeld door de marktwaarde van de obligatie.
  • effectief rendement: is couponrendement, rekening houdend met uitloting tijdens en aflossing aan het einde van de nog resterende looptijd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen: beleggen in obligaties"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 25-07-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!