InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: aandelenemissie - beursnotering

Beleggen: aandelenemissie - beursnotering

Beleggen: aandelenemissie - beursnotering Wanneer een onderneming start of uitbreidt, heeft het geld nodig. Dit kan men onder meer verkrijgen door aandelen uit te geven. Dit heet aandelenemissie. Groeit een bedrijf hard dan kan deze naar de beurs (fonds). Daar zijn drie markten: officiële markt, parallelmarkt, niet-officiële parallelmarkt. Een beursnotering betekent dat een onderneming publiek eigendom wordt.

Redenen voor beursnotering

  • Allereerst is er de behoefte aan versterking eigen vermogen. Nieuwe investeerders wenden zich tot een onderneming. Zeer grote beleggers, zoals pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen worden institutionele beleggers genoemd. Naast nieuw geld is er de mogelijkheid voor participatie vanuit het buitenland.
  • Bestaande aandeelhouders kunnen hun bezit te gelde maken. Men kiest een emittent (bank, syndicaat of commissionair). De gehele emissie wordt door de emittent gegarandeerd. Daarbij is een risico en daarom bedingt hij een overname- of garantieprovisie.

Voorwaarden beursnotering

  • emittent moet overtuigd zijn van goede kans van slagen.
  • grote omvang (omzet en totaalwaarde) van de onderneming.
  • onderneming moet reële toekomstvisie hebben.
  • emittent moet voorbehoud van markt omstandigheden maken.

De introductie is afhankelijk van succesvolle plaatsing aangeboden aandelen en van koerswisseling nadien. Toelatingsverschillen voor parallelmarkt en de officiële markt qua omvang kapitaal. Voor de officiële markt is die hoger. Alleen een naamloze vennootschap kan toetreden tot de beurs. Er dient een prospectus te worden uitgegeven. Deze geeft een getrouw en volledig beeld van de onderneming. Het gaat om historie, bedrijfsactiviteiten, marktontwikkelingen, marketing, distributie, bestemming emissieopbrengst, kapitalisatie, aandeelhouders, dividendbeleid, management en toekomstperspectieven. Het prospectus wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Vereniging voor de Effectenhandel. Er mag geen voorwetenschap zijn.

Nadelen beursnotering

  • kosten en inspanning
  • noodzaak tot informatieverwerking
  • performance-dwang
  • dreiging van een overname
  • risico van het koersverloop

Voordelen beursnotering

  • liquiditeit op korte termijn
  • geringere afhankelijkheid van enkele geldschieters
  • continuïteit en stabiliteit
  • werven van personeel
  • free publicity
  • aandelen als betaalmiddel bij eventuele acquisatie

Claim-emissie

De koers waartegen de aandelen worden uitgegeven, moet minimaal de nominale waarde zijn. Oude aandeelhouders krijgen een dividendbewijs dat een claim wordt genoemd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen: aandelenemissie - beursnotering"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 22-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!