InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Goudbelegging onverminderd winstgevend

Goudbelegging onverminderd winstgevend

Goudbelegging onverminderd winstgevend De inflatie trekt wereldwijd aan. Dat kan men het beste waarnemen aan de voedselprijzen. Edelmetaal is het enige dat op lange termijn daartegen bestand is. Ook voor de jaren na 2011 biedt goud kansen om succesvol te beleggen.

Vier mogelijkheden om in goud te beleggen

Goud laat de eerste helft van 2011 weer blijken uitermate stabiel en winstgevend te zijn. En ook in de komende jaren zal de trend omhoog gericht zijn. Wie zich kan vinden in die voorspelling, kan nu al profiteren.

Theoretisch heeft u 4 mogelijkheden om in goud te beleggen:
  • Fysiek goud in baren of munten;
  • ETF's (Exchange Traded Funds), op goud gebaseerde schuldbewijzen, die als fonds werken;
  • Aandelen van goudmijnen;
  • Goudcertificaten, die uitsluitend de prijs van goud vertegenwoordigen. Naast indexcertificaten kunt u garantiecertificaten kopen met prijsgarantie voor een bepaalde looptijd.

Certificaten worden wel eens afgeraden op grond van emittentenrisico´s (risico uitgevende instelling). Beter is het daarom om te beleggen in fysiek goud, EFT's of aandelen van goudmijnen.

Hoge rendementen dankzij de goudprijs

De goudprijs is in de eerste maanden van het jaar 2011 niet meer zo sterk gestegen als verleden jaar. Nauwelijks iemand die toen kon bevroeden hoe sterk de goudprijs aan zou trekken.

Sommige analisten evenwel kondigden in 2002 (op dat moment kostte goud ¼ van de huidige goudprijs) de hausse al aan. Voor hen heeft goud zich uit een oogpunt van rendement uitermate geloond.

Beleggingsposities afdekken met goud

Momenteel zal goud u als beschermingsinstrument op middellange en lange termijn nog steeds een hoog rendement geven. Alle signalen wijzen immers daarop.

Het afdekken van beleggingsposities met goud is op de eerste plaats noodzakelijk vanwege de massale geldschepping door westerse staten. Dat heeft het risico op inflatie aanmerkelijk verhoogd en diverse valuta’s onder druk gezet. Vaak wordt dat nauwelijks opgemerkt want valuta’s worden veelvuldig naar elkaar omgerekend: van Dollar naar Euro, van Euro naar Yen, of naar Noorse Kronen.

Wanneer, zoals op dit moment, verschillende valuta's op hetzelfde moment verzwakken, valt dat nauwelijks op. Bescherming door middel van fysiek goud is in feite zeer simpel en effectief: hoewel het op dit moment niet officieel als zodanig wordt aangeduid, kan men goud in elke crisis als betaalmiddel inzetten.

Goud al 2000 jaar als crisisbestendig ruilmiddel geaccepteerd

Erkende ruilmiddelen in de vorm van papiergeld worden door centrale banken alleen in die zin geaccepteerd dat u als aanbieder de waarde ervan terugkrijgt, óók in geld. Ze wisselen geld voor geld, en niets meer.

Goud daarentegen wordt al meer dan 2000 jaar wereldwijd erkend als ruilmiddel door alle marktpartijen. Ook tijdens elke financiële crisis die ons overkwam, gold steeds weer: hoe kleiner de eenheden die men ervan bezit, hoe beter. Als u bijvoorbeeld ¼ ounce aan gouden munten bezit (één ounce staat gelijk aan ongeveer 31,1 gram), beloopt de tegenwaarde op dit moment rond $ 350,-.

Met goud uw pensioen veiligstellen

Ook als u uw oude dag financieel wil veiligstellen, helpt goud beter dan papiergeld. In de afgelopen eeuw hebben levensverzekeringen vanwege de inflatie al meerdere malen een waarde van praktisch 0 aangenomen en daarmee de pensioendroom van velen verstoord.

Wie daarentegen in goud had geïnvesteerd, had tenminste zijn kapitaal in elke fase grotendeels behouden. Goud komt dus ook in de komende jaren als rendementsobject in aanmerking. Hoe minder valuta in papiergeld waard is, des te groter het vertrouwen in goud. En vertrouwen betekent stijgende prijzen.

Goud als bescherming tegen valutaschommelingen

Goud wordt in de komende jaren hét middel om u in te dekken tegen valutaschommelingen. Aangezien die valuta's nog steeds naar elkaar omgerekend worden, ziet men hun zwakte nog niet. In de prijzen voor voedingsmiddelen en energie daarentegen, is de inflatoire tendens echter al duidelijk merkbaar.

Als bescherming zijn fysieke goudeenheden het beste. Tot één ounce in gouden munten, daarbóven ook in goudstaven. Goud werkt optimaal als bescherming tegen inflatie als u het ook -in kleinere eenheden- kunt gebruiken als ruilmiddel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pensioen en inflatiePensioen en inflatieIn uw werkzame periode bouwt u pensioen op ter aanvulling op de AOW. De inflatie en wisseling van baan veroorzaakt een p…
Beleggen in sieraden en juwelenBeleggen in sieraden en juwelenBeleggen in sieraden en juwelen kan een interessante investering zijn. Met name sieraden van hoge kwaliteit, gemaakt doo…
Geld: hoe kan je je vermogen beschermen tegen inflatie?Geld: hoe kan je je vermogen beschermen tegen inflatie?Inflatie is een algemene stijging van de prijzen waardoor je geld minder waard wordt. Als het inflatiepercentage hoger i…
Fysieke dekking bij goudfondsenFysieke dekking bij goudfondsenTot een van de fundamentele voordelen van een belegging in goud behoort ongetwijfeld het gunstige perspectief op lange t…
Invloed van rente op beleggenInvloed van rente op beleggenDe geldmarkt rente of “korte rente” wordt bepaald door de ECB (Europese Centrale Bank). De kapitaalmarktrente of “lange…

Reageer op het artikel "Goudbelegging onverminderd winstgevend"

Infoteur: Bonafide
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Bonafide adviseur
Schrijf mee!