InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Vastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopen

Vastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopen

Vastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopen Real estate of vastgoed kan een interessant rendement opbrengen voor de slimme investeerder, onder meer door in appartementen te "handelen". In de eerste plaats zal de belegger in vastgoed nagaan wat het potentieel is van een bepaald appartement in een bepaalde omgeving. Eventueel kan dit gebeuren in overleg met een vastgoedmakelaar. Daarna zal hij de keuze maken om het appartement te kopen. Een volgende strategie is om het appartement een tijdlang te verhuren, maar na verloop van tijd weer verder te verkopen vóórdat de kosten van onderhoud en herstellingen te hoog oplopen. In deze hele procedure kan de vastgoedmakelaar een belangrijke pion vormen ter assistentie van de investeerder. Waarmee kan de investeerder in vastgoed zoal rekening houden bij het kopen en weer verkopen van appartementen?

Appartementen kopen en verkopen

Vastgoed is een interessante sector om in te investeren: met vastgoed heb je als investeerder de zekerheid van steen en kan je aantrekkelijke winsten halen. Als je op lange termijn succesvol wilt zijn in vastgoed en dat ook blijven is het cruciaal om vanaf je eerste investering een goede keuze te maken. Daarna komt het erop aan om telkens winst te maken met het doorverkopen van je appartementen.

Grondig vooronderzoek door de makelaar

Belangrijk is om vanaf het eerste moment op een effectieve wijze te investeren. Hierbij is het belangrijk na te gaan wat de voordelen en de nadelen zijn van het appartement waarin je wilt investeren. Wat is de kwaliteit van het gebouw en wat is de ligging ervan? Hoe zit het met de kwaliteit van de omgeving en het potentieel om te verhuren? Deze vragen kan je beantwoorden in overleg met een vastgoedmakelaar, die je op professionele wijze kan bijstaan bij de koop, verhuur en verkoop van je appartementen.

Hoog potentieel rendement

Om vanaf het begin een goede keuze te maken qua investering, moet je rekening houden met een hoog potentieel rendement. In de eerste plaats kan je nagaan in hoeverre de verkoopprijs gunstig is in verhouding tot mogelijke verhoging van de waarde van het vastgoed. Als je een appartement in een buurt kan kopen die in volle ontwikkeling is, dan ligt er in de toekomst misschien wel een mooi rendement te wachten wanneer de buurt eens helemaal afgewerkt is en er allerlei faciliteiten beschikbaar zijn.

Prijzen op de markt

Investeren in vastgoed is ook altijd een beetje in de toekomst kijken. Hoe zal de markt van de real estate er in de toekomst uitzien en hoe hoog zullen de prijzen stijgen? Of zit er een crisis aan te komen en gaan de prijzen weer dalen? Hou er ook altijd rekening mee dat je een publiek moet kunnen vinden om je appartementen te kopen of te huren. Hierbij kan je profijt halen uit het commercieel gevoel en de deskundige kennis van een vastgoedmakelaar.

Appartement verhuren en verkopen

Een veel toegepaste strategie voor de belegger in vastgoed is om een gekocht appartement een tijdlang te verhuren en op tijd weer te verkopen. Dit betekent dat de slimme investeerder zich een termijn geeft om inkomsten te halen uit de verhuur, maar na verloop van tijd weer zal verkopen. Dit vooral omdat de kosten van onderhoud en herstel na enkele jaren van verhuur aardig dreigen op te lopen. Deze strategie bestaat erin om hierop te anticiperen en het appartement weer te verkopen vóórdat de kosten van verhuur te hoog worden.

Advies vastgoedmakelaar

Makelaars beschikken over een actuele kennis van de huizenmarkt en hebben doorgaans een goede neus voor zaken. Je kan hun hulp dus goed gebruiken en dit bij alledrie de stappen van deze strategie: bij de aankoop van het appartement, de verhuur en de latere verkoop. De verhuur van de appartementen kan ook door de makelaar georganiseerd en "gemanaged worden" tegen een bepaalde commissie. Online kan je prijsoffertes aanvragen van makelaars in je regio die je kunnen begeleiden bij alle stappen van het zakendoen in vastgoed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 06-07-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!